شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

سال جدید با کشتار بی‌رحمانه یک پلنگ ایرانی در بردسیر کرمان آغاز شد، این پلنگ ۶ فروردین‌ماه جاری قربانی ناآگاهی دامداران منطقه شد و بدین‌ترتیب یک قلاده دیگر از جمعیت پلنگ‌های ایران کاسته شد این در حالی است که مدیرکل سابق حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به همشهری گفته است که جمعیت کل پلنگ‌های کشور حداکثر۵۰۰قلاده برآورد می‌شود.

آنطور كه در گزارش پايگاه خبري ديده بان محيط‌زيست و حيات وحش ايران آمده است يكي از دامداران منطقه بردسير كرمان پس از اطلاع از حضور يك قلاده پلنگ در منطقه اله آباد بردسير كرمان با وانت پلنگ را تعقيب مي‌كند و حيوان را زير مي‌گيرد با وجود اين، پلنگ زنده مي‌ماند اما چوپاني كه خبر حضور پلنگ رابه دامدار داده و وي را همراهي مي‌كرده با چماق به جان پلنگ زخمي مي‌افتد و حيوان را از پاي در مي‌آورد.

مرگ 12قلاده پلنگ در سال 92باعث شد تا سال 92سال سياه پلنگ‌ها نامگذاري شود با وجود اين كشتار پلنگ‌ها نه‌تنها متوقف نشد كه همچنان ادامه يافت و در سال گذشته نيز 11قلاده پلنگ ديگر براثر تصادفات جاده‌اي و حمله دامداران و شكار غيرمجاز نابود شد. اين ميزان تلفات نشان مي‌دهد مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست هنوز نتوانسته‌اند براي حفاظت از گونه‌هاي نادر حيات وحش و درخطر انفراض چاره‌اي بينديشند چه برسد به اينكه بخواهند مانع شكار غيرمجاز علفخواراني چون كل وبز، قوچ وميش و آهو و جبير شوند.

كشتار حيات وحش درحالي ادامه دارد كه كارشناسان و صاحب‌نظران محيط‌زيست بارها از بي‌برنامگي سازمان محيط‌زيست و نداشتن استراتژي كارآمد براي حفظ حيات وحش انتقاد كرده‌اند. تنها اقدامي كه مسئولان محيط‌زيست براي مقابله با شكار صورت داده‌اند ممنوعيت شكار بوده است راهكاري كه به اعتقاد برخي طرفداران شكار مسئولانه نه‌تنها باعث كاهش شكار غيرمجاز نمي‌شود كه آن را تشديد مي‌كند. منتقدان ممنوعيت شكار بارها از مسئولان محيط‌زيست خواسته‌اند تا با برگزاري نشست‌هاي تخصصي با حضور طرفداران شكار مسئولانه، موضوع ممنوعيت شكار بررسي شود اما اين خواسته بي‌پاسخ مانده است.

ارتقاي آگاهي جوامع محلي به‌ويژه بوميان حاشيه زيستگاه از ديگر راهكارهايي است كه مسئولان محيط‌زيست از آن غافل مانده‌اند. مرگ غم انگيز يك قلاده پلنگ در بردسير كرمان تنها يك نمونه از كشتار بي‌رحمانه گونه‌هاي حيات وحش است كه براثر جهل جوامع حاشيه نشين زيستگاه‌ها اتفاق مي‌افتد.

شرح ماجرا از زبان رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان بردسير شنيدني است. علي سرخوش در اين‌باره مي‌گويد كه پس از دريافت گزارش بلافاصله به همراه محيط بانان عازم منطقه شده و پس از حدود ۳ ساعت جست‌وجو حوالي ساعت ۱۶ عصر در دشت اله آباد يك خودرو وانت مزدا را مشاهده كرديم.

به گفته وي، پس از متوقف كردن خودرو، راننده وانت كه از دامداران منطقه و ديگر سرنشين آن را كه چوپان وي بود تحت بازجويي قرار گرفتند اما هر دوي آنها منكر هرگونه تخلفي بودند.

پس از مدتي بازجويي تخصصي سرانجام راننده وانت اعتراف كرد كه ساعاتي قبل پس از اطلاع از مشاهده پلنگ درون دشت، با خودرو به تعقيب پلنگ پرداخته و با سرعت زيادي به‌وسيله خودرو به پلنگ كوبيده است.

متهم در اعترافات خود گفت پس از آنكه با خودرو پلنگ را زير گرفتم، حيوان هنوز زنده بود اما چوپان وي با ضربات متعدد چوب، پلنگ مجروح را از پاي درآورده است.متهمين پس از اعتراف به كشتار بي‌رحمانه پلنگ، محل رها كردن لاشه حيوان در يك كانال را نيز به مأموران نشان دادند. به گفته سرخوش متهمان هم‌اكنون در انتظار رأي دادگاه هستند.

اين پلنگ در حالي به قتل مي‌رسد كه بنا به اعلام مسئولان محيط‌زيست، حدود 40سال از آخرين مشاهده پلنگ در اين منطقه مي‌گذرد و حتي عشاير و دامداران نيز در اين مدت اين‌گونه ارزشمند را نديده بودند.

  • جاده‌ها هنوز قرباني مي‌گيرند

4روز پس از مرگ غم انگيز يك قلاده پلنگ در بردسير، بامداد روز دهم فروردين‌ماه جاري يك پلنگ نر ايراني در محور شيراز به كازرون و در فاصله حدودا ۱۰ كيلومتري شهر كازرون بر اثر برخورد با يك خودرو از بين رفت. اين پلنگ كه در منطقه سه‌راهي راهدار كازرون از كوه قبله پايين آمده و به‌نظر مي‌رسيد براي خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت ديگر جاده مي‌رفته با يك خودروي سواري برخورد مي‌كند و تلف مي‌شود.خودروي مذكور پس از برخورد با پلنگ توقف نكرده و نوع خودرو و راننده آن نيز شناسايي نشده است. به گزارش پايگاه خبري ديده بان محيط‌زيست و حيات وحش ايران با حضور محيط بانان در محل حادثه، لاشه پلنگ براي بررسي بيشتر به اداره كل حفاظت محيط‌زيست فارس منتقل شد.

کد خبر 291070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha