محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی صبح دیروز و در حضور خبرنگاران از مسافرت ۱۵ میلیون ایرانی در نوروز ۹۴ خبر داد.

سفر

مسعود سلطاني‌فر اعلام كرده است كه از بيست و هشتم اسفند ۹۳ تا 14فروردين ۹۴ تعداد ۶۰ميليون سفر توسط 15ميليون ايراني در كشور انجام شده است.

اگرچه رئيس سازمان ميراث فرهنگي از ثبت سفر 15ميليون ايراني در كشور خبر داده است، اما يك محاسبه آماري ساده نشان مي‌دهد كه از 77ميليون و 500هزار ايراني تنها 15ميليون نفر به سفر نوروزي رفته‌اند. بدين ترتيب نوروز امسال كمتر از 20درصد ايراني‌ها توانسته‌اند به سفر نوروزي بروند و بيش از 80درصد آنها به دلايل مختلف قادر به سفر نبوده و در خانه مانده‌اند.

آنطور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي به خبرنگاران گفته است، ۱۰ استان مازندران، گيلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، اصفهان و كرمانشاه نيز بيشترين ميزان اقامت گردشگران نوروزي را به‌خود اختصاص دادند.

  • 68ميليون بازديد از موزه‌ها و 5 .36درصداقامت در چادرها

به گفته مسعود سلطاني‌فر، ۶۸ميليون بازديد از موزه‌ها و مكان‌هاي تاريخي كشور نيز در نوروز 94ثبت شده است كه اين تعداد نسبت به سال گذشته ۱۴۰درصد رشد داشته است.

پيش‌تر رئيس اداره موزه‌ها در سازمان ميراث فرهنگي نيز گفته بود كه تعداد بازديدكنندگان از كاخ گلستان و برخي ديگر از كاخ موزه‌ها در نوروز 94چنان افزايش يافت كه موجب نگراني مسئولان موزه‌ها از تراكم بازديدكنندگان شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي كه پيش‌تر اعلام كرده بود 78درصد از گردشگران نوروزي چادرخواب بوده‌اند، ديروز به خبرنگاران گفت كه مجموع اقامت‌هاي انجام شده در هتل‌ها، مهمانپذيرها و هتل‌آپارتمان‌هاي كشور در تعطيلات نوروز 6درصد، اقامت گردشگران در مدارس ۱۷درصد، اقامت در مهمانسراهاي ادارات و سالن‌هاي ورزشي ۲۰درصد و ميزان اقامت در تاسيساتي كه توسط شهرداري‌ها و هلال‌احمر ايجاد شده بود، 5 .14درصد بود.

به گفته او 4درصد از ميزان اقامت نوروزي در خانه‌مسافرهاي ساماندهي شده صورت گرفته است. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي پيش از نوروز 94تبليغ زيادي براي اقامت گردشگران در خانه‌مسافرها انجام داده بود كه اين تبليغات توانست به همراه ايجاد سايت خانه مسافرها تنها 4درصد از اقامت نوروزي گردشگران را به‌خود اختصاص دهد.

براساس آمار ارائه شده از سوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي پيش‌بيني شده است كه از آمار رسمي دولت تنها 5 .36درصد از اقامت‌هاي نوروزي مربوط به اقامت در چادر آن‌هم در كمپ‌هايي بود كه توسط شهرداري‌ها در شهرهاي مختلف كشور برپا شد.

۲۰۰ هزار ويلاي شخصي در استان‌هاي شمالي كشور وجود دارد كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفته است اگرچه همه آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرند ولي امكان ثبت اقامت در ويلاها وجود ندارد.

سلطاني‌فر همچنين از ۴۷ هزار بازرسي مربوط به تاسيسات و اماكن گردشگري خبر داد كه به تعطيلي ۹۲ واحد به‌دليل حجم زياد تخلف غيرقابل تحمل منجر شد. به گفته او از بين 92واحد تعطيل شده، ۲۸ واحد اقامتي، ۳۲ آژانس مسافرتي و ۳۲ واحد مركز خدمات پذيرايي بودند.

  • گران بودن سفر و خانه‌نشيني گردشگران

هوشنگ غفارپور، فعال صنعت گردشگري و عضو انجمن خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي اما درخصوص آمارهاي ارائه شده توسط رئيس سازمان ميراث فرهنگي و دليل سفر نكردن 80درصد از ايراني‌ها در تعطيلات نوروز مي‌گويد: اواخر سال گذشته هتل‌ها 20درصد افزايش قيمت داشتند. راه‌آهن و شبكه ريلي گران شد و به تبع آن شبكه‌هاي ديگر حمل‌ونقل و خدمات نيز نرخ‌شان را بالا بردند.

به گفته او، اگر يك خانوار 4نفري مي‌خواست امسال با قطار به مشهد سفر كند بليت رفت و برگشت آن فقط 600هزار تومان مي‌شد و اين جداي از تفريحات، پول هتل و ساير هزينه‌هاي سفر بود.

به گفته او، گران شدن خدمات سفر و شبكه حمل‌ونقل در سال‌جاري موجب شده است كه بسياري از شهروندان ايراني نتوانند از فرصت عيد براي سفر استفاده كنند.

هوشنگ غفارپور مي‌گويد: امسال براي نخستين بار به گفته مسئولان شبكه ريلي نزديك به 25تا 30درصد ظرفيت خالي در شبكه ريلي وجود داشت. به گفته اين فعال صنعت گردشگري گران شدن نرخ خدمات سفر موجب مي‌شود كه مسافر تكان نخورد.

آنطور كه هوشنگ غفارپور به همشهري گفته است، عيدي 700هزار توماني يك كارگر يا كارمند فقط مي‌تواند او و خانواده‌اش را با قطار به مشهد برساند.

به گفته او اگر نرخ حمل‌ونقل در ايران واقعي نشود در آينده نزديك شاهد كاهش مسافرت خواهيم بود.

غفارپور مي‌افزايد: اگر ظرفيت خالي شبكه حمل‌ونقل ريلي و هتل‌ها را نشانه سفر مردم با خودروي شخصي يا اقامت در خانه‌هاي آشنايان بدانيم، اين نشانه ضعف در گردشگري است كه آنها از هتل، هواپيما و سايرخدمات گردشگري استفاده نكرده‌اند.

کد خبر 291335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha