دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قدیمی‌ها معتقد بودند رعد‌و‌برق دوبار با یکجا برخورد نمی‌کند، اما در سال ۱۹۹۷ دانشمندان ثابت کردند رعد در یک سوم موارد می‌تواند به صورت همزمان چند نقطه را مورد اصابت قرار دهد، از این رو شانس اینکه فردی دچار برق‌گرفتگی شود، ۴۵ درصد بیشتر از محاسباتی است که پیش از این انجام شده‌بودند.

رعد

براساس گزارش ديسكاوري، دانستن اينكه رعد و برق تا چه‌اندازه مي‌تواند براي انسان‌ها خطرساز باشد،‌ پرسشي ديگر را مطرح مي‌كند: كدام مناطق زمين بيشتر در معرض صاعقه قرار دارند؟ مهندسان ناسا پاسخ اين پرسش را در قالب نقشه‌اي جهاني ارائه كرده‌اند.

نقشه

ماهواره‌هاي محاسبه بارش‌هاي گرمسيري يا TRMM و Orbview-1-Microlab ناسا در سال‌هاي 1998 تا 2013 اطلاعات تعداد و موقعيت مناطقي از جهان كه صاعقه در آنها رخ مي‌دهد را جمع‌آوري كردند. نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد بخش‌هاي استوايي بيشتر در معرض وقوع صاعقه قرار دارند و البته صاعقه بيشتر در خشكي رخ مي‌دهد تا روي اقيانوس‌ها.

دليل اين رويداد به گفته ناسا آن است كه خشكي‌هاي زمين سريعتر از آب حرارت خورشيد را جذب كرده و گرم مي‌شوند و منجر به همرفت گرمايي قوي‌تر و ناپايداري اتمسفري شديد‌تر شده و در نتيجه توفان‌هاي رعد‌زا در اين مناطق بيشتر ايجاد مي‌شوند.

براساس نقشه كاملي كه ناسا از مناطق رعد‌خيز زمين فراهم كرده‌است، پررعد‌و برق‌ترين مناطق جهان درياچه ماراكيابو در شمال غرب ونزوئلا، جايي كه تركيبي از گرما،‌رطوبت و بادهايي كه از سوي كوهستان آندس وزيده مي‌شوند توفان‌هاي سهمگيني را ايجاد مي‌كنند؛ و  همچنين شرق دور جمهوري دموكراتيك كنگو هستند.

گفته مي‌شود در منطقه درياچه ماراكيابو 300 شب از سال توفان‌هاي رعد‌زا رخ مي‌دهند و سالانه هركيلومتر از اين منطقه مورد اصابت 250 صاعقه قرار مي‌گيرد.

کد خبر 291388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha