‌ پس از آنکه رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایرانی، تبلیغات تعیین جنسیت را دروغ عنوان کرد، روز گذشته رئیس پژوهشگاه رویان اعلام کرد: تعیین جنسیت فرزند، قبل از تولد هزینه‌ای حدود ۱۰میلیون‌ تومان را برای خانواده‌ها در بردارد، به کمک این روش ۱۰۰درصد می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد اما احتمال اینکه جنین متولد شود حدود ۳۵درصداست و این‌ در حالی است که انجام این روش خطرات فراوانی را برای مادر دارد.

تعیین جنسیتی

حميد گورابي در توضيح جزئيات اين موضوع گفت: در انجام اين روش خانمي كه مي‌خواهد بارور شود بايد در سيكل تحريك تخمك‌گذاري قرار بگيرد كه در حالت عادي خانم‌ها در هر‌ماه يك تخمك آزاد مي‌كنند و يا از مجموع چند تخمك آزاد شده تنها يك تخمك قابليت باروري خواهد داشت اما براي انجام اين روش لازم است تعداد بيشتري تخمك در دسترس قرار بگيرد به همين دليل از داروهاي هورموني استفاده مي‌شود كه اين مسئله ممكن است خطراتي مانند تجمع آب‌هاي ميان بافتي در حفره شكمي، لگني و اطراف قلب شود و فرد ديگر نتواند تنفس كند كه در اين صورت نياز است با كمك روش‌هاي پزشكي اين آب‌هاي ميان بافتي خارج شود كه تكرار آن ممكن است حتي منجر به مرگ شود.

مسئول آزمايشگاه تشخيص ژنتيك پيش از لانه‌گزيني جنين با بيان اينكه تعيين جنسيت به كمك روش درمان ناباروري هزينه بسياري دارد، افزود: براي مثال داروهايي كه تجويز مي‌شود بيش از يك الي 2ميليون تومان هزينه در برمي‌گيرد، انجام روش ميكرو انجكشن با نرخ‌هايي كه وزارت بهداشت در بخش خصوصي تعيين كرده حدود 3ميليون و 500هزار تومان هزنيه نياز دارد. انجام روش PGD حدود 3الي 3/5ميليون تومان هزينه مي‌شود. تمام اينها در حالي است كه هزينه ويزيت و سونوگرافي‌هايي كه بايد انجام شود نيز بايد پرداخت شود.

وي با اظهار تأسف از نبود آيين‌نامه و قوانين خاصي در اين خصوص در كشور، گفت: در برخي مراكز حتي براي تعيين جنسيت فرزند اول نيز روش‌هايي اعمال مي‌شود و براي فرزند دوم و سوم تعادل جنسيتي خانواده‌ها درنظر گرفته نمي‌شود. به خانواده‌ها توصيه مي‌شود اجازه دهند طبيعت كار خود را انجام دهد و اجازه ندهند روش‌هاي پزشكي كه براي خانواده خطراتي را به همراه دارد و ممكن است بعد از سال‌ها موجب پشيماني شود در جامعه گسترش يابد.

پيش از اين دكتر محمد رضا صفري ن‍ژاد، رئيس انجمن علمي سلامت خانواده ايراني نيز توصيه برخي مراكز درماني به برخي رژيم‌هاي غذايي، روش‌هاي نزديكي و مصرف داروهاي خاص را نمونه‌هايي از سوءاستفاده در اين زمينه اعلام كرده بود.

سال‌هاست كه دانشمندان اعلام كرده‌اند هر يك از والدين نيمي از ساختار ژنتيك كودك‌شان را تأمين مي‌كنند. درباره تعيين جنسيت جنين نيز اين مسئله صادق است، به‌نحوي كه 2 كروموزم جنسي هر فرد، يكي از پدر و يكي از مادر تأمين شده است. 2نوع كروموزم جنسي در بدن وجود دارد:كروموزم X و كروموزم Y. ويژگي‌هاي متفاوت اسپرم‌ها براي ادامه حيات سبب شده برخي دانشمندان علوم پزشكي و فيزيولوژي با تكيه بر تجربيات علمي خود، توصيه‌هايي براي پسردار يا دختردارشدن ارائه دهند، با وجود اين اصرار والدين براي تعيين جنسيت نوزاد، باعث ايجاد سوءاستفاده‌هايي در اين زمينه شده است؛ سوءاستفاده‌هايي كه ممكن است همراه با خطرات جدي براي آينده كودك متولد شده يا حتي مادر كودك باشد.

کد خبر 291458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha