دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

حملات هوایی عربستان به غرب صنعا پایتخت یمن، انفجارهای مهیبی را به‌دنبال داشت و این شهر را در دود و آتش فرو برد.

حملات روز گذشته عربستان ده‌ها کشته دیگر به جا گذاشت و صنعا را در دود و آتش فرو برد.

هدف اين حملات انبارهاي سلاح و به‌ويژه موشك‌هاي اسكاد در غرب شهر صنعا بوده‌ كه انفجار آنها باعث خسارت سنگين به مناطق مسكوني شد. انبارهاي سلاح در غرب پايتخت اما در نزديكي كاخ رياست‌جمهوري و محل سفارتخانه‌هاي خارجي قرار داشت.
همزمان وزارت كشور عربستان با اعلام اينكه اخباري درباره احتمال حمله به تأسيسات نفتي و فروشگاه‌هاي بزرگ رياض دريافت شده تدابير شديد امنيتي در سراسر شهر برقرار كرد. رياض در روزهاي گذشته هم شاهد چند مورد حمله به پليس و دستگيري مظنونان به حمله بوده است.

حملات هوايي عربستان و هم‌پيمانان عرب اين كشور به يمن درحالي براي چهارمين هفته پياپي ادامه دارد كه واكنش‌ها عليه اين عمليات هر روز بيشتر مي‌شود. با شدت گرفتن واكنش‌هاي منفي از سوي افكار عمومي جهان و حتي دولت‌هاي غربي هم‌پيمان عربستان، رياض بر شدت حملات خود در روزهاي اخير افزوده‌است. اين در حالي است كه سازمان ملل هم دست‌كم در همين روزهاي اخير 2بار خواستار توقف فوري اين حملات شده‌است. گروه امداد بين‌المللي آكسفام گفته است كه انبار مواد غذايي و كمك‌هاي اين سازمان در صعده، هدف حمله هوايي عربستان قرار گرفته است.

گزارش‌هاي رسانه‌هاي آمريكايي حاكي است كه ژنرال‌هاي پنتاگون و همچنين مقامات سياسي آمريكا از اين عمليات نگران شده و خسارات و تلفات غيرنظامي آن را فاجعه خوانده‌اند. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه مقامات آمريكايي و غربي اين نگراني را به اطلاع سعودي‌ها رسانده‌اند. كشورهاي اروپايي هم به‌صورت تلويحي و همچنين در تماس‌هاي خصوصي خود به سعودي‌ها درباره ادامه اين حملات هشدار داده‌اند. با اين هشدارها و با شدت گرفتن حملات هوايي عربستان در روزهاي اخير، به‌نظر مي‌رسد سعودي‌ها به‌دليل واكنش‌هاي منفي ايجادشده مي‌خواهند كه اين عمليات را در روزهاي آينده به پايان ببرند.

سعودي‌ها شرط پايان‌دادن به اين حملات را خلع سلاح حوثي‌هاي يمن و عقب‌نشيني آنها از مناطق جنوبي اين كشور اعلام كرده‌اند اما رهبر حوثي‌هاي يمن يكشنبه‌شب پاسخ اين شروط را داده‌است.عبدالملك الحوثي رهبر گروه انصارالله يمن يا همان حوثي‌ها، يكشنبه‌شب در نخستين سخنراني تلويزيوني خود بعد از آغاز حملات هوايي عربستان و متحدانش گفت اين گروه هرگز تسليم تهاجم وحشيانه سعودي‌ها نخواهد شد. عبدالملك الحوثي، عربستان سعودي را به تلاش براي تهاجم به يمن با هدف اشغال اين كشور متهم كرد. رهبر انصارالله گفت: مردم يمن حق مقاومت برابر اين حملات عربستان سعودي را با هر وسيله و گزينه ممكن براي خود محفوظ مي‌دانند.

رهبر حوثي‌ها در سخنراني تلويزيوني خود، اتهام‌ها‌ي مربوط به پشتيباني تسليحاتي ايران از گروه خود را بهانه مقامات عربستان سعودي براي اشغال يمن دانست. رهبر حوثي‌ها همچنين قطعنامه هفته قبل شوراي امنيت مبني بر تحريم تسليحاتي گروه خود را ناعادلانه دانست. به اين ترتيب شرط و شروط سعودي‌ها براي توقف حملات به يمن از سوي حوثي‌ها رد شد. با اين حال به‌نظر مي‌رسد عربستان گزينه ديگري در اين شرايط ندارد.

کد خبر 292759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha