نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس می‌گوید با اصلاحاتی که روی طرح استانی شدن انتخابات مجلس انجام شده، بیش از ۷۰ درصد دغدغه مخالفان برطرف و امید زیادی به تصویب آن در مجلس است.

محمد‌جواد كوليوند در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به جلسه تعدادي از نمايندگان با برخي اعضاي شوراي نگهبان درخصوص طرح اصلاح شده «استاني شدن انتخابات مجلس» گفت: 3 بند از اين طرح كه كليات آن پيش از اين در صحن مجلس تصويب شده بود، اصلاح شده و مواردي نيز به آن اضافه شده است. در همين خصوص يك منبع آگاه به خبرنگار همشهري گفت: رئيس كميسيون شوراهاي مجلس ابتداي هفته جاري جلسه مشتركي با آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان درخصوص طرح استاني شدن انتخابات مجلس داشت و دبير شوراي نگهبان بعد از شنيدن توضيحات درباره مزايا و معايب طرح مذكور، اظهار داشته كه نمايندگان بررسي اين طرح را در مجلس ادامه دهند.

امير خجسته، رئيس كميسيون شوراهاي مجلس پيش‌تر گفته بود كه در طرح استاني شدن انتخابات تلاش كرده‌ايم بحث قوميت‌ها و مذاهب حل شود و تعارض‌ها به حداقل برسد. شايد بتوان گفت طرح استاني شدن انتخابات بعد از «لايحه جرم سياسي» قديمي‌ترين طرحي است كه بررسي آن در دوره‌هاي مختلف مجلس به سرانجامي نرسيده است. چه آنكه اين طرح نخستين‌بار در مجلس پنجم مطرح شد اما به دلايل مختلف در همان مجلس و در دوره‌هاي بعد مسكوت ماند.

به هر ترتيب طرح استاني شدن انتخابات بار‌ديگر در مجلس نهم با تغييرات تازه‌اي مطرح شد. همان موقع نمايندگان با 133رأي موافق و 64رأي مخالف يك‌فوريت بررسي آن را به تصويب رساندند تا شايد بتوانند به پروسه كشدار و چندين‌ساله تصويب اين طرح پايان دهند و انتخابات مجلس دهم در اسفندماه سال‌جاري را بر مبناي آن برگزار كنند. اگر اين هدف عملي شود هر كانديدا در حوزه انتخابيه مورد نظر خود ثبت‌نام خواهد كرد اما اين بار نه فقط رأي‌دهندگان آن حوزه بلكه همه رأي‌دهندگان استان مربوطه مي‌توانند به او رأي دهند. به‌گفته نمايندگان قرار نيست تعداد نمايندگان فعلي هر استان با اجراي اين طرح كاسته شود.

کد خبر 294960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha