مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

ایستگاه متروی میدان جهاد (فاطمی) که به نام شهدای رسانه نامگذاری شده است، روز گذشته با حضور شهردار تهران و دیگر مدیران شهری در امتداد خط ۳متروی تهران به بهره‌برداری رسید تا ایستگاه شماره ۹۱ پایتخت گامی دیگر در راستای وعده محمدباقر قالیباف مبنی بر افتتاح یک ایستگاه مترو در هر‌ماه از سال‌جاری برداشته شود.

قالیباف

اين در حالي است كه شهردار تهران نيز در اين مراسم در تأكيدي چند باره بر اهميت توسعه حمل‌ونقل عمومي و به‌خصوص مترو براي شهري مانند تهران پرداخت و نكات مهمي را مطرح كرد. محمدباقر قاليباف در بخشي از اظهارات خود در اين مراسم هزينه كردن در مترو را به معني صرفه‌جويي در اقتصاد كشور و مصداق عيني اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: اين امر دقيقا بر دسترسي آسان براي همه مردم در حوزه حمل‌ونقل و همچنين عدالت اجتماعي تأكيد دارد.

توسعه حمل‌ونقل عمومي يعني توجه به كرامت انساني. از اين‌رو اگر امروز مجموعه مديريت شهري بر توسعه و تكميل مترو اصرار دارد به اين خاطر است كه از هر جهت احساس مي‌كنيم اين موضوع براي ما بسيار جدي و حياتي است و اولويت كار ما به شمار مي‌رود. در جلسه ديروز اعلام شد كه ايستگاه‌هاي عبدل‌آباد در جنوب شهر تهران و فرودگاه مهرآباد نيز به‌زودي به بهره‌برداري خواهد رسيد. در مراسم روز گذشته افتتاح ايستگاه شهداي رسانه علاوه بر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، سردار تيمور حسيني رئيس پليس راهور، مهدي چمران رئيس شوراي شهر و چند تن از اعضاي اين شورا، يك ميهمان ويژه هم شركت داشت. اين مهمان، داويت نارمانيا شهردار تفليس بود كه از سوي قاليباف به‌منظور بازديد از پايتخت و همكاري‌هاي مشترك بين دوشهر به تهران دعوت شده بود.

شهردار تهران در مراسم افتتاح ايستگاه شهداي رسانه طي سخناني از اهميت توسعه حمل‌ونقل عمومي و تأثيرات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و بهداشتي آن سخن گفت. وي خاطرنشان ساخت: البته بنده متوجه مشكلات دولت هستم و هرگز نمي‌خواهيم خواسته‌اي خارج از توان دولت بخواهيم، اما با همه مشكلات موجود از دولت مي‌خواهم حتي در تسهيل امور اداري و تضمين بخشي از اقدامات فاينانس به ما كمك كرده و اين پروژه را پيش ببرد.

محمدباقر قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به 40سالگي تاسيس شركت متروي تهران اشاره كرد و گفت: در طول 30سال تنها 30 ايستگاه مترو ساخته شده است، اما طي 10سال آخر 61 ايستگاه ساخته شد كه جمعا 91 ايستگاه مي‌شود و در افق 3سال پيش رو نيز با اتمام خطوط 6و 7تعداد ايستگاه‌هاي مترو را به 200عدد مي‌رسانيم كه يعني به ازاي همه اقدامات 40سال گذشته در 3سال آينده افتتاح مترو خواهيم داشت.

از نظر شهردار تهران، امروز كار ساخت مترو به‌مراتب سنگين‌تر از ساختن پل طبقاتي صدر، بزرگراه امام علي، بزرگراه آزادگان، درياچه خليج‌فارس وهمه 23كيلومتر تونلي است كه در توحيد، رسالت، نيايش و شهيد حكيم ساخته شد زيرا گاهي در بازديد از نحوه ساخت خطوط مترو شاهد هستيم كه يك ساعت ماندن در تونل امكان تنفس را از آدم سلب مي‌كند، اما كارگران و مهندسان مترو گاهي در 50 يا 60متري عمق زمين به تلاش شبانه‌روزي مشغولند بدون اينكه تلاش آنها براي مردم چندان محسوس باشد كه بايد از اين بابت به آنها خدا قوت گفت و حتي با افتخار دست آنها را بوسيد.

وي همچنين به جلسه اخير خود با فرماندهان نيروي انتظامي و پليس راهور اشاره كرد و گفت: روزهاي پيش رو يك فرصت طلايي است. در واقع از جهت تخصصي اين بهترين زمان براي اصلاح فرهنگ ترافيك و حتي سختگيري به‌خودمان و ديگران است تا رفته‌رفته چهره شهر را به‌گونه ديگري ببينيم و زيبايي‌هاي آن راحس كنيم زيرا همه ميهمانان خارجي از زيبايي شهر تهران تعريف مي‌كنند ولي تنها جايي كه به ما ايراد مي‌گيرند در حوزه فرهنگ ترافيك است.

به‌گفته شهردار تهران پس از 2سال رصد دقيق اين نتيجه به‌دست آمده كه 80درصد آلايندگي‌هاي شهر ناشي از وسايل متحرك به‌ويژه موتورسيكلت‌هاست به‌همين جهت شهرداري مصمم است كه اين موضوع را به‌طور جدي سامان داده و به سمت موتورسيكلت‌هاي برقي حركت كند. قاليباف همچنين از عزم خود براي توجه به زيبايي‌هاي شهر درحوزه معماري سخن گفت و افزود: ما مصمم هستيم در‌ ماه مبارك رمضان مسير تفرجگاهي را در محدوده تهران قديم كه به حصار ناصري معروف است، آماده كنيم. وي گفت: ما مصمم هستيم كه مناطق مركزي و باهويت شهر به‌گونه‌اي مهم‌تر از شمال شهر باشد و دراين راه دست ياري به سمت صاحب‌نظران و متخصصان دراز‌مي‌كنيم.

به‌همين منظور قاليباف از ساماندهي خيابان انقلاب حدفاصل چهارراه ولي‌عصر تا ميدان انقلاب سخن گفت و افزود: اصلاح جداره‌ها، پيرايش و نماسازي در اين مسير را در دستور كار قرار داديم و زيبايي دارد به اين خيابان برمي‌گردد. وي با اشاره به اينكه وقتي بپذيريم نماي خانه، حق عمومي شهر است و نه حق صاحب خانه پس بايد قانوني تدوين شود كه براساس آن ديگر كسي براساس سليقه شخصي خود دراين باره رفتار نكند بلكه نوع و شكل نما، رنگ و مصالح آن همه بايد در پروانه ساختماني لحاظ شود و تحقق اين مهم به معني تحقق تأكيدات مقام معظم رهبري درباره معماري ايراني - اسلامي در حوزه شهرسازي است.

ديروز همچنين مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در سخناني كوتاه ضمن تقدير از دست‌اندركاران و كارگران ساخت تونل‌هاي مترو، اظهار اميدواري كرد كه شوراي شهر، شهرداري تهران و شركت مترو بتوانند به‌موقع از امكانات و منابع مالي لازم براي توسعه خطوط بهره‌مند شوند تا تمام خطوط هفت‌گانه مترو به اتمام برسد. وي گفت: مترو در سال‌هاي اخير به نماد همدلي و همزباني مردم با مديريت شهري تبديل شده است كه از اين بابت از شهردار تهران تقدير مي‌كنم ضمن اينكه اين توانايي زماني نتيجه مي‌دهد كه با همراهي دولت تمام مسائل و مشكلات مالي مترو حل شود.

  • سهم 10درصدي دولت از توسعه مترو

هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در مراسم بهره‌برداري از ايستگاه متروي شهداي رسانه اظهار داشت: ساخت هر 20كيلومتر مترو نيازمند 2هزار ميليارد تومان اعتبار است. اين در حالي است كه سال‌گذشته تنها 10درصد اعتبارات عمراني مترو از سوي دولت تأمين و مابقي تماما از سوي شهرداري تهران پرداخت شد با اين همه وي از برنامه‌ريزي براي افتتاح باقيمانده خط 3و احداث خطوط 6و 7ظرف 2سال آينده خبر داد.

بنابراين گزارش خط‌6 از شمال شهر ري شروع مي‌شود و پس از عبور از كيان شهر، دولت آباد، منصور، خيابان 17شهريور، ميدان خراسان، خيابان خراسان، ميدان شهدا، ميدان امام حسين، ميدان 7تير، خيابان وليعصر، پارك لاله و بزرگراه يادگار امام نهايتا در شمال غرب تهران درمنطقه كن بعد از طي حدود 30كيلومتر به پايان مي‌رسد. همچنين خط 7نيز از افسريه آغاز مي‌شود و بعد از عبور از 17شهريور، شهيد محلاتي، قيام، سعدي، نواب، انقلاب، ميدان امام خميني به سمت پارك گفتگو رفته و بعد از عبور از برج ميلاد و ميدان صنعت در جنت آباد به پايان مي‌رسد. به گفته هابيل درويش مجموع خطوط 6و 7حدود 70كيلومتر طول دارد و براي ساخت آن 7هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.

  • مترو و صرفه‌جويي‌هاي كلان

توسعه شبكه مترو در كلانشهر تهران صرفه‌جويي‌هاي بسياري را به‌دنبال خواهد داشت. مديرعامل شركت متروي تهران و حومه نيز در مراسم بهره‌برداري از ايستگاه متروي شهداي رسانه به نتايج مطالعات صورت گرفته در سال 92اشاره كرد كه صرفه‌جويي‌هاي ناشي از توسعه مترو را تبيين كرده است. به گفته هابيل درويش طبق نتايج به‌دست آمده اگر هر سفر با مترو به‌طور ميانگين 10كيلومتر درنظر گرفته شود0.7 ليتر صرفه‌جويي در مصرف بنزين حاصل خواهد شد. اين در حالي است كه اگر اين دو خط مترو (6و 7) به پايان برسد مي‌توان به آمار روزانه 9ميليون سفر در شهر رسيد كه برابر با كاهش 6ميليون ليتر مصرف روزانه بنزين و حدود9ميليارد تومان صرفه جويي در مصرف سوخت است.

اين مقدار در هر سال برابر با 3هزار و 240ميليارد تومان مي‌شود البته اين غيراز صرفه جويي‌هايي است كه از لحاظ كاهش هزينه‌هاي بهداشت و درمان، لوازم يدكي خودرو، تصادفات، تعمير ونگهداري معابر شهر مي‌تواند درصورت كاهش 9ميليون سفراتفاق بيفتد كه جمعا حدود 4هزار و 500ميليارد تومان مي‌شود. به همين دليل مديرعامل مترو از دولت و مجلس خواست تا شهرداري تهران را دراين حركت جهادي و بزرگ كمك كنند و سهم 50درصدي دولت در مسائل عمراني مترو را محقق سازند.

کد خبر 295480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha