گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران پس ازبحث و بررسی فراوان با تصویب طرح «ایجاد مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تهران» در تأسیس یک مرکزپژوهشی درسطح شوراهای کشور پیشقدم شدند.

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به این دلیل که ایجاد چنین مرکزی ممکن است با مخالفت فرمانداری تهران مواجه شود پیشنهاد تشکیل دفتر پژوهش را مطرح کردند.

این در حالی است که تعداد دیگری از اعضای شورا نیز معتقد بودندایجاد چنین دفتری در شورای شهراساسا نیازمند مصوبه نیست و شورای شهر می تواندبنا به وظایف ذاتی خود اقدام به این کار کند.

در نهایت پس از بررسی‌ها و بحث‌های فراوان مقرر شد تا این مجموعه تحت عنوان «مرکز» فعالیت خود را آغاز کند تا اساسنامه آن بعد از انجام اصلاحاتی به وزارت کشور ارسال شود.

قرار است مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تهران با هدف فراهم آوردن زمینه‌های لازم در جهت کارشناسی هرچه بهتر مصوبات، پشتیبانی علمی و پژوهشی متناسب با وظایف شورای اسلامی شهر تهران، بهره برداری از اطلاعات و تحقیقات کارآمد در امر قانون گذاری درحوزه مدیریت شهری تشکیل شود.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه تغییرات مکرر مدیریتی ازپایداری طرح‌ها کاسته است، چه بسا طرحی که امروز تصویب می‌شود با تغییر مدیر،دیگر اجرا نشود. بنابراین با اصلاح ساختار، مشکلات عدیده‌ای را می‌توان حل کرد. به نظر من به جای داشتن مصوبات متعدد و صرف انرژی برای تصویب طرح‌های مختلف، اصلاح ساختار شورا را در دستور کار خود قرار دهیم چراکه مصوبات متعدد بدون رفع اشکالات ساختاری بعدها می‌تواند مشکل ساز باشد.

مرتضی طلایی عضو دیگرشورای شهر بر تعریف و فعالیت گروه‌های تخصصی در این مجموعه تاکید کردو افزود: اگر گروه‌های تخصصی شکل نگیرد انتظاراتی که از این مرکز داریم، محقق نخواهد شد.

معصومه ابتکار عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز تصریح کرد: شورای شهرنیازمند داشتن یک عقبه علمی‌و پژوهشی قوی به منظورتقویت ابعاد تحقیقی و پژوهشی خود است. این اقدام موجب خواهد شدتا مصوبات شورا کم‌تر با تعارضات کارشناسی فرمانداری یا سایر مراجع ذی‌ربط مواجه شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان این که می‌توان تشکیل این مرکز را به تصویب رساند اما فعالیت‌های پژوهشی شورا در قالب یک دفتر آغازشود، تصریح کرد: ساختار شوراهای شهر در شورای عالی استان‌ها در حال بررسی است و این ساختار بعد از تصویب در شورای عالی استان‌ها باید به تصویب هیأت دولت نیز برسد. وی افزود: با تصویب این طرح در شورا‌، در واقع به شورای عالی استان‌ها و دولت اعلام می‌کنیم که شوراها به داشتن مرکز پژوهشی نیاز دارند.

ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تهران از دیدگاه چمران، در واقع ایجاد لولایی توانمند بین شورا و مراکز پژوهشی است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: البته کمیته‌های تخصصی کمیسیون‌ها هریک به نوعی درحال انجام فعالیت‌های کارشناسی و علمی‌خود هستنداما با تشکیل این دفتر فعالیت‌ها منسجم و ساماندهی می‌شود.

کد خبر 29647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز