انتخابات ریاست فیفا با وجود دستگیری غافلگیرکننده مقامات این سازمان، فردا طبق برنامه برگزار خواهد شد و هیچ تصمیم دوباره‌ای هم درباره انتخابات میزبانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ گرفته نخواهدشد.

سپيده‌دم چهارشنبه، مقامات قضايي و انتظامي پليس سوئيس با ورود به يك هتل لوكس در زوريخ تعدادي از مقامات بالاي فيفا ازجمله يك نايب‌رئيس فيفا را به درخواست سيستم قضايي آمريكا دستگير كردند. كمي بعد از اين دستگيري‌ها، وزارت دادگستري سوئيس اعلام كرد كه در رابطه با فسادهاي احتمالي اين افراد در پروسه اعطاي ميزباني جام جهاني 2018به روسيه و 2022به قطر، پرونده قضايي گشوده شده است.

اين اقدام 2روز مانده به انتخابات رياست فيفا كه تنها 2نامزد - سپ بلاتر رئيس فعلي آن و شاهزاده علي بن حسين اردني- دارد، جهان فوتبال را شوكه كرد. با اين حال مدير كميسيون‌هاي فيفا والتر ده گرگوريو اعلام كرده است كه انتخابات طبق برنامه جمعه برگزار مي‌شود. در انتخابات پيش رو، سپ بلاتر رئيس فعلي فيفا شانس بسيار بالايي دارد و خيلي‌ها از همين حالا، پنجمين پيروزي او در انتخابات فيفا را پيش‌بيني مي‌كنند. ده گرگوريو همچنين تأكيد كرده كه جام‌هاي جهاني پيش رو در سال 2018در روسيه و 2022در قطر برگزار مي‌شوند و هيچ خللي بر آنها وارد نيست. او در زوريخ گفت: «جام‌هاي جهاني روسيه و قطر برگزار خواهند شد و اين واقعيت امروز است.»

دستگيري مقامات بالاي فيفا در رابطه با پيگيري‌هاي دولت آمريكا از 2دهه فساد مالي در پروسه اعطاي ميزباني و همينطور بازاريابي مربوط به فيفاست. از ميان مقامات دستگير شده، مي‌توان به جفري وب و اوژينيو فيگورو2 نايب‌رئيس فيفا اشاره كرد. جك وارنر عضو سابق كميته اجرايي فيفا و ادواردو لي رئيس فدراسيون فوتبال كاستاريكا هم جزو دستگيرشدگان هستند. در مجموع 14نفر -9عضو فيفا و 5فعال حوزه بازاريابي- به اتهام فساد مالي و پولشويي دستگير شده‌اند. منابع مختلفي تأييد كرده‌اند كه سپ بلاتر در ميان دستگيرشدگان نيست.

لورتا لينچ، دادستان كل آمريكا درباره دستگيرشدگان گفته است: «فساد در اينجا (آمريكا) و ديگر نقاط دنيا به‌صورت سيستماتيك و ريشه‌دار در جريان بوده است. دست‌كم 2نسل از مقامات مسئول فيفا متهم هستند كه از اعتماد ديگران و موقعيت خود سوءاستفاده كرده‌اند و ميليون‌ها دلار به‌صورت رشوه و ديگر مسائل دريافت كرده‌اند.»

از آنجا كه بخشي از اين اقدامات غيرقانوني در خاك آمريكا انجام شده، اين كشور از سوئيس خواسته است كه درخواستش را رسيدگي كند و سوئيس اعلام كرده كه مي‌خواهد دستگيرشدگان را براي محاكمه به آمريكا بفرستد.چنين رويداد بزرگي در فيفا، پيامد سال‌ها اعتراض‌هاي پيدا و پنهان به‌وجود فساد در اين نهاد بين‌المللي است كه به‌خصوص بعد از سال 2010 بسيار شدت گرفته است.

فيفا به‌خصوص متهم است كه در پروسه اعطاي ميزباني به روسيه و قطر، به درستي عمل نكرده است. همين اتهام‌ها فيفا و رئيس با نفوذ آن سپ بلاتر سوئيسي را به‌شدت تحت فشار قرار داد. هر چند فيفا در پي يك گزارش مستقل كه اعلام آن هم با رويه‌هاي ترديد‌آميزي همراه بود، اعطاي ميزباني به قطر و روسيه را تأييد كرد و بلاتر رئيس اين نهاد زير فشار زيادي قرار گرفته است.

او در حالي شانس بسيار بالايي نسبت به تنها رقيب خود دارد كه در اروپا گفته مي‌شد در انتخابات قبلي با ميشل پلاتيني رئيس يوفا به توافق رسيده بود كه براي پنجمين بار در انتخابات - يعني انتخابات پيش رو- شركت نكند. رئيس فيفا توسط آراي 209 عضو آن انتخاب مي‌شود. بلاتر به جز اروپا، در قاره‌هاي ديگر از پشتيباني زيادي برخوردار است و علي كفاشيان رئيس فدراسيون كشورمان تأييد كرده كه رأي ايران به اوست.نزديك به يك هفته پيش از برگزاري انتخابات، لوييس فيگو بازيكن سابق تيم ملي پرتغال و ميشل فان پراگ رئيس فدراسيون فوتبال هلند از اين انتخابات كنار كشيدند.

کد خبر 296483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha