حامد فوقانی: آییــن آغـــاز به‌کــــار شورایاری‌های جدید محله‌های تهران در همه مناطق ۲۲گانه پایتخت با حضور مرتضی طلایی برگزار شد و حالا کم‌کم شورایاران خود را برای فعالیت جدی آماده می‌کنند.

نخستين آيين آغاز به‌كار شوراياران هم در منطقه 4 تهران بود كه 19روز پيش برگزار شد. البته شوراياران از هشتم ارديبهشت امسال كار خود را به‌صورت غيررسمي شروع كرده‌اند اما برگزاري اين آيين در هر منطقه كه با اهداي كارت مخصوصي به شوراياران همراه شد، به‌نوعي به فعاليت شوراياري‌ها شكل رسمي بخشيد؛ اگرچه هنوز برخي از شوراياران كارت‌ مخصوص‌شان را به‌خاطر شركت نكردن در آيين افتتاحيه دريافت نكرده‌اند. به همين منظور ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران توصيه كرد تا آنها نيز هرچه سريع‌تر نسبت به دريافت اين كارت اقدام كنند.

يكي ديگر از توصيه‌هاي جدي اين ستاد به‌ويژه مرتضي طلايي، به‌عنوان رئيس آن، شركت كردن شوراياران در كلاس‌هاي توجيهي است. اين كلاس‌ها به‌زودي داير مي‌شوند و حضور در آنها براي همه منتخبان الزامي است چراكه مدرسان، شوراياران را نسبت به وظايف و ماموريت‌ها براساس برنامه 5ساله شهرداري تهران و همچنين مصوبات شوراي شهر آگاه خواهند كرد. اين ستاد يك‌توصيه ديگر هم براي برخي از شوراياران دارد: «چنانچه شهرداري منطقه يا ناحيه‌اي به‌منظور خيرمقدم و آرزوي موفقيت، نشان يا لوحي را به شوراياران محله‌ها تقديم كرده است، شوراياران اين امر را به‌عنوان حكم رسمي فعاليت تفسير نكنند.»

به‌هر ترتيب كليد آغاز فعاليت دوره چهارم شوراياري‌ها در محلات زده شده است. بنابراين انتظار مي‌رود شوراياران با جدي‌گرفتن مسائل مختلف، فصل جديدي از مديريت محلي را در راستاي واگذاري اداره امور به‌دست خود مردم باز كنند. يكي از منتخبان جديد شوراياري‌ها نيز عنوان مي‌كند كه در نشست‌‌هاي صميمي با ديگر منتخبان، فضاي همدلي را احساس كرده‌اند. اينطور كه سيدمجيد معصومي، از شوراياران محله شهرك دانشگاه و گل‌ها در منطقه يك تهران به همشهري مي‌گويد سطح آگاهي شوراياران جديد نسبت به گذشته بسيار بالاتر رفته است. معصومي آيين‌نامه جديد در تشكيل هيأت امنا را از باب اينكه باعث مي‌شود تا حجم بيشتري از كارها به مردم واگذار شود مي‌پسندد. به‌نظر وي استفاده از ظرفيت كميته‌هاي مردم نهاد بهترين حالت كاري در سطح محلات به‌حساب مي‌آيد.

  • خودداري از مداخله در امور اجرايي

طلايي در چند مراسم افتتاحيه آغاز به‌كار شوراياري‌ها تأكيد كرد كه شوراياران جديد مي‌توانند از نحوه فعاليت دوره قبلي شوراياري‌ها در محلات منطقه4تهران الگو بگيرند. به گفته نايب‌رئيس شوراي شهر تهران اطلاع به‌دست آمده از پهنه شرقي پايتخت نشان مي‌دهد كه شوراياران اين دوره اين منطقه نسبت به ساير دوره‌ها بيشتر به وظايف خود آگاه بوده‌اند و اين باعث شده تا كمتر با سراهاي محله به مشكل برخورد كنند. يكي ديگر از شوراياران محله‌هاي تهران نيز در گفت‌وگو با همشهري از اينكه از تجربه مدل‌هاي موفق استفاده كنند استقبال كرد. فيض‌الله وطني فاضل با بيان اينكه نخستين جلسه‌‌شان شب گذشته (9خرداد) برگزار شده، افزود: «اولين وظيفه ما اين است كه مشكلات و معضلات محل را شناسايي و اولويت‌بندي كرده و به مراجع بالاتر گزارش دهيم.» وي كه منتخب محله خليج‌فارس شمالي در منطقه 18 است اضافه كرد كه ورود‌شان به حوزه‌هاي اجرايي مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به‌دنبال داشته باشد. البته وي اعتقاد دارد شهرداري منطقه هم بايد در اين راه هميارشان باشد. به اين نكات طلايي هم در آيين‌هاي افتتاحيه تأكيد كرد؛ چنان‌كه به شوراياران 5 توصيه زير را گوشزد كرد:

شوراياران بايد كار جمعي انجام دهند و نظم محلي داشته باشند.
شوراياران از مداخله در امور اجرايي جدا خودداري كنند.
يكي از اولويت‌ها بايد استفاده از ظرفيت شوراياران ادوار گذشته باشد.
شوراياران ارتباط مستمر با مسجد و مردم محله داشته باشند.
راحت‌طلبي و اختلاف سليقه كنار گذاشته شود و انعطاف پذيري سرلوحه فعاليت‌ها قرار گيرد.

نايب‌رئيس شوراي شهر تهران همچنين 3ماموريت اصلي شوراياران را اينگونه اعلام كرد:
وظيفه اول و اصلي شوراياران جنگ فرهنگي است بنابراين شوراي محله، سرا و امنا بايد از آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري كرده و در اين حوزه فعال شوند.
ماموريت ديگر شوراياران آموزش براي مسئوليت پذيري و افزايش مشاركت مردم است.
ماموريت سوم نيز خدمت‌رساني به مردم محله خواهد بود.

  • تيزبين‌ترين شورايار انتخاب مي‌شود

اينطور كه آمارها نشان مي‌دهد از 354محله تهران تاكنون در بيش از 216محله، شوراياران جلساتي را براي هماهنگي و آمادگي‌هاي لازم تشكيل داده‌اند. در اين ميان طرحي با عنوان «تيزبين‌ترين شورايار» نيز در حال برگزاري است. در اين طرح شوراياران شهر تهران مي‌توانند با ارسال عكس‌هاي خود به پست الكترونيك info@shorayaran.com خبرنگار محله خود باشند. عكس‌هاي ارسالي مي‌تواند مشكلات، كمبودها، فعاليت‌هاي انجام شده محله، زيباترين محله و... را همراه با توضيحات لازم در بر بگيرد. تعدادي از اين عكس‌ها تحت عنوان «جايزه تيزبين‌ترين شورايار» در پايگاه اطلاع‌رساني شوراياران و نشريه شوراياران منتشر و به برترين عكس‌ها جوايزي اهدا خواهد شد.

کد خبر 296733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha