دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

اصغر اصغری: نیمه خرداد هر سال که فرا می‌رسد خیلی از عاشقان مکتب خمینی(ره) از شهرهای دور و نزدیک راهی پایتخت می‌شوند تا یاد آن عزیز سفرکرده را گرامی داشته و آرمان‌هایش را زنده نگه‌دارند.

سرتان در سفر سلامت!

از طرفي، برخي ديگر از هموطنان ما هم در تعطيلات نيمه شعبان راهي سفر مي‌شوند تا در مراسم‌ ويژه ميلاد نيمه شعبان در شهرهايشان شركت كنند. شايد بخش قابل‌توجهي از اين ۲ گروه ترجيح بدهند با خودروي شخصي‌شان عازم سفر شوند. راهنماي جمع‌وجور اين صفحه به آنها كمك مي‌كند تا سفري بي‌خطر و ايمن را تجربه كنند و با خاطره‌اي خوش به شهرشان باز گردند.

  • خودرو را سرويس كنيد

اولين و مهم‌ترين كاري كه پيش از هر سفري بايد انجام بدهيد اين است كه از سلامت بخش‌هاي مختلف خودرويتان مطمئن شويد. تنظيم موتور، بررسي وضعيت شمع‌ها، وايرها و سوزن‌ها و صافي بنزين مي‌تواند در اين بخش انجام شود. پس از موتور، نوبت به انواع تسمه‌ها مي‌رسد. تسمه تايم، مهم‌ترين بخش خودرو است كه اگر پاره شود ديگر خودرويتان حركت نخواهد كرد و كلي دردسر برايتان درست مي‌شود. يادتان باشد تقريبا هر 50هزار كيلومتر يك‌بار بايد تسمه تايم را تعويض كنيد. تسمه كولر و تسمه دينام هم بايد فاقد پوسيدگي، خردگي و يا سوختگي باشند، در غيراين صورت بايد تعويض شوند. بهتر است پيش از سفر، يك‌بار روغن موتورتان را عوض كنيد، به‌ويژه اينكه فصل گرما در راه است و تعويض به موقع روغن (هر 6هزار كيلومتر يك‌بار) مي‌تواند كارايي موتور را بالاتر ببرد. سيستم ترمز خودرو هم جزو موارد مهمي است كه حتما بايد پيش از سفر مورد بررسي قرار بگيرد. اگر لنت ترمزهاي جلو زيادي كار كرده باشند، خودرو هنگام ترمز كردن درجا نمي‌ايستد و يا صداي خراشيدگي مي‌دهد. وقتي هم ترمزهاي عقبي عمر خودشان را كرده باشند، ترمز دستي بيش از حد استاندارد بالا مي‌آيد. بررسي وضعيت همه چراغ‌ها، به‌ويژه چراغ‌هاي اصلي پيش از اينكه به مسافرت برويد حياتي است. چراغ‌هاي نوربالا و پايين، راهنماهاي جلو و عقب، چراغ‌هاي چشمك زن، چراغ دنده عقب و چراغ ترمز حتما بايد سالم باشند. هيچ وقت با لاستيك‌هاي فرسوده و يا لاستيك‌هايي كه ترك و ساييدگي دارند به سفر نرويد و به زمان عمر مفيد آنها هم توجه داشته باشيد. همچنين پيش از سفر از ميزان بودن فرمان، سالم بودن بوق، كولر و حتي برف پاك كن اطمينان حاصل كنيد.

  • مجهز راه بيفتيد

همه كساني كه براي مسافرت دل به جاده مي‌سپارند اين نيت را دارند كه سالم و سر موقع به مقصد برسند. اما گاه مشكلاتي ممكن است در طول راه براي شما و يا خودرويتان پيش بيايد. اگر پيش از راه افتادن تجهيزات لازم را همراه داشته باشيد بهتر مي‌توانيد از پس مشكلات برآييد. پيش از راه افتادن از سالم بودن لاستيك زاپاس و تنظيم باد آن مطمئن شويد. بعد سراغ جعبه ابزار خودرو برويد؛ جعبه‌اي كه حداقل بايد يك پيچ‌گوشتي، انبردست، آچار فرانسه سايز كوچك، نوار چسب، كمي سيم و چراغ قوه داشته باشد. داشتن چند متر طناب براي مواقعي كه نياز به كشيدن خودرويتان باشد هم لازم است. كابل باتري به باتري كردن نيز از آن وسايلي است كه مي‌تواند در زمان‌هاي خاص به درد خودتان و ديگران بخورد. در طول سفر، علاوه بر آب آشاميدني خنك، براي مواقع اضطراري خودرو هم آب كافي به همراه داشته باشيد. هيچ‌گاه با باك بنزين نيمه و يا كم به سمت مقصد حركت نكنيد. همچنين اطمينان داشته باشيد كه شارژ تلفن همراه‌تان هم كامل است و شماره‌هاي اضطراري امداد را يادداشت كرده‌ايد. همراه داشتن دستمال كاغذي، زيرانداز و پتو، كرم ضدآفتاب، چاقو و كبريت، كيسه پلاستيكي، دربازكن، داروهاي ضداسهال و ضدتهوع، ميوه، آب و غذاي سبك نيز در جاي خودشان لازم خواهد شد.

  • اينها همراه‌تان باشد

وقتي مي‌خواهيد به سفر تابستاني برويد به چند نكته توجه داشته باشيد. گرمازدگي هنگام سفر با خودرو ممكن است گريبان شما را بگيرد. براي فرار از اين دردسر بايد آب آشاميدني كافي و خنك به همراه داشته باشيد و نوشيدني‌هاي خنك ديگر را جايگزين چاي كنيد. بهتر است در طول سفر لباس‌هاي نخي و راحت بپوشيد. لباس‌هاي تنگ، پلاستيكي و زياد مي‌توانند زود شما را خسته و يا حتي گرمازده كنند. در طول سفر غذاهاي سنگين، پرچرب و ديرهضم نخوريد. اگر خداي نكرده دچار گرمازدگي شديد، در يك سايه و جاي خنك، پاها را بالاتر از سطح بدن‌تان بگيريد تا خون به مغزتان برسد. كمي آب و نمك رقيق و يا آبميوه شيرين خنك بنوشيد. در مناطق گرمسير، حتما از كولر خودرويتان استفاده كنيد تا مشكلي براي شما و همراهانتان پيش نيايد. در طول سفر هم حسابي حواستان به كودك همراه‌تان باشد و خوب به او رسيدگي كنيد؛ چراكه آنها نسبت به گرما حساس‌تر هستند. اگر داروي خاصي را بايد در ساعت مقرر مصرف كنيد، اين كار را فراموش نكنيد. البته حساب داروهاي خواب‌آور براي شخص راننده جداست. به همراه داشتن جعبه كمك‌هاي اوليه هم مي‌تواند خيال‌تان را بيشتر راحت كند. فراموش نكنيد كه نصب كپسول آتش‌نشاني ويژه خودرو الزامي شده است. اگر خودروي شما مجهز به اين نوع كپسول‌ها نيست با هزينه‌اي حدود 50تا 100هزار تومان مي‌توانيد يكي از آنها را بخريد. شايد شما هم جزو آن گروهي باشيد كه مي‌خواهيد به شهري برويد كه تاكنون به آنجا سفر نكرده‌ايد. پيش از راه افتادن، تمام مسير را به‌صورت اينترنتي بررسي و بهترين راه را انتخاب كنيد. داشتن يك نقشه جمع وجور هم مي‌تواند كمك حال‌تان باشد تا راحت‌تر مسيرها را شناسايي كنيد.

  • ترافيك سنگين اتوبان تهران - قم

بسياري از مردم از شهرهاي دور و نزديك كشور به سمت تهران مي‌آيند تا تجديد بيعتي با آرمان‌هاي والاي ايشان داشته باشند. امسال با توجه به تقارن سالروز وفات حضرت امام(ره) و اعياد نيمه شعبان، بيشتر برنامه‌هاي روز 14خرداد پيرامون شناخت و معرفت امام زمان(عج) و تبيين مؤمنين منتظر متمركز مي‌شود. اگر با خودروي خودتان عازم تهران هستيد تا در بيست‌وششمين سالروز ارتحال حضرت امام (ره) شركت كنيد اين را بدانيد كه مسئولان ترافيكي پايتخت تمام جاده‌هاي منتهي به سمت حرم را ايمن‌سازي‌ كرده‌اند. براي رسيدن به حرم مطهر كافي است به تابلوهاي نشانگر مسير توجه داشته باشيد. همچنين امكان پارك خودرو و استقرار موقت در جوار حرم نيز به‌وجود آمده است. بزرگراه امام علي(ع) و خيابان شهيد رجايي براي آنها كه از سمت شمال كشور وارد تهران مي‌شوند و آزادراه تهران- قم نيز براي مسافران جنوبي، معابري است كه شما را به حرم مي‌رساند. امسال هم تمام نيروهاي امدادي شامل اورژانس، آتش‌نشاني و پليس در محل‌هاي از پيش تعيين شده مستقر مي‌شوند تا درصورت بروز مشكل، در كمترين زمان ممكن به ياري زائران مسافر بيايند. با توجه به محدوديت‌هاي ترافيكي ويژه روزهاي 14 و 15 خرداد، حتما قبل از رسيدن به اتوبان تهران - قم از باز بودن مسير مطمئن شويد. نقشه تهران را مي‌توانيد از سايت‌هاي مختلف دانلود كرده و در گوشي تلفن همراه و يا رايانه‌هاي همراه‌تان داشته باشيد و براي مسيريابي بهتر از آن بهره بگيريد.

تصادف ممنوع!
چند نكته كليدي براي حفظ ايمني در سفر

رانندگي در طول روز به‌دليل وضوح عمق و زواياي ديد، تسلط بيشتري را به راننده مي‌دهد، براي همين ترجيحا طوري برنامه‌ريزي كنيد كه سفرتان در ساعت‌هاي روشن روز انجام شود.
هيچ وقت با حالت خواب‌آلودگي، عصبانيت، خستگي، بيماري و بي‌حالي پشت فرمان ننشينيد.
يكي از مهم‌ترين راه‌هاي تجربه سفر مطمئن و ايمن در طول سفر، كسب اطلاع از وضعيت راه‌هاي كشور است. شما مي‌توانيد اين اطلاعات را از راه‌هايي كه در اين بخش به شما معرفي مي‌شود كسب كنيد. اول از همه مي‌توانيد سراغ تلفن گوياي ۱۴۱ برويد يا با شماره ثابت ۸۸۹۲۵۲۵۲ تماس بگيريد. سامانه پيامكي ۱۰۰۰۱۴۱ هم مي‌تواند اطلاعات مناسبي را در اختيار شما قرار بدهد. با ارسال نام شهر مبدأ و نام شهر مقصد (به‌صورت مبدأ - نقطه- مقصد مثلاً تهران. مشهد) از طريق پيامك به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ اطلاعات مربوط به فاصله مبدأ تا مقصد شامل كيلومتر و شهرهاي بين مسير اعلام مي‌شود. همچنين با ارسال عدد ۱۴۱ به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ مي‌توانيد از آخرين وضعيت راه‌هاي كشور و باز يا بسته بودن آنها مطلع شويد.
رعايت سرعت مجاز در طول سفر احتمال بروز تصادف را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد.
هنگام سبقت گرفتن از خودروي جلويي خيلي مراقب باشيد و اين كار را درست و در زمان صحيح انجام دهيد. اصولا در مكان‌هايي كه زاويه و عمق ديد به هر دليلي محدود مي‌شود، سبقت گرفتن مي‌تواند دردسرهاي زيادي را برايتان به‌وجود آورد.

کد خبر 296914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha