دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

اصغر اصغری: بسیاری از افراد جامعه ما این نیت خیر را دارند که با مؤسسه‌های خیریه همکاری کنند و از توانمندی‌هایشان برای رفع گرفتاری دیگران بهره ببرند.

چتری بـه نام شما

 در اين ميان، عده‌اي با انگيزه‌اي بيشتر مي‌توانند خودشان يك مؤسسه خيريه راه بيندازند و به‌صورت مستقيم، مجري امور خير شوند. مطابق با قوانين، سازمان بهزيستي تلاش مي‌كند تا از طريق تشويق افراد حقيقي و حقوقي در بخش غيردولتي اين امكان به‌وجود آيد تا افراد واجد شرايط، خودشان پا به ميدان بگذارند و مؤسسه خيريه تأسيس كنند. در اين راهنما، مراحل اخذ پروانه تاسيس مؤسسات خيريه كه تحت نظارت سازمان بهزيستي هستند شرح داده شده است. يادتان باشد براي راه‌اندازي يك مؤسسه خيريه، اول بايد مجوز اين فعاليت را بگيريد و بعد سراغ اداره ثبت شركت‌ها برويد. مراحل مربوط به اداره ثبت شركت‌ها، قبلا در همشهري دو به‌طور كامل آمده و اينجا فقط به نكات مربوط به گرفتن مجوز راه‌اندازي خيريه اشاره شده است.

  • 1- دفتر خدمات الكترونيك شهر يا بهزيستي

گرفتن مجوز مؤسسه خيريه ‌همچون ديگر مجوز‌ها نياز به يكسري ملزومات و مدارك دارد. براي اينكه از شرايط و مدارك لازم براي تاسيس مؤسسه خيريه در تهران باخبر شويد كافي است به يكي از دفا‌تر خدمات الكترونيك شهر در تهران مراجعه كنيد. برخي از شعبه‌هاي منتخب دفا‌تر خدمات الكترونيك شهر طبق هماهنگي‌هايي كه با سازمان بهزيستي انجام داده‌اند فرم‌هاي ثبت‌نام و ارائه مدارك مورد نياز را به‌صورت آماده در اختيار شما قرار‌مي‌دهند. همچنين كاركنان اين دفا‌تر، دوره‌هاي آموزشي‌اي را گذرانده‌اند و مي‌توانند به راحتي به سؤال‌هاي شما درباره چگونگي پر كردن و تهيه مدارك مورد نيازپاسخ دهند. مردم شهرهاي ديگر مي‌توانند مستقيما به اداره‌هاي بهزيستي‌‌ استان خود مراجعه كنند و مدارك و فرم‌هاي خود را تحويل بدهند.

  • 2- اين شرايط را‌ فراهم كنيد

براي تاسيس يك مؤسسه خيريه بايد شرايط لازم را كسب كنيد تا بتوانيد مجوز و پروانه تاسيس را به‌دست آوريد. مؤسسان خيريه بايد همگي تابعيت جمهوري اسلامي‌ داشته و به يكي از اديان رسمي كشور معتقد باشند. دارا بودن حداقل ۲۳ سال سن، داشتن كارت پايان خدمت‌ يا معافيت دائم براي مردان هم الزامي است. همچنين مديرعامل اين مؤسسه حداقل بايد مدرك تحصيلي ديپلم داشته باشد و عضويت حداقل يك نفر داراي مدرك كار‌شناسي ‌در هيأت مديره هم لازم است. اگر شرح وظايف مؤسسه خيريه در جهت خاصي تعريف شود، مدرك تحصيلي نيز بايد با موضوع فعاليت مؤسسه همخواني داشته باشد. اينها شرايط كلي مؤسسان خيريه است و اگر حاصل شد مي‌توانند به ادامه راه تاسيس ادامه بدهند. قبل از مراجعه به دفاتر الكترونيك شهر يا بهزيستي، اين شرايط را بررسي كنيد.

  • 3- مدارك‌تان را به دفاتر ارائه بدهيد

وقتي به دفا‌تر الكترونيك شهر‌يا اداره‌هاي سازمان بهزيستي مي‌رويد،بايد فرم درخواست پروانه تاسيس مؤسسه را تكميل كنيد. ۳ نسخه اساسنامه تكميل شده نمونه سازمان بهزيستي يا اساسنامه منطبق با قوانين ، فرم تكميل شده مشخصات فردي اعضاي اصلي هيأت مديره، مديرعامل و بازرسان اصلي نيز در اين بخش ارائه خواهد شد. تصوير برابر اصل تمام صفحات شناسنامه ‌ به همراه تصوير برابر اصل كارت ملي و كارت پايان خدمت ‌ يا معافيت دائم آنها نيز جزو مدارك لازم است. بايد اصل گواهي عدم‌اعتياد اعضا و اصل گواهي سوء پيشينه كيفري‌شان را هم به اين دفا‌تر ارائه دهيد. ۲ قطعه عكس پشت نويسي شده از اعضايي كه ياد شد، گواهي تأييد نام مؤسسه از اداره ثبت شركت‌ها و معرفي مكان مؤسسه نيز بايد در اين مرحله صورت بگيرد. در پايان هم تعهد كتبي مبني بر اجراي دقيق مقررات سازمان بهزيستي بايد ارائه شود.

  • 4- ثبت شركت، بعد از گرفتن مجوز

تا زماني كه مدارك شما كامل نشده و به تأييد سازمان بهزيستي استان نرسيده، نياز به ثبت شركت نخواهيد داشت؛ چرا كه اين مرحله از سوي سازمان بهزيستي به واسطه معرفي شما به اداره ثبت شركت‌ها پس از بررسي‌هاي كامل و تخصصي انجام خواهد شد اما براي تكميل فرم‌ها بايد نام مؤسسان و سمت هر يك به‌صورت دقيق مشخص شود. تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره به‌طور معمول بايد فرد باشد تا هنگام رأي گيري، مشكلي پيش نيايد. اعضاي هيأت مديره حداقل ۳ نفر اصلي و ۲ نفر علي‌البدل و تعداد اعضاي هيأت امنا هم حداقل ۷ نفر تعيين شده است. رئيس هيأت مديره و مديرعامل داراي مدرك تحصيلي ترجيحا كار‌شناسي باشند. آنها حتي پس ازاخذ مجوز تاسيس خيريه نيز بايد در كارگاه‌هاي توجيهي سازمان بهزيستي‌شركت‌كنند. حداقل سرمايه براي تشكيل مؤسسه خيريه نيز ۵۰ ميليون ريال تعيين شده است.

  • 5- از محل خيريه‌تان بازديد مي‌شود

يكي از موارد مهم كه بايد‌ هنگام ارائه مدارك به دفا‌تر خدمات الكترونيك شهر ‌ يا اداره‌هاي سازمان بهزيستي مشخص شود، تعيين مكان مؤسسه است. در شرايط كلي مكان مؤسسه آمده كه بايد فضايي كاملا متناسب با شرح فعاليت‌هاي مؤسسه ‌ باشد. به ياد داشته باشيد كه مكان تعريف شده نبايد مسكوني و يا دولتي باشد. اين مكان مي‌تواند از يك فضاي ۲۰ متري تعريف شود و متناسب با تعداد پرونده‌ها به فضاي اصلي محل مؤسسه افزوده شود. اگر قصد داريد فعاليت‌هاي مؤسسه‌تان را گسترش دهيد‌ يا از‌‌ همان ابتدا پرونده‌هاي زيادي را تحت پوشش خودتان بگيريد بهتر است مكان اداري با متراژ مناسب را درنظر بگيريد. ضمن اينكه مكان معرفي شده شما بايد حداقل ملزومات و تجهيزات معمول اداري را داشته باشد. بازرسان سازمان بهزيستي در مراحل بررسي پرونده شما، حتما از مكان معرفي شده بازديد مي‌كنند.

  • 6- لطفا منتظر اعلام نتيجه باشيد

پس از ارائه مدارك لازم و فرم‌هاي پرشده، بايد منتظر بررسي سازمان بهزيستي باشيد. اداره بهزيستي شهرستان‌ها موظف است ظرف مدت ۳ روز اقدامات لازم را براي گرفتن استعلام از مراجع ذي‌صلاح انجام بدهد. ۷ روز بعد هم پاسخ استعلام‌ها و مدارك تكميل شده را به دبيرخانه كميسيون ماده ۲۶ استاني ارسال مي‌كند. تقريبا آنجا هم ۵ روز زمان مي‌برد تا نتيجه بررسي‌ها مشخص شود و سپس پرونده تأييد صلاحيت فردي اعضاي مؤسسه به حراست‌‌ همان استان ارجاع داده مي‌شود. در آخرين مرحله هم نتيجه از سوي حراست طي يك‌ماه اعلام مي‌شود و پس از گذشت اين مراحل، مقدمات كلي تاسيس آماده مي‌شود. دبيرخانه كميسيون در مرحله آخر موظف است اقدامات لازم براي معرفي مؤسسه به اداره ثبت شركت‌ها براي ثبت شركت و بانك براي افتتاح حساب و اخذ شماره ثبتي براي فيش واريزي مؤسسه را انجام‌ و در ‌‌نهايت پروانه صادر شده را به متقاضي ارائه دهد.

  • مؤسسه خيريه، چه جور مؤسسه‌اي است؟

مؤسسه‌هاي خيريه همانطور كه از نامشان پيداست، انجمن‌هايي غيرانتفاعي و عام المنفعه هستند كه توسط افراد حقيقي‌ يا حقوقي تاسيس مي‌شوند. اصلي‌ترين فعاليت اين مؤسسه‌ها ارائه خدمات اجتماعي به افراد، خانواده‌هاي نيازمند و زنان سرپرست خانوار، معلولان، كودكان بي‌سرپرست يا بدسرپرست، آسيب ديدگان اجتماعي و مواردي از اين قبيل است. همچنين مؤسسه‌هاي خيريه در امر ترويج ازدواج آسان و كمك به جوانان‌مي‌توانند فعاليت‌هايي داشته باشند. يكي ديگر از اهداف تاسيس مؤسسه‌هاي خيريه، افزايش مشاركت‌هاي مردمي براي رفع مشكلات و كاهش تصدي‌گري دولت در امور اينچنيني است. تسريع و سهولت دستيابي خدمت گيرندگان به خدمات اجتماعي كارآمد و لازم نيز جزو اهداف اصلي مؤسسه‌هاي خيريه محسوب مي‌شود. اينها جزو اصلي‌ترين وظايف و كاركردهاي مؤسسه‌هاي خيريه مردمي هستند و تقريبا همه كساني كه واجد شرايط لازم براي تاسيس مؤسسه خيريه باشند مي‌توانند در اين امر خداپسندانه و عام‌المنفعه مشاركت فعال داشته باشند.

  • خيريه‌ها بايد چه كنند؟

مؤسسه‌هاي خيريه وظايفي براساس قانون برعهده دارند كه سازمان بهزيستي، پيگير اجراي اين وظايف خواهد بود. مؤسسه‌هاي خيريه غيردولتي موظف هستند كه اطلاعات مربوط به نوع فعاليت‌ها و خدمات مؤسسه را به خانوارهاي معرفي شده از سوي بهزيستي اطلاع دهند. آنها همچنين موظفند كه پذيرش و افتتاح حساب براي هر يك از خانوارهاي غيرقابل بازتوان معرفي شده از سوي بهزيستي را انجام‌ و ليست تأييد شده بانك را به سازمان بهزيستي ارائه دهند. پرداخت كمك‌هاي مستمر و غيرمستمر به خدمت گيرندگان معرفي شده سازمان بهزيستي، ازجمله ديگر وظايف خيريه‌هاست. همچنين مؤسسه خيريه غيردولتي موظف است براي ارائه خدمات به خانوارهاي غيرقابل بازتوان معرفي شده از سوي بهزيستي، (تا يكصد خانوار) يك فرد مجرب و آشنا به مسائل اجتماعي به‌كار بگيرد و به سازمان بهزيستي معرفي كند و به ازاي هر ۷۵ خانوار اضافي هم يك نفر ديگر را به سازمان معرفي كند و خيريه‌ها بايد همكاري لازم را با كار‌شناس معرفي شده از سوي سازمان بهزيستي داشته باشند. مؤسسات خيريه غيردولتي موظفند طي دوره ۳ ماهه نسبت به ارائه گزارش عملكرد مالي در قبال اعتبارات دريافتي از بهزيستي اقدام كنند. درضمن با توجه به ضرورت حفظ كرامت انساني خانوارهاي خدمت گيرنده، مؤسسات غيردولتي موظفند ضمن نگهداري پرونده‌هاي اجتماعي ارجاعي از طريق بهزيستي، تمام اطلاعات مربوط به آنان را محفوظ دارند. ارائه خدمات مددكاري براساس برنامه‌هاي كمكي تدوين شده از طريق واحدهاي مددكاري بهزيستي نيز بايد در دستور كار مؤسسه‌هاي خيريه قرار گيرد.

کد خبر 294746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha