با محمود نوابي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان گفتوگو كردهايم.
- سازمان حمايت چه نقشي در بررسي درخواستهاي رسمي افزايش قيمت كالاها دارد؟
سازمان حمايت در فرايند افزايش رسمي قيمت كالاها مرجع رسيدگيكننده بوده و اگر كارگروه تنظيم بازار درخواستي را به اين كارگروه ارجاع دهد آن را بررسي ميكند همچنين در مواردي براي حمايت از توليدكننده و مصرفكننده اين سازمان، نظر كارشناسي خود در زمينه درخواستهاي افزايش قيمتها را به كارگروه تنظيم بازار منعكس ميكند اما در نهايت مصوبه كارگروه تنظيم بازار در مورد كاهش يا افزايش قيمت كالاها ملاك اصلي تعيين قيمت است.
- چه درخواستهايي در مرحله بررسي است؟
اكنون درخواستهايي براي افزايش رسمي قيمت لبنيات و روغن نباتي به كارگروه تنظيم بازار ارائه شده كه كارگروه مذكور اين درخواستها را براي بررسي به سازمان حمايت ارجاع داده و اين سازمان در حال بررسي است. اما در مورد سيمان هيچ درخواستي براي افزايش قيمت ارائه نشده است.
- نتايج اين بررسيها تا چه زماني مشخص ميشود؟
روند بررسي اين درخواستها به تشكيل جلسات تنظيم بازار بستگي دارد. با توجه به استعفاي قائممقام وزير جهادكشاورزي و دبير كارگروه تنظيم بازار از سمت خود در خردادماه امسال، هنوز كارگروه مذكور بررسي در اين زمينه انجام نداده است اما حتي درصورتي كه دبير جديد منصوب نشده باشد، معاون اجرايي رئيسجمهور بهعنوان رئيس ستاد تنظيم بازار ميتواند با تشكيل جلسات در اين زمينه تصميمگيري كند.
- آيا طولاني شدن بررسي اين درخواستها موجب تشديد تخلف گرانفروشي نخواهد شد؟
سازمان حمايت پيشنهادهاي كارشناسي خود در مورد قيمت برخي كالاها و خدمات را به كارگروه تنظيم بازار ارائه و مشخص كرده كه چه كالاهايي در اولويت نخست يا اولويتهاي بعدي تثبيت قيمت قرار دارد، اما تصميمگيرنده نهايي كارگروه مذكور است. همچنين براي اينكه طولاني شدن روند بررسي درخواستهاي رسمي افزايش قيمت موجب تخلفاتي مانند گرانفروشي و كم فروشي نشود حتما با گروهبندي كالاها سازوكاري اتخاذ خواهد شد تا از اين تخلفات جلوگيري و با گرانفروشان برخورد شود.
نظر شما