گروه بورس: آخرین اطلاعات دریافتی حاکی‌است سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نیز سرانجام در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفته‌اند.

گویا مسئولان خصوصی سازی نام این دو شرکت را که هنوز 40 درصد سهامشان در اختیار دولت است به طور رسمی در فهرستی به رئیس جمهوری ارایه کرده‌اند. در صورت تأیید محمود احمدی‌نژاد، سهام ایران‌خودرو و سایپا به طور کامل خصوصی می‌شود.

از طرف دیگر گفته می‌شود، رئیس جمهوری نیز با واگذاری مابقی سهام این دو شرکت بزرگ دولتی موافق است اما در مورد نحوه واگذاری سهام هنوز تصمیمی گرفته نشده و بحث اصلی بر سر این است که مابقی سهام این دو شرکت در بازار داخلی عرضه شود یا بخشی از سهام به مشتریان خارجی فروخته شود.

در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نمایندگی از دولت سهامدار عمده این دو خودروساز بزرگ محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند: روند روبه رشد این صنعت در دنیا این 2 شرکت را وادار خواهد کرد تا با همکاری خودروسازان معتبر جهان به کار خود ادامه دهند. اما از طرف دیگر آخرین اخبار حاکی است، مدیران یکی از خودروسازان معروف اروپا ظرف دیروز و امروز مشغول بازدید از سایت‌های تولیدی شرکت ایران خودرو هستند تا در صورت تمایل و به نتیجه رسیدن مذاکرات سهام ایران خودرو را بخرند.

پیش از این منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو بارها از وجود 2 مشتری بزرگ خارجی که جزء خودروسازان معتبر اروپا هستند برای سهام ایران‌خودرو خبر داده بود. اما گویا اختلافاتی میان مسئولان دولتی در این زمینه وجود دارد. اطلاعات تکمیلی در این زمینه ظرف روزهای آتی منتشر می‌شود.

ظرف ماه‌های اخیر مهرداد بذرپاش مدیرعامل پارس خودرو که از نزدیکان احمدی‌نژاد نیز هست از طرح ادغام خودروسازان داخلی دفاع کرده بود. به نظر می‌رسد طرح دیگر واگذاری و ادغام 3 شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو باشد.

کد خبر 29814

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز