یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سایت ویکی لیکس با انتشار نیم میلیون سند از نقشه‌های پنهان شاهزادگان سعودی در بحران‌های منطقه پرده برداشت.

اسناد ویکی لیکس در مورد عربستان

روزنامه ايران نوشت:

اسناد ویکی لیکس درباره عراق به بررسی امکان اعطای پناهندگی عربستان به وکیل صدام حسین وحمایت ریاض از شخصیت‌های عراقی عامل تشویق خشونت‌ها می‌پردازد براساس نامه‌های منتشر شده توسط ویکی لیکس شبکه تلویزیونی ام.تی.وی از رسانه‌های لبنانی از کمک‌های مالی آل سعود برخوردار است در یکی از این اسناد سفیر عربستان در صنعا از همکاری بعضی کارشناسان نظامی با القاعده برای عملیات در استان ابین یمن خبر داده است

نام جولیان آسانژ، سه سال پس از پناهندگی او به سفارت اکوادور در لندن، یکبار دیگر در تیتر خبر رسانه‌ها نشست. سازمانی که او مؤسس آن است، در ساعات پایانی روز جمعه با انتشار هزاران سند از وزارت خارجه عربستان اعلام کرد، بزودی تمامی نیم میلیون سندی را که درباره روابط خارجی عربستان در دست دارد، منتشر می‌کند.

به گزارش رویترز، ویکی‌لیکس در سومین سالگرد پناهندگی جولیان آسانژ اعلام کرد، به مکاتبات ایمیلی (پست الکترونیک) بین وزارت امور خارجه عربستان و سایر کشورها و همچنین گزارش‌های محرمانه از وزارتخانه‌های عربستان دست یافته است و بزودی همه آنها را منتشر می‌کند. ویکی لیکس در گام نخست، اقدام به انتشار 60 هزار قطعه سندی کرد که همگی سربرگ و مهر وزارت خارجه عربستان را بر پیشانی دارند. این اسناد حاکی از فعالیت‌ها و گرایش‌های عربستان در کشورهای منطقه است.

  • نقش عربستان در عراق

بخشی از اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد به نقش این کشور در عراق و حمایت آن از گروه‌های سنی عراقی اشاره می‌کند. 

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما این اسناد نشان می‌دهد بعضی از شخصیت‌های عراقی با دریافت رشوه از عربستان علیه کشورشان فعالیت می‌کردند. مهمترین اسناد ویکی لیکس درباره عراق به بررسی امکان اعطای پناهندگی به وکیل صدام حسین، حمایت از شخصیت‌های عراقی عامل تشویق خشونت ها، تلاش ریاض برای ارتباط با طرف‌های سنی در عراق و حمایت سازمان اطلاعات عربستان از جنبش اسلامی در کردستان عراق می‌پردازد.

  • همکاری با القاعده

بر اساس این اسناد عربستان همچنین در امور همسایگان خود نیز به طور جدی مداخله می‌کند. از جمله در یکی از این اسناد سفیر عربستان در صنعا از همکاری بعضی کارشناسان نظامی با القاعده برای عملیات در استان ابین یمن خبر داده است.

در ارتباط با بحرین نیز محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود سفیر عربستان در لندن گزارش هایی را درباره فعالیت مخالفان بحرینی مقیم لندن برای وزارت امور خارجه این کشور ارسال کرده بوده است. یکی از این اسناد به فعالیت علی مشیمع و موسی عبدعلی دو مخالف بحرینی مقیم لندن می‌پردازد. سفیر عربستان در تلگرام خود مدعی شد علی مشیمع با حزب الله و دیگر گروه‌های «‌شیعه» در ارتباط است.  تلاش عربستان برای راضی کردن امریکا به فروش سلاح به بحرین از جمله دیگر اسناد منتشر شده در پایگاه ویکی‌لیکس است. 

یکی از اسناد هم به گزارش سفیر عربستان در قاهره از عملکرد شبکه الجزیره و نفوذ اخوان‌المسلمین در این شبکه اختصاص دارد. این اسناد نشان می‌دهد سعود الفیصل وزیر سابق امور خارجه عربستان معتقد بود غرب به اخوان المسلمین برای رسیدن به قدرت چراغ سبز نشان داده است.

  • ایران و لبنان

ایران و حزب الله لبنان نیز در کانون مکاتبات دیپلماتیک سری سعودی‌ها قرار داشتند. روزنامه لبنانی الاخبار اعلام کرده است براساس این نامه‌های منتشر شده توسط ویکی لیکس شبکه تلویزیونی  ام.تی.وی از رسانه‌های لبنانی از کمک‌های مالی آل سعود برخوردار است. سعودی‌ها سه سال قبل تصمیم گرفتند تا از این شبکه تلویزیونی لبنانی که از شرایط مالی سخت رنج می‌برد با پرداخت میلیون‌ها دلار مشروط به خدمت به سیاست‌ها و منافع آل سعود حمایت کنند و براساس اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس این شبکه (ام.تی.وی) بوده است. براساس این اسناد، میشل المر رئیس شبکه ام تی وی در مقابل دریافت دو میلیون دلار، شبکه رسانه‌ای، سیاسی و فنی خود را در اختیار نظام سعودی قرار داده است.

براساس این اسناد سعودی‌ها با درخواست‌های مالی هر طرفی که علیه حزب الله و ایران موضع‌گیری نداشته و یا در روزنامه‌هایی مانند الاخبار کار کرده باشد، موافقت نمی‌کنند و عبدالناصر شراره از جمله این روزنامه‌نگاران لبنانی است. مؤسسه رسانه‌های وابسته به مؤسسه خانم می‌شدیاق که خود را یک جمعیت غیرحزبی می‌داند از جمله مؤسساتی است که از سوی آل سعود حمایت مالی می‌شود. سفیر سعودی در لبنان از سطح حرفه‌ای رسانه‌ای و مواضع ضد سوری و مخالفان لبنانی آل سعود در برنامه‌های تلویزیونی ابراز خرسندی کرده و او را شایسته کمک‌های مالی دانسته است. یکی از این اسناد و مدارک که مربوط به سال 2012 میلادی است شک عربستان سعودی درباره مذاکرات اتمی ایران را برجسته می‌کند. یکی از پیام‌های سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت امور خارجه در ریاض حاکی از آن است که «پیام‌های چاپلوسانه امریکا» از طریق یک میانجیگر ترکیه‌ای ناشناس به دست ایران می‌رسد.

  • سایر نقاط جهان

بر اساس این اسناد سفارتخانه‌های سعودی از کانادا تا اندونزی، از استرالیا تا پاکستان تا کشورهای دور مانند چاد، نیجر و بروندی از اعمال سیاست‌های مداخله جویانه سعودی‌ها مستثنی نیستند. یکی از این اسناد و مدارک که باز هم مربوط به سال 2012 میلادی است از سفارت عربستان سعودی در ابوظبی ارسال شده و حاکی از آن است که امارات دولت مصر را برای محاکمه نشدن حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری سابق این کشور که در قیام سال 2011 میلادی سرنگون شد، بشدت تحت فشار گذاشته است.  یکی دیگر از اسناد و مدارک خطاب به وزرای کشور و دادگستری عربستان سعودی است که آنها را از این مسأله که یکی از پسران اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده گواهی را از سفارت امریکا در ریاض درخصوص مرگ پدرش دریافت کرده، مطلع می‌سازد.

  • اولین  واکنش عربستان

هنوز مشخص نیست ویکی‌لیکس چگونه به این اسناد و مدارک دست یافته اما این سایت افشاگر در بیانیه‌اش به حمله الکترونیکی اخیر به وزارت امور خارجه عربستان سعودی از سوی گروهی موسوم به «ارتش سایبری یمن» اشاره کرده است.  این در حالی است که سفارت عربستان در واشنگتن هنوز درباره این مسأله اظهارنظر نکرده است.  اما وزارت خارجه عربستان از شهروندان این کشور خواسته است که به این اسناد فاش شده توجه نکنند.  وزارت خارجه عربستان در صفحه خود در توییتر اعلام کرد که این اسناد جعلی است و تنها به دشمنان برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند.

کد خبر 298692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha