دولت سعودی پس از انقلاب اسلامی و در جریان جنگ تحمیلی، از اصلی‌ترین حامیان رژیم بعث عراق بود و در کنار آن، جنایت کشتار حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین توسط دولت سعودی در سال‌۶۷ عاملی بود که نفرت فزاینده‌ای را از نظام سعودی در افکار عمومی ایران ایجاد کرد.

عربستان

در سال‌هاي گذشته همواره مردم ايران شاهد ابراز نگراني‌هاي مقامات سعودي از برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران بوده‌اند كه حكايت از تلاش‌هاي پشت پرده رياض براي ضربه زدن به آن داشت. مردم ايران، عربستان را به‌عنوان اصلي‌ترين بازيگر در شكل‌گيري جريان القاعده و گروهك‌هاي افراطي وابسته به آن كه امنيت منطقه را با مخاطرات جدي مواجه كرده، مي‌شناسند. در ماه‌هاي اخير هم با انتشار خبر واقعه فرودگاه جده، تنفر ايرانيان از نظام سعودي به‌شدت افزايش يافت و كشتار وحشيانه مردم بيگناه يمن بر اين نفرت افزود.

در چنين فضايي، پايگاه اينترنتي ويكي ليكس جمعه گذشته اسنادي را درباره دولت سعودي منتشر كرد كهدربرگيرنده نامه‌نگاري‌هاي الكترونيكي مقامات و عمدتا مسئولين وزارت خارجه اين كشور بود و از تلاش‌هاي رياض عليه تهران پرده برمي‌دارد. يكي از سندهاي منتشر شده ويكي ليكس مدعي شده است سفارت عربستان سعودي در لندن هزينه تحصيل پسرعطاءالله مهاجراني، وزير ارشاد دولت اصلاحات را تامين كرده است.

صحبت از تأثيرگذاري بر جامعه ايران از طريق رسانه‌هاي جمعي موضوعي است كه در اين اسناد به وضوح برجسته است. به‌عنوان نمونه در يكي از اسناد منتشر شده، به تلاش‌هاي وزارت امور خارجه عربستان براي راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني ضدايراني و ضدشيعي از طريق شخصي به نام مصطفي بكري، اشاره شده است.

  • شبكه ماهواره‌اي هنديجان!

براساس يكي ديگر از اسناد فاش شده، دولت عربستان قصد داشته شبكه‌اي تلويزيوني به 2زبان فارسي و انگليسي هم تأسيس كند كه از بحرين پخش شود و هدف آن هم مقابله با برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي ايران در منطقه عنوان شده است. نامي كه براي اين شبكه پيشنهاد شده «هنديجان» است و در سند مذكور تصريح شده كه اين نام از نام شهري در نزديكي اهواز گرفته شده است.

  • تلاش آقاي سفير براي تغيير نظام ايران!

سندي ديگر حاوي مكاتبات سفير دولت سعودي در تهران با رياض است كه در آن وي پيشنهاد كرده دولت عربستان براي براندازي حكومت در ايران از ابزارهايي مانند فيسبوك و توييتر استفاده كرده و همچنين از چهره‌هاي مخالف ايران كه در كشورهاي ديگر زندگي مي‌كنند حمايت كند تا بتوان آنها را در اين مسير با خود همراه كرد. وي تصريح كرده كه بايد از وسايل ارتباط‌جمعي مانند اينترنت، روزنامه‌ها و شبكه‌هاي ماهواره‌اي در جهت بزرگنمايي مشكلات سياسي، اقتصادي و اجتماعي در ايران استفاده كرد. سفير عربستان در نامه خود همچنين مدعي شده كه با توجه به افزايش نرخ بيكاري و تورم و همچنين رشد فساد و رابطه‌بازي در جامعه ايران، نااميدي در ميان مردم ايران به‌وجود آمده و بايد وجود چنين شرايطي را براي تغيير نظام در ايران مغتنم شمرد!

  • ارتباط سيل تايلند و ايران

يكي از اسناد جالب در ميان نامه‌هاي منتشرشده، نامه‌اي است كه از طرف وزير امور اقتصادي و فرهنگي عربستان مبني بر لزوم كمك به سيل‌زدگان اين كشور در سال‌2011 نوشته شده است. در اين نامه تصريح شده كه چون سيل زندگي مردم تايلند را با مشكل مواجه ساخته و برخي استان‌هاي اين كشور دستخوش تخريب‌هاي وسيع قرار گرفته‌اند، لذا سفارت عربستان در تايلند تقاضا كرده كه براي مقابله با نفوذ ايران شيعي در تايلند، كمك‌هايي براي سيل‌زدگان تايلندي فرستاده شده و البته اين امر پوشش رسانه‌اي داشته باشد. وزير عربستاني هم در پايان نامه تصريح كرده كه براي مقابله با نفوذ ايران در تايلند، خواستار موافقت با اين درخواست سفير شده است.

آنچه قابل توجه است اينكه به‌نظر مي‌رسد علاوه بر گسترش ايران‌هراسي كه در دستوركار وزارت امور خارجه عربستان و دستگاه ديپلماسي اين كشور قرار دارد، اصولا هراس از ايران به‌شدت در چارچوب تصميم‌گيري كلان اين كشور نفوذ كرده و مقامات سعودي ترس بسياري از قدرت فزاينده ايران در منطقه دارند. شايد به همين علت است كه همكاري بسيار نزديكي را با رژيم صهيونيستي عليه منافع ملي ايرانيان آغاز كرده‌اند و نشريه فرانسوي آتلانتيكو از شكل‌گيري ائتلافي محرمانه ميان تل‌آويو و رياض عليه برنامه هسته‌اي ايران خبر مي‌دهد و البته مكس آبرامز، عضو يهودي شوراي روابط خارجي آمريكا به نكته خوبي اشاره كرده و مي‌نويسد: «تصور كنيد اگر چنين اسنادي به جاي عربستان، درباره ايران منتشر شده بود، چقدر پوشش رسانه‌اي پيدا مي‌كرد! سكوت رسانه‌اي در اين‌باره خودش يك خبر عمده است.»

کد خبر 298770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha