سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

ارزش کل بورس تهران و فرابورس در خرداد‌ماه امسال ۳.۵میلیارد دلار کاهش یافت.

  از مجموع 55صنعتي كه در بورس تهران و فرابورس فعال هستندفقط يك صنعت توانسته است بازدهي بيش از تورم به‌دست بياورد و سهامداران بقيه صنايع زيان كرده اند.

به گزارش همشهري، در شرايطي كه همه بازار‌هاي سرمايه‌گذاري در ركود به‌سرمي‌برند بازار سهام گرفتار يك ركود فراگير شده است. اين ركود كه از 15دي‌ماه سال 1392آغاز شده است همچنان ادامه دارد.درپي بروز اين ركود بخش زيادي از نقدينگي موجود در بازار سهام به سمت اوراق مشاركت و صكوك حركت كرده است به‌طوري كه حجم سرمايه‌گذاري حقيقي در اين بازار در 3‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 40درصد رشد كرده است، آمارها نشان مي‌دهد تحت‌تأثير اين ركود فراگير ارزش كل سرمايه در 3‌ماه اول سال دست‌كم 4400ميليارد تومان از نقدينگي موجود در بازار فرابورس و بورس به سمت بازار اوراق با درآمد ثابت نظير صكوك و اوراق مشاركت مهاجرت كرده است. دولت همچنين از سال گذشته درنظر داشت با انتشار اوراق خزانه اسلامي بخشي از بدهي‌هايش را پرداخت كند تا هم به شركت‌هايي كه توان مالي‌شان را از دست داده‌اند منابع مالي جديد تزريق كند، هم بدهي هايش را بدهد، هم منجر به افزايش درآمد ملي شود و در نهايت درفقدان بازار‌هاي سرمايه‌گذاري نقدينگي را به سمت اين بازار هدايت كند اما از سال گذشته تاكنون هنوزمنتشرنشده است.

در چنين شرايطي و درحالي‌كه همه بازار‌هاي سرمايه‌گذاري نظير طلا، ارز و حتي مسكن در ركود به‌سرمي‌برند روند نزولي بورس هم در خرداد‌ماه ادامه يافت، البته ظرف چند روز گذشته نشانه‌هاي اميد بخشي از بازگشت دوباره رونق به بورس مشاهده شده است كه به‌نظر مي‌رسد ظرف روز‌هاي آينده اين نشانه‌هاي اميد بخش منجر به روند صعودي در بورس تهران شوند.

  • ركود بورس در خردادماه

آمارهاي جديد نشان مي‌دهد برخلاف رشد اندك شاخص در خرداد‌ماه بورس بخش زيادي از ارزش‌اش را از دست داده است. براساس اطلاعات آماري موجود در خرداد‌ماه امسال در مجموع 11هزار ميليارد تومان معادل 3.5ميليارد دلار از مجموع كل ارزش سهام شركت‌هاي بورس و فرابورس كاسته شده است. در حال حاضر 55صنعت شامل 450شركت در اين صنايع فعال هستند. ارزش كل اين شركت‌ها در ابتداي خرداد‌ماه 375هزارو500ميليارد تومان معادل 114ميليارد دلار بود كه اين مقدار در پايان خرداد‌ماه به 364هزارو400ميليارد تومان معادل 110ميلياردو 500ميليون دلار رسيده است. سرمايه‌گذاراني كه فقط در فرابورس دادوستد كرده‌اند در مجموع در خرداد‌ماه 3.3درصد زيان كرده‌اند.

  • بازده صنايع

اطلاعات آماري صنايع بورس همچنين نشان مي‌دهد از مجموع كل 55صنعت فعال بورس تهران فقط يك صنعت توانسته است بازدهي بيش از تورم به‌دست بياورد و سهامداران بقيه صنايع يا زيان كرده‌اند يا ميزان بازده‌شان بسيار كمتر از تورم 17درصدي بوده است.براساس اين اطلاعات فقط سهامداران صنعت زراعت و خدمات وابسته با درنظر گرفتن شاخص قيمت با رشد 23درصدي مواجه شده‌اند. شاخص بازده نقدي و قيمت اين صنعت نيز فقط 5درصد رشد كرده است.

با محاسبه شاخص بازده نقدي و قيمت صنايع بورس سهامداران 18صنعت در خرداد‌ماه سود كرده‌اند و سهامداران 34صنعت با زيان مواجه شده‌اند. در تركيب دارايي‌هاي سهامداران 4صنعت نيز اتفاقي نيفتاده است.

در مجموع از ابتداي سال تاكنون 904هزار نفر در دادو ستد‌هاي بورس شركت كرده‌اند و اين افراد در مجموع 18هزارو700هزار ميليارد تومان سهام معادل 5.7ميلياد دلار سهام در بورس و فرابورس دادوستد كرده‌اند. نكته جالب توجه اينكه براي نخستين بار مجموع معاملات بازار فرابورس و ايران بيش از بورس تهران بوده است.از مجموع كل اين معاملات 9700ميليارد تومان درفرا بورس و 9هزار ميليارد تومان در بورس انجام شده است.

کد خبر 298878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha