مسکو - ایرنا - چهاردهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای با حضور کشورهای عضو اصلی این سازمان در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه آغاز شد.

 اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در روسیه آغاز بکار کرد

به گزارش ايرنا به نقل از ایتارتاس، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز جمعه در آغاز این اجلاس گفت: امروز نتایج فعالیت و عملکرد سازمان همکاری شانگهای در سال های 2014 و 2015 و مهم ترین مسایل فرا روی سازمان را بررسی و ارزیابی می کنیم.

وی افزود: در اجلاس امروز در خصوص عرصه های همکاری اعضای سازمان همکاری شانگهای و مسایل مهم بین المللی و منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر می کنیم.

مطابق برنامه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در ابتدا روسای جمهور کشورهای عضو سازمان با یکدیگر گفت وگو می کنند و سپس سران و هیات های کشورهای ناظر و شریک سازمان در اجلاس حضور می یابند.

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه در مورد اجلاس سازمان همکاری شانگهای به خبرنگاران گفت: سران کشورهای عضو در بخش نخست اجلاس به گفت وگو و تبادل نظر در مورد اعضای جدید سازمان خواهند پرداخت و نتیجه این گفت وگوها پس از برگزاری این نشست مشخص خواهد شد.

در همین حال به گفته یوری اوشاکوف، دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه، روند عضویت پاکستان و هند در سازمان شانگهای در اجلاس اوفا شروع خواهد شد.

اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در اجلاس امروز هر کدام تا 10 دقیقه می توانند صحبت کنند که این زمان برای اعضای ناظر یعنی شامل ایران، هند، افغانستان، مغولستان ، پاکستان و میهمانان افتخاری ، دبیر کل و مدیر اجرایی سازمان، تا 7 دقیقه خواهد بود.

ترکیه ،سریلانکا، بلاروس به عنوان میهمانان ویژه در این اجلاس شرکت دارند.

سازمان همکاری شانگهای ، بیست و پنجم خرداد 1380 هجری خورشیدی (15 ژوئن 2001) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان عضو ناظر هستند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای با داشتن مساحتی معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

کد خبر 300622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha