روز عجیبی بود، در ابتدای صبح عرضه‌های سنگین برخی سهامداران حقوقی شاخص بورس را پایین کشید اما درست از زمان اعلام خبر انجام توافق هسته‌ای میلیارد‌ها تومان پول به بورس سرازیر شد و در نهایت سهامداران دریک اقدام کم‌سابقه ۱۰۰۰میلیارد تومان سهام خریدند.

بورس

به گزارش همشهري، پاي شاخص بورس به مذاكرات هسته‌اي نيز كشيده شد.روز شنبه رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار يك نشست ويژه با سهامداران حقوقي ترتيب داد. محمد فطانت در اين نشست از سهامداران حقوقي خواست با عرضه‌هاي سنگين فضاي كلي بازار را برهم نزنند.اشاره رئيس سازمان بورس به اثر مذاكرات هسته‌اي بر شاخص بورس تهران بود.برخي‌منابع خبري گزارش مي‌دهندگويا درمذاكرات گروه1+5 طرف غربي به حساسيت شاخص بورس به مذاكرات هسته‌اي صراحتا اشاره كرده است. اين موضوع منجر به توجه بيشتردولت به شاخص بورس شده و نشست ويژه رئيس سازمان بورس با نمايندگان حقوقي در روز شنبه هم اساسا به همين دليل برگزار شده است.

علت ديگر برگزاري اين نشست رفتار سهامداران حقوقي بزرگ در دوره قبل مذاكرات بود كه پس از انجام توافق‌هاي اوليه با انجام عرضه‌هاي بزرگ زمينه نزول شاخص بورس را فراهم كردند. بر اين اساس‌گويا سازمان بورس قصد داشت شاخص بورس را از خطرات احتمالي و سقوط‌هاي عجيب و غريب پس از اعلام اخبار هسته‌اي نجات دهد اما وقايع به‌گونه ديگري در مبادلات ديروز رقم خورد.

  • عرضه‌هاي سنگين در مبادلات

با وجود آنكه انتظار نمي‌رفت با برگزاري نشست ويژه سازمان بورس و سهامداران حقوقي بازار سهام در مبادلات ديروز با عرضه‌هاي سنگين سهامداران حقوقي مواجه شود اما از ساعت 9:15 تا 11:35 عرضه‌هاي سنگين سهامداران بزرگ منجر به نزول شاخص شد و پس از آن بازار به روال طبيعي خود بازگشت.

با آغاز معاملات بورس به‌دليل آنكه هنوز خبري از نتايج مذاكرات هسته‌اي منتشر نشده بود بازار سهام در يك‌سردرگمي آشكارغوطه ور بود، از ساعت 9تا 9:15 با انجام چند مبادله زمينه رشد شاخص فراهم شد اما اين رشد فقط 15دقيقه دوام آورد و از ساعت 9:15 به بعد عرضه سنگين سهام توسط سهامداران حقوقي بزرگ منجر به نزول شاخص شد و اين نزول تا ساعت 11.35دقيقه ادامه يافت.

در اين مدت دست‌كم 200ميليارد تومان سهام توسط حقوقي‌ها در بورس عرضه شد. از اين ساعت به بعد كه اتفاقا همزمان با اعلام نتايج قطعي مذاكرات هسته‌اي بود با تقويت بخش تقاضا بار ديگر شاخص بورس به مدار صعود برگشت و در نهايت با 239واحد رشد به‌كار خود پايان داد. از ساعت 11:35 تا پايان مبادلات دست‌كم 110ميليارد تومان سهام در بورس خريداري شد و همين موضوع زمينه رشد شاخص را فراهم كرد.

در نهايت در پايان مبادلات ديروز در مجموع 400ميليارد تومان سهام در بورس خريداري شد.در آن سوي بازار در فرابورس اما وضع متفاوت تري دنبال مي‌شد، سرمايه‌گذاران ديروز در فرابورس 640ميليارد تومان سهام‌خريدند و اين موضوع منجر شد ارزش كل معاملات روزانه بازار سهام از عدد بي‌سابقه 1000ميليارد تومان عبور كند.پيش از اين بيشترين ميزان معاملات انجام شده در بازار سهام مربوط به سال 91بودكه در يك روز بيش از 750ميليارد تومان سهام دادوستد شده بود.

اگرچه اطلاعات كاملي در مورد هويت فروشندگان سهام در مبادلات ديروز در دست نيست اما مجموع معاملات روز‌گذشته نشان مي‌دهد از مجموع كل معاملات انجام شده در بورس 772ميلياردتومان مربوط به فروش سهام توسط سهامداران حقوقي بزرگ بوده است.

سهامداران حقوقي‌ از سهام برخي شركت‌ها خارج شدند و در مقابل حجم سرمايه‌گذاري‌شان را در سهام برخي شركت‌ها افزايش دادند.اطلاعات آماري دريافت شده از پردازش اطلاعات مبنا نشان مي‌دهد حجم سرمايه‌گذاري سهامداران حقوقي درسهام شركت‌هاي بانك سينا، توسعه‌ صنايع‌ بهشهر، ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، سهامي ذوب‌آهن اصفهان، بانك تجارت، سرمايه‌گذاري‌ صنعت‌ بيمه‌، كمباين‌‌سازي‌‌ ايران‌، پارس‌‌خودرو، پست بانك ايران وبانك آينده در مبادلات ديروز افزايش پيدا كرد اما در مقابل سهامداران حقوقي اقدام به فروش سهام شركت‌هاي ايران‌ خودروديزل‌، گروه‌بهمن‌، بانك ملت، ليزينگ رايان‌ سايپا، بانك صادرات ايران، بانك حكمت ايرانيان، سايپا ديزل‌ ونفت و گاز و پتروشيمي تأمين كردند.

بورس

 

کد خبر 301097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha