همشهری آنلاین: آنچه در هفته گذشته بر بازار سرمایه کشور گذشت، مرکب و مخلوطی از هیجان و اخبار ضد و نقیض مذاکرات هسته‌ای بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، شاخص کل بورس اوراق بهادار در این هفته شاهد نوسان جالب توجهی بود زیرا نشانه‌های حصول جمع بندی در مذاکرات ایران و 1+5 و کاهش قیمت نفت ، مدام در حال تاثیر گذاری بر بازار سهام بود و همچنان در بازار بورس اوراق بهادار سهامداران حقیقی اقدام به معاملات هیجانی کاذبی کردند البته این وضعیت دیری نپایید و بعد از اعلام جمع بندی مذاکرات ، سهامداران حقیقی در نقش خریدار و حقوقی های بورس هم در نقش فروشنده ظاهر شدند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در آغاز هفته‌ای که گذشت با شاخص کل بورس و اوراق بهادار با 57 واحد رشد به ارتفاع 66 هزار و 816 واحد صعود کرد. این رشد را می توان اولین گام برای استقبال از اخبار مثبت وین عنوان کرد.

با ادامه افزایش خوش بینی به بازار و آینده بورس در شرایط پساتحریم، شاخص کل در دومین روز کاری با 828.6 افزایش به کانال 67 هزار و 646.4 واحد وارد شد. در سایه اخبار و آماری که از وین می رسید روند افزایشی شاخص کل به قدری اوج گرفت که بورس سومین روز کاری خود در هفته جاری را با رکورد زنی افزایش حدود 1500 واحدی کلید زد و به 69 هزار و 125 رسید ، در این روز بورس شاهد رکورد شکنی در حجم و ارزش معاملات و رشد بی سابقه ارزش شناور در سال جاری بود.

بورس اوراق بهادار تهران در سومین روز کاری خود در هفته جاری شاهد پیوستن شرکت بیمه ما در فهرست شرکت‌های بورس اوراق بهاداربود ، بازگشایی این شرکت در بورس اوراق بهادار حدود 2000 میلیارد ریال به ارزش این بازار اضافه کرده است.

  • روزی شاد برای بازار سرمایه کشور متاثر از جمع بندی مذاکرات

بورس تهران در چهارمین روز کاری خود در هفته جاری تحت تاثیر تحولات سیاسی در جریان مذاکرات هسته ای و در سایه تشدید خوشبینی ها به نتیجه جمع بندی مذاکرات ، نفسی راحت کشید و خیال سهامداران را برای مدتی آسوده کرد.در این روز صنایعی مانند خودرویی ها، قطعات خودرویی ، حمل و نقل ، بانکی ها و موسسات اعتباری و دارویی ها تمام قد در رده های اول جذاب ترین ها و پر طرفدارترین ها سهام ها قرار داشتند و بیشترین حجم معملات را به خود اختصاص دادند.

سه شنبه هفته ای که گذشت لحظاتی بعد از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ، کارگزاران و حقوقی های مستقر در تالار بورس حافظ تهران ، به قدری به وجد آمده بودند که لحظه ای ماموران تالار شیشه ای وارد سالن شده و فکر کردند که حادثه ای رخ داده است.

برخی از کارگزاران حاضر در تالار حافظ می گفتند : صنایع حمل و نقلی ، خودرویی و ساخت قطعات ، دارویی ، پتروشیمی و بانک ، موسسات اعتباری ؛ بیشترین تاثیرپذیری را از نتیجه جمع بندی مذاکرات هسته ای خواهند داشت.

این چنین بود که بعد از اعلام جمع بندی تقریبا تمام نمادهای تابلوی بورس مثبت شد و برای تعداد زیادی از آنها از قبیل بانکی ها و صنعت خودرو صف خرید تشکیل و در نهایت به افزایش شاخص کل بازار منجر شد.

رییس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بروس اوراق بهادار به خبرگزاری صداوسیما می گوید: حدود 80 درصد شرکتهای بورسی متاثر از شرایط پساتحریم است.

کیوان شیخی معتقد است: در شرایط پساتحریم پول هایی راکد در دیگر بازارهای موازی راهی بازار سرمایه خواهد شد و با تزریق نقدینگی دیگر بازارها به بورس اوراق بهادار امسال شاهد رکورد زنی بی سابقه ای در بازار سرمایه خواهیم بود.

اما بازار سکه و ارز همچنان در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند ،کمی ان سو تر از ساختمان اوراق بهادار یعنی جایی که نبض بازار سکه و ارز می زند در چهاراه معروف استامبول ،نرخ سکه و ارز افزایش یافت و خریداران را غافلگیر کرد ، بازار طلا و ارز برخلاف پیش بینی ها فقط یک روز تحت تاثیر توافق هسته ای قرار گرفت.

روند نزولی قیمت دلار و یورو که در روز اعلام نتایج مذاکرات به مدار 3140 و 3485 تومان رسیده بود خیلی زود متوقف شد و دلار به 3235و یورو به 3600 تومان رسید ،قیمت سکه نیز با 25 هزار تومان افزایش به 902 هزار تومان رسید اما نرخ سکه تا پایان هفته به نوسان خود ادامه داد و در روز پایانی 860 هزار تومان رسید.

  • فروکش کردن هیجانات در بورس

خوش بینی ها در پنجمین روز کاری بورس کم رنگ شد شاخص ها در این روز با افت 605 واحدی مواجه بود و شاخص ها به 68 هزار و 828 واحد رسید

در حالی که همگان انتظار داشتند دستیابی به جمع‌بندی نهایی در مذاکرات هسته ای شرایطی را ایجاد کند که معامله گران بازار سرمایه شاهد چینش دستورهای خرید سنگین در بازار باشند، در جریان معاملات این روز معادلات به گونه ای دیگر رقم خورد تا نشان دهد هیجان بر منطق بازار سرمایه کشور همچنان غلبه دارد.

با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند که عرضه‌های سنگین در بسیاری از نمادهای موثر بر شاخص کل از سوی حقوقی ها موجب منفی شدن روند بازار سرمایه در روزجاری شده است و در کنار این موضوع شرکتهایی که به مجامع سالانه خود نزدیک می‌شوند ، موجب شده اند سهامداران آنها ترجیح دهند پس از رشد سهامشان در روزهای گذشته سود ذخیره کنند و به مجمع نروند و این اتفاق یعنی برتری فشار عرضه بر فروش و منفی شدن بازار.

در پایان هفته هجدهم بازار سرمایه کشور ، شاخص کل با 2066 واحد افزایش نسبت به هفته قبل به 68828 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 1121 واحد افزایش به 49328 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 6554 واحد افزایش 144069 واحد را تجربه کرد و با 32 / 2 درصد و 77 / 4 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 11915 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 3 / 43 درصد افزایش یافته است.

در ضمن 5569 میلیون سهم و حق تقدم در 403 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 29 درصد و 12 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به 11915 میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به 5569 میلیون سهم و حق تقدم رسید و به ترتیب 6 / 67 درصد و 43 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته ثبت کردند.

بر این اساس 248794 برگه اوراق مشارکت به ارزش 248 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 6 / 61 درصد و 8 / 68 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.

در هفته جاری انتشار، چاپ و تکثیر با 18 / 13 درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با 35 / 8 درصد، عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم با 58 / 7 درصد، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با 38 / 7 درصد و سایر واسطه گریهای مالی با 95 / 6 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

کد خبر 301252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha