سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر جشنواره «سیاه‌بازی» معتقد است: برخی در سال‌های گذشته شخصیت «سیاه» را به عنوان دلقک می‌شناختند و آن را حقیر می‌دانستند که این نگاه ناشی از نبود شناخت درست، این شخصیت بوده است.

نمایش

به گزارش ايسنا؛ محمد جونیان درباره‌ی ایده‌ی برگزاری چنین جشنواره‌ای توضیح داد: از آنجا که سابقه نمایشی من به پیش از انقلاب می رسد و محوریت اصلی کارم هم سیاه بازی بوده ، طرح این جشنواره را هفت سال پیش ارائه دادم که با آن موافقت شد. این جشنواره صرفا با محوریت شخصیت سیاه و نمایشهای سیاه بازی است و تاکنون چنین جشنواره‌ای در کشور نداشته‌ایم.

او یادآور شد: این جشنواره در سال اول برگزاری خود میزبان زنده‌یاد سعدی افشار از آخرین بازماندگان شخصیت سیاه کشور بود و با استقبال خوبی از سوی گروه‌های نمایشی و پیشکسوتان این عرصه مواجه شد.

دبیر جشنواره سیاه بازی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای تصریح کرد: با توجه به قدمت بالای نمایش سیاه بازی و ایرانی بودن آن تصمیم گرفتیم برای احیای این نمایش سنتی و مردمی این جشنواره را برگزار کنیم که تا کنون هم با توجه به آثار رسیده از 14 استان کشور می‌توان گفت با استقبال خوبی مواجه شده‌ایم.

او درباره وقفه هفت ساله که بین دو دوره برگزاری این جشنواره به وجود آمده نیز اظهار کرد: پس از برگزاری دور اول جشنواره مسئولان وقت برای دور دوم، نبود بودجه را بهانه کردند و هر سال برگزاری جشنواره را به سال بعد موکول کردند اما واقعیت این است که برخوردها در این زمینه سلیقه‌ای است، شخصیت سیاه را به عنوان دلقک می‌شناختند و حقیر می‌دانستند و این برخورد ناشی از آن بود که شناختی روی شخصیت سیاه نداشتند و نمی‌دانستند چه شخصیت پرباری است. هرچند به هر حال مسائل مالی هم در این تصمیم‌ها بی تاثیر نبود.

جونیان درباره حامی مالی این جشنواره نیز گفت: قرار بر این است که یک همکاری و هماهنگی بین چند نهاد از جمله معاونت فرهنگی شهرداری ساری، سازمان میراث فرهنگی و استانداری مازندران برای برگزاری این جشنواره شکل بگیرد. ضمن اینکه مرکز هنر های نمایشی نیز قول مساعدت داده است و ارشاد استان نیز دست ما را برای برگزاری جشنواره باز گذاشته است و از آن حمایت معنوی می‌کند.

او درباره اینکه چرا شهر ساری به عنوان میزبان این جشنواره درنظر گرفته شده است اظهار کرد: من کارشناس ارشاد مازندران هستم و از آنجایی که طرح این جشنواره از طرف من بوده و با توجه به شناختی که مسئولان دبیرخانه دائمی نمایش‌های آیینی سنتی کشور از سوابق هنری من داشتند اجازه دادند که این جشنواره با مسئولیت ما در این استان برگزار شود.

وی درباره زمان برگزاری این جشنواره که در مهر ماه با اختلاف کمی از جشنواره بین المللی تئاتر آیینی- سنتی برگزار می‌شود نیز توضیح داد: با توجه به نزدیکی زمانی دو جشنواره و اینکه سیاه بازی خود گونه‌ای از نمایشهای سنتی ایرانی است، از طرف دبیرخانه جشنواره آیینی سنتی به ما پیشنهاد دادند که این جشنواره را همزمان با جشنواره آیینی سنتی و به عنوان بخشی از آن جشنواره برگزار کنیم ولی ما موافق این کار نبودیم چرا که در جشنواره سیاه بازی قصد داریم بصورت تخصصی به سیاه‌بازی بپردازیم در حالی که در جشنواره بین‌المللی تهران این گونه‌ی نمایشی محوریت ندارد، در حالی که شخصیت سیاه به عنوان شخصیتی مردمی که ارتباط مستقیمی با مردم دارد، رو به فراموشی گذاشته و نیاز است که احیا شود.

جونیان ادامه داد: از سویی شاید برخی از گروه‌هایی که برای شرکت در جشنواره آیینی - سنتی اعلام آمادگی کرده بوند به دلایلی رد شده باشند، اما ممکن است شرایط لازم برای شرکت در جشنواره‌ی سیاه بازی را داشته باشند بنابراین ما این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا دیده شوند.

دبیر جشنواره سیاه‌بازی ضمن بیان اینکه در این جشنواره فرصت بیشتری برای پرداختن به مسائل تخصصی این گونه‌ی نمایشی فراهم خواهد شد گفت: برای مثال قرار است در حاشیه این جشنواره همایش یک روزهِ کارگردانان نمایش سیاه‌بازی برگزار شود که در آن جایگاه دیروز و امروز سیاه‌بازی و آسیب‌شناسی آن انجام خواهد شد. این مسائل شاید در جشنواره بین المللی تهران فرصت پراخت نداشته باشد اما در این جشنواره فرصت خوبی برای پرداختن به آن داریم.

محمد جونیان با اشاره به اهمیت نمایش‌های سنتی ایرانی و توانایی بالای برقراری ارتباط با مخاطب در این نمایش‌ها به لزوم حرفه ای‌تر شدن متن‌های نمایشی تاکید کرد و گفت: نمایش سیاه بازی عموماً بطور فی‌البداهه اجرا می‌شود و ما نویسنده‌ی تخصصی کار سیاه‌بازی نداریم درصورتی که اگر این آثار نویسندگی حرفه‌ای داشته باشد، می‌توان بسیاری از مسائل را در خلال همین نمایش‌ها برای مخاطب مطرح کرد، بنابراین کم کم باید به سمتی برویم که نویسندگانی تربیت کنیم که متن‌های اینچنینی را بنویسند.

او درباره نزدیکی این دو جشنواره که هر دو با مضمون نمایشهای سنتی برگزار می‌شوند هم گفت: باید توجه داشت که این جشنواره صرفاً با تمرکز بر نمایش سیاه‌بازی برگزار خواهد شد و رویکردی تخصصی دارد. بعلاوه ما نیز این مسئله را در نظر داشتیم و تاریخ‌های مختلفی را بررسی کردیم و زمانی بهتر از این پیدا نکردیم. با توجه به اینکه در فصل پاییز با ماه‌های محرم و صفر و در زمستان نیز با جشنواره‌ی فجر نزدیکی زمانی ایجاد می‌شد در نهایت به ناچار فاصله‌ای یک ماهه را در نظر گرفتیم و تصمیم گرفتیم جشنواره را در مهر ماه برگزار کنیم.

دبیر و مدیر اجرایی جشنواره‌ی نمایش‌های سنتی سیاه بازی در پایان خبر داد که در این جشنواره که از 4 مهرماه در شهر ساری برگزار خواهد شد در رشته‌هایی نظیر کارگردان، نویسندگی، بازیگری، طراحی دکور و طراحی لباس به افراد برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد.

کد خبر 301631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha