سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

هفته نامه اقتصادی اکونومیست چاپ لندن در شماره این هفته خود با اشاره به انتقادهای گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مطرح شده به نشانه‌هایی اشاره می‌کند که دلالت بر چرخش سیاست‌های نتانیاهو به سوی کشورهای آسیایی، به‌خصوص هند، ژاپن و چین دارد.

اين هفته‌نامه با اشاره به جلسه اين‌ماه شوراي حقوق بشر سازمان ملل مي‌نويسد، براي نخستين‌بار بود كه هند در رأي‌گيري عليه رژيم صهيونيستي در يك نهاد بين‌المللي، به كشورهاي عربي پشت كرد و از موضع آنها حمايت نكرد و به محكوميت اسرائيل رأي ممتنع داد. اكونوميست مي‌نويسد هرچند اينگونه رأي‌گيري‌ها در نهادهاي سازمان‌ملل را نمي‌توان نشانه‌اي از صف‌آرايي‌هاي ژئوپليتيك در دنيا دانست، اما رأي ممتنع هند نشانه‌اي ديگر است كه باور كنيم نتانياهو، سياست چرخش به سمت كشورهاي آسيايي را در پيش گرفته و در اين زمينه تا حدودي هم موفق است.

رژيم صهيونيستي اكنون تا حد زيادي از دوستان خود در اروپا و آمريكا نااميد شده‌اند و تصميم گرفته‌اند ديپلماسي كم‌رنگي كه با كشورهاي آسيايي داشته‌اند را از پس پرده خارج كنند. اين سياست اكنون با قدرت‌گيري نيروهاي راست ميانه در هند و ژاپن و همچنين تضعيف كشورهاي عربي به‌دليل پايين آمدن قيمت نفت و اشتهاي سيري‌ناپذير چيني‌ها براي سرمايه‌گذاري در زمينه تكنولوژي‌هاي پيشرفته پررنگ‌تر هم شده است.

زماني يكي از ديپلمات‌هاي هندي از همتاي اسرائيلي‌اش پرسيده بود چرا نگران رأي هندي‌ها هستند درحالي‌كه هند 7ميليارد دلار سلاح از رژيم صهيونيستي مي‌خرد؟ اما در دولت جديد هند خريدهاي تسليحاتي تنها بخشي از رابطه با رژيم صهيونيستي است. نخست‌وزير هند همچنين قرار است سال آينده به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كند و اين نخستين‌بار است كه يك نخست‌وزير از هند به تل‌آويو سفر مي‌كند.

از سوي ديگر شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن هم نشان داده كه نسبت به گسترش روابط با اسرائيل براي كنترل كشورهاي عربي كه منبع اصلي صادرات نفت به ژاپن هستند، بي‌ميل نيست. در مورد چين بيشتر روابط، تجاري است. هر ‌ماه ده‌ها نفر از مسئولان دولتي و تاجران بزرگ چيني به تل‌آويو سفر مي‌كنند و تنها طي سال گذشته ميلادي ميزان سرمايه‌گذاري چيني‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي حدود 4ميليارد دلار بوده است.

اكونوميست در پايان مي‌نويسد اين روزها ديپلمات‌هاي صهيونيستي در كشورهاي غربي مورد اقبال قرار نمي‌گيرند و نتانياهو ديگر چهره محبوب غربي‌ها نيست. به همين‌خاطر به‌دنبال اعزام ديپلمات‌هايش به كشورهاي آسيايي است.

کد خبر 301656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha