دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

با وجود آنکه قیمت هر سکه بهار آزادی در معاملات آتی بورس کالا تحت‌تأثیر تحولات سیاسی کاهش یافته است اما حجم معاملات قرارداد‌های آتی سکه با رشد کم‌سابقه ۱۳۸درصدی مواجه شد.

به گزارش همشهري، معاملات آتي سكه در بورس كالا يك دماسنج سياسي- اقتصادي است. تازه‌ترين اطلاعات نشان مي‌دهد قيمت قرارداد‌هاي آتي سكه طلا در بورس كالا كه پس از مذاكرات هسته‌اي سوم آذرماه پارسال به اوج خود رسيده بود، در2هفته گذشته با كاهش زيادي مواجه شده است به‌طوري كه تفاوت قيمت اوراق قرارداد آتي سكه طلا در بورس كالا با قيمت هر سكه بهار آزادي در بازار تهران به پايين‌ترين حد خود رسيد.

قيمت هرقرارداد پس از سوم آذر‌ماه 93يعني همزمان با پايان دور دوم مذاكرات هسته‌اي در برخي از سررسيد‌ها حتي به مرز يك ميليون و 500هزار تومان هم رسيد. اما ظرف 2هفته گذشته قيمت هر سكه به زير مرز 900هزار تومان سقوط كرد و اكنون قيمت هر سكه بهار آزادي در بورس كالا براي تحويل در ماه‌هاي آينده بين 850تا 880هزار تومان دادوستد مي‌شود.

  • رشد كم‌سابقه حجم و ارزش معاملات

با وجود آنكه قيمت هر سكه بهار آزادي ظرف چند هفته گذشته با نزول مواجه شده است اما به‌طوركم‌سابقه‌اي بر تعداد معاملات انجام شده سكه در بورس كالا اضافه شده است. از ابتداي سال‌جاري تاكنون روند معاملات آتي سكه در بورس كالا شرايطي نزولي را سپري كرده بود و حتي در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد‌ماه به پايين‌ترين سطح خود به لحاظ حجم، ارزش و تعداد معاملات رسيده بود اما بررسي معاملات انجام شده در تير‌ماه نشان مي‌دهد تعداد معاملات انجام شده در اين‌ماه با يك جهش 156درصدي به 58هزار معامله رسيده است. در خرداد‌ماه تعداد معاملات انجام شده به پايين‌ترين سطح خود يعني 23هزار معامله رسيده بود.

اطلاعات رسمي بورس كالا نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران در تير‌ماه امسال در مجموع 1200ميليارد تومان سكه بهار آزادي در قالب قرارداد‌هاي آتي در بورس كالا خريداري كرده‌اند كه اين ميزان 138درصد رشد نشان مي‌دهد. در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد‌ سرمايه‌گذاران به‌ترتيب 635و508ميليارد تومان سكه در بورس كالا دادوستد كرده بودند كه نشان‌دهنده روند نزولي معاملات اين محصول بود. اين اطلاعات حاكي از آن است كه سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون در مجموع 3614ميليارد تومان سكه بهار آزادي به ارزش 1.1ميليارد دلار دربورس كالا دادوستد كرده‌اند.

کد خبر 302187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha