چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: «بازی هیچ وقت تمام نمی‌شود»؛ این فلسفه وجودی بازی‌های گروهی آنلاین است.

بازی رایانه ای

دام بزرگي كه نسل جديد بازي‌هاي رايانه‌اي براي انسان امروز پهن كرده، متأسفانه اين روزها آنقدر دانه‌هاي جذاب و خوشمزه‌اي دارد كه گريز از آن را سخت مي‌كند. تا ديروز «واركرافت» و «اوركوئست» جولان مي‌دادند حالا با تكيه بر قابليت‌هاي موبايل «كلش آو كلنز» هم گردوخاكي به پا كرده؛ بازي جذابي كه مثل سلف قبلي‌اش، «تراوين» براساس جنگ و كشورگشايي بنا شده اما با جذابيت‌هايي بيشتر و سوار بر قابليت «همه جايي» و «همه‌جادر دسترس» بودن تلفن‌هاي هوشمند دايره نفوذ بيشتري بر زندگي ما پيدا كرده است. شما رهبري يك قبيله را بر عهده مي‌گيريد. امكانات و سربازان خود را افزايش مي‌دهيد و با حمله به قبايل و دهكده‌هاي ديگر مدام بر طول و عرض سرزمين خود مي‌افزاييد. بايد مدام مراقب باشيد كه ديگران قبيله شما را به غارت نبرند و استراتژي‌تان را براي حفظ و گسترش قلمرو حكمراني خود مدام بهتركنيد.

احتمالا احساس خوبي هم به شما دست مي‌دهد. خوي خودكامگي، قدرت‌طلبي و جاه‌طلبي‌تان را به راحتي مي‌توانيد در فضاي مجازي اين بازي آن‌لاين ارضا كنيد. حتي مي‌توانيد تاريخ را به سخره بگيريد و سرزمين بزرگي كه در فضاي مجازي ساخته‌ايد را هم در دنياي واقعي به قيمت خوبي بفروشيد.

اين روزها موبايل‌هاي دست دومي به فروش مي‌رسد كه اكانت بازي كلش آو كلنز آن از خود گوشي قيمت بالاتري دارد. اما آقا و يا خانم فئودال بزرگ، بعد از مدتي كه در اين دنياي شبيه‌سازي‌ شده زندگي كردي و بر آن تأثير گذاشتي نوبت آن مي‌رسد كه بازي تو را تغيير دهد. وقتي نتوانستي همانند دنياي بازي بسياري از چيزها را در دنياي واقعي انتخاب كني و يا حتي به راحتي تغيير دهي، چالش‌هاي ذهني‌ات تازه آغاز مي‌شود.

شما در دنياي بازي به راحتي مي‌تواني بر حريفان خود غلبه كني، موانع را از سر راه برداري و حتي با وجود ضربات و شكست‌هاي پي‌درپي به بازي ادامه دهي. اما در دنياي واقعي شما بايد راه‌هاي غلبه بر مشكلات را بياموزي. قواعد و هنجارهاي زندگي شما با قواعدي كه در بازي وجود دارد، متفاوت است. اينجا ديگر جاي لشكركشي و غارت نيست شما به جاي درگير شدن با افراد جامعه بايد بتوانيد اخلاقي‌ترين راه را براي همزيستي مسالمت‌آميز با ديگران انتخاب كنيد.

بدانيد و آگاه باشيد كه بازي كردن در دنياي واقعي اشكالي ندارد اما زندگي كردن در دنياي بازي پر از اشكال است. در نسل جديد بازي‌هاي فراگير رايانه‌اي قرار نيست مثل آن آقاي قارچ خور بالاخره بازي در جايي تمام شود. مراقب باشيد همه زندگي و دنياي خود را در يك بازي خلاصه نكنيد.

کد خبر 302439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha