شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

کاوه خاندانی: گفت‌وگو با دکتر فولکر بولت پزشک مشهور آلمانی درباره علت مرگ ناگهانی پوئرتا بازیکن تیم سویا.

 آنتونیوپوئرتا بازیکن تیم سویا اسپانیا هنگام بازی با تیم ختافه دچار ناراحتی تنفسی شده و راهی بیمارستان شد و پس از اینکه سه روز در کما قرار داشت روز سه‌شنبه گذشته درگذشت. [پوئرتا دوباره در ورزشگاه سویا؛ این بار بی‌جان]

 این بازیکن در تابستان 2006 دوبار در هنگام تمرین بی‌هوش شده بود، ولی با این حال در شروع فصل پزشکان تیم سویا تضمین کرده بوده‌اند که هیچ ناراحتی نداشته و می‌تواند بدون دردسر برای تیم خود بازی کند. دکتر هانس جورج پردل مسوول پزشکی دانشگاه ورزشی کلن آلمان در این باره می‌گوید: «متاسفانه جدیت لازم برای جلوگیری از این فجایع وجود ندارد.

 در حالی که بنابر دستور فدراسیون فوتبال آلمان از سال 1999 تمام باشگاه‌ها مجبور هستند تمام آزمایشات خود را به فدراسیون اطلاع بدهند، در اسپانیا چک کردن وضعیت بازیکنان مربوط به خود باشگاه‌ها است.»

 پس از این حادثه ناگوار در بازی بین دو تیم لسترسیتی و ناتینگهام فارست در جام اتحادیه انگلستان نیز دفاع تیم لستر تعادل خود را از دست داده و راهی بیمارستان شد.

 اتفاقی که باعث شد مسابقه نیمه تمام بماند. روزنامه زدویچه سایتونگ با دکتر فولکر بولت که هنگام جام جهانی مسوول پزشکی ورزشگاه برلین بوده است در این باره گفت‌وگویی انجام داده است: 

  •     
    آقای بولت بازیکن تیم سویا آنتونیوپوئرتا هنگام بازی حالش به هم خورده است و روز سه‌شنبه درگذشت. این سانحه برای یک ورزشکار حرفه‌ای که این همه تحت کنترل است چگونه پیش می‌آید؟

مرگ ناگهانی یک ورزشکار جوان به یک ناراحتی قلبی برمی‌گردد که مدت‌ها وجود داشته ولی نادیده گرفته شده اینکه نتایج یک ورزشکار در آزمایش‌های پزشکی مثبت نشان دهد، دلیلی بر سلامتی او نیست.

  •  دلیل مرگ او چه چیزی می‌توانسته باشد؟

به احتمال خیلی زیاد یک ضربان اشتباه قلبی. قلب بی‌نظم و سریع می‌تپد. خون به اندازه کافی به قلب نرسیده و مغز اکسیژن دریافت نمی‌کند.

  •  پوئرتا حتی توانسته بود یک بار از جای خود بلند شده و راه برود. اما پس از آن در رختکن دوباره چند بار قلب او از کار افتاده بود. پزشکان در بیمارستان دلیل مرگ او را نرسیدن اکسیژن کافی به مغز عنوان کرده بودند. دلیل آن چیست؟

دلیل اصلی مرگ در مورد ورزشکاران جوان بیماری ماهیچه‌های قلب است. این می‌تواند هم ارثی بوده و هم به وجود آمده باشد. رگ‌های قلب از زمان تولد تنگ بوده‌اند. اما این می‌بایستی در آزمایش قلب معمولی مشخص می‌شد.

  •  فوتبالیست‌های حرفه‌ای به بهترین نوع ممکن چک می‌شوند. پس چطور می‌شود این گونه بیماری‌ها کشف نمی‌شوند؟

حتی با یک نوار قلبی خیلی خوب تا پنج درصد یک ریسک وجود دارد که این بیماری نادیده گرفته می‌شود. از طرف دیگر باید گفته شود که یک بخشی از ماهیچه‌ قلب به خاطر سرماخوردگی زخم شده باشد. اما اگر ورزشکار خیلی زود در تمرین حاضر شده و به خود فشار بیاورد، این تبدیل به یک ناراحتی قلبی شدید می‌شود.

  •  آیا دوپینگ در این میان نقش بازی می‌کند؟

به نظر من احتمال آن خیلی کم است. چون ورزشکاران در این میان زیاد تست می‌شوند. 

  •  روزنامه‌ اسپانیایی گزارش کرده بودند که این بازیکن دوبار پیش از این حادثه حالش به هم خورده است. اما پزشکان دلیل آن را گرمای هوا دانسته بوده‌اند؟

یک چنین چیزی به عنوان پزشک مرا حسابی نگران می‌کند چرا که زمانی که این اتفاق برای یک ورزشکار حرفه‌ای می‌افتد، با توجه به فشار بدنی او باید خیلی با دقت زیاد حسابی آزمایش شود. باید گفت مسوولین باشگاه سهل انگاری کرده بودند.

همشهری امارات

کد خبر 30283

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز