مهران اعتمادی در حاشیه بازدید از قطعات آزادراه تهران- شمال در گفتوگو با ايلنا، با اشاره به راهکارهای بنیاد مستضعفان برای تامین منابع گفت: دیون بنیاد مستضعفان به دولت با هزینههای ساخت تهاتر میشود و بنیاد شرکتهایی که در فرایند خصوصی سازی از دولت گرفته است را برای ادامه ساخت پروژه هزینه میکند.همچنین از دیگر راهکارها استفاده از منابع فایناس است که در این خصوص با فرانسویها مذاکراتی داشتهایم.
وی با اشاره به مشخصات فنی قطعه 4 آزادراه تهران - شمال گفت: طول قطعه 4 آزادراه تهران - شمال 20 کیلومتر است که در این آزاد راه پنج تونل و 10 دستگاه پل ساخته و حدود 400 هزار مترمکعب بتنریزی شده است.
- افتتاح آزادراه قبل از تكميل در دولت قبلي
اعتمادی درباره افتتاح پیش از موعد این آزادراه در دولت دهم گفت: دو و نیم سال پیش این آزاد راه قبل از اینکه تکمیل شود با نظر مسئولین وقت به افتتاح رسید که این افتتاح پیش از موعد مشکلاتی را به همراه داشت.
وی ادامه داد: این قطعه از آزاد راه در دولت دهم بدون آسفالت توپکا بهرهبرداری شد که با بارندگی در گذر زمان بخشی از جاده آسیب دید و شکستگیهایی را در آسفالت این جاده در طول این مدت دیدیم. همچنین ریزشهای پیدرپی در دو سال گذشته در جاده رخ داد که برخی ازاین ریزشها قابل پیشبینی نبود.
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران-شمال گفت: در نقطه 19.200 این قطعه از آزادراه به علت رانش زمین ریزشهایی وجود داشت که این ریزشهای پیدرپی باعث شد در اسفندماه سال گذشته قطعه 4 را برای عملیات ساخت مسدود کنیم که در این مدت 79 مورد عملیات ترمیم بر روی این جاده انجام شد.
اعتمادی با بیان اینکه برای ترمیم دوباره قطعه چهار آزادراه تهران شمال چیزی حدود 50 میلیارد تومان هزینه شد گفت: سه پیمانکار اصلی و سه پیمانکار فرعی برای ترمیم این جاده مشغول به کار بودند که روزانه چیزی حدود هزار تن آسفالت برای ترمیم این جاده استفاده شد.
وی افزود: در نهایت در بهار سال جاری آسفالت توپکا قطعه چهار انجام شد اما وقوع دو سیل اخیر باعث توقف در کار شد.
اعتمادی ادامه داد: عمده کاری که برای ترمیم این جاده انجام دادیم دیوارسازی و بتنریزی بود که در طول این مدت 200 هزار متر مربع خاکبرداری در قطعه چهار انجام دادیم. همچنین ساخت گالریها چیزی حدود 6 الی 7 میلیارد تومان هزینه به همراه داشت.
- مبلغ قرار داد چینیها نصف شد
وی با اشاره به تعریض محل اتصال قطعه چهار به جاده تنکابن - چالوس گفت: در دو سال گذشته زمانی که قطعه چهار آزادراه تهران - شمال به صورت تکمیل نشده افتتاح شد مشکل ترافیک در نقطه اتصال قطعه چهار به جاده تنکابن - چالوس را داشتیم که در عملیات ترمیم این نقطه از جاده را تعریض کردیم تا به مشکل ترافیکی بر نخوریم.
اعتمادی گفت: در اینترچنج اتصال قطعه چهار به جاده موجود تنکابن - چالوس چندین واحد مسکونی و تجاری در حریم جاده بود که شرکت برای تعریض نقطه انتهایی قطعه چهار آزادراه این واحدها را به تملک خود در آورد که بابت هر متر مربع از این اراضی چیزی حدود 3.5 میلیون تومان به مالکان هزینه غرامت پرداخت.
وی همچنین با اشاره به کاهش مبلغ قرارداد پیمانکار چینی گفت: مبلغ قرارداد پیمانکار چینی از 400 میلیون دلار به 200 میلیون دلار کاهش پیدا کرد.
اعتمادی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی درباره ساخت آزادراه تهران - شمال به توافق رسیدهاند گفت: اولین گام این دو نهاد برای ساخت این آزادراه متمم قرارداد چینیها بود.
وی گفت: مدتی بود که چینیها بر سر اختلافهایی کار را متوقف کرده و از کشور خارج شده بودند و تنها ماشینآلات چینیها در کارگاهها مانده بود که خوشبختانه با این قرارداد از اواخر اسفندماه سال گذشته شروع به کار کردند که البته دو سیل اخیر باعث کندی کار شده بود.
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران-شمال با اشاره به مبلغ قرارداد متمم چینیها گفت: مبلغ این قرارداد چیزی حدود 70 میلیون دلار است.
اعتمادی با اشاره به انتخاب مشاورهای ایرانی برای این آزادراه گفت: علاوه بر چینیها چند شرکت مشاور ایرانی برای ادامه کار شرکت چینی انتخاب شده اند که مبلغ قرارداد این شرکتها چیزی حدود 700 میلیارد تومان است که این شرکتها توانستند در کمتر از دو ماه قطعه یک آزادراه را به پنج بخش تقسیم و کار را در این قطعه شروع کنند.
وی ادامه داد: در دو قطعه از این پنج قطعه دو پیمانکار ایرانی با قراردادهای 130 میلیارد تومانی وارد کار شدند و یکی از شرکتها با قرارداد 270 میلیاردی و دو شرکت دیگر با قراردادهای 260 میلیارد تومانی شروع به کار کردند.
- انتخاب پیمانکار ایتالیایی برای ساخت تونل البرز
اعتمادی با اشاره به فراخوان بینالمللی انتخاب پیمانکار تونل البرز گفت: تونل البرز بزرگترین تونل آزادراه تهران - شمال است که اواسط آبان ماه فراخوان بینالمللی انتخاب پیمانکار این تونل منتشر شد.
وی ادامه داد: در این فراخوان شرکتهای ایتالیایی، دانمارکی، سوئیسی، ژاپنی شرکت کردند که یک شرکت ایتالیایی حائز شرایط فراخوان انتخاب شد و در اسفندماه قرارداد آن منعقد شد که در حال حاضر این شرکت ایتالیایی 75 درصد مطالعات تونل البرز را نهایی کردهاند.
اعتمادی با بیان اینکه از دیگر گامهای شرکت برای ساخت آزادراه نظارت عالیه بر اجرا است گفت: برای نظارت عالیه بر اجرا در قطعات مختلف با یک شرکت ایتالیایی جینت شدهایم که هدف از شراکت با این شرکت استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته آنها و کاهش هزینههای نظارت است.
- فاینانس روسی، چینی و فرانسوی برای تامین منابع مالی
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران-شمال در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه چه راهکاری برای تامین منابع ساخت آزادراه در نظر گرفتهایم گفت: یکی از راهکارهای که برای تامین منابع مالی این پروژه در دست بررسی است این است که دیون بنیاد مستضعفان به دولت با هزینههای ساخت تهاتر شود.
وی ادامه داد: تهاتر به این معنا که هر آنچه که بنیاد مستضعفان به دولت بدهکار است و داراییهایی مانند شرکتهایی که در فرآیند خصوصیسازیها به بنیاد داده شده، بنیاد مستضعفان برای تامین منابع مالی ساخت دراین آزادراه هزینه کند تا بتواند از این طریق هزینههای برآورد شده را پوشش دهد.
اعتمادی ادامه داد: از دیگر راهکارهای تامین مالی ساخت آزادراه تهران - شمال استفاده از فاینانس است که خوشبختانه پس از توافق بر مذاکرات هستهای برای تونل غربی البرز مذاکراتی با شرکتهای روسی، چینی و فرانسوی انجام شده است.
- انتشار فراخوان بین المللی انتخاب پیمانکار قطعه 3 تا 6 ماه دیگر
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه برای بهسازی و نوسازی قطعه دو آزادراه تهران - شمال چیزی حدود 450 میلیارد تومان نیاز داریم گفت: باید تعدادی تونل در این آزادراه بازسازی و تکمیل شود که کار سنگینی نیست و تا اواخر آبانماه مناقصات آن برگزار میشود.
وی با اشاره به مهمترین مشکل فنی برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال گفت: مهم ترین مشکلی که در این قطعه وجود دارد اختلاف ارتفاع 2500 متری جاده در طول 40 کیلومتر است که از لحاظ اجرایی و فنی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: فراخوان بینالمللی قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال چهار تا شش ماه دیگر به قطعیت میرسد.
اعتمادی با اشاره به هزینههای برآورد شده برای ادامه ساخت قطعه سوم گفت: پیش از این هزینه 1200 میلیارد تومانی برای ساخت برآورد شده بود که دیگر این رقم قابل استناد نیست.
نظر شما