مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: تابستان و به‌خصوص مرداد و شهریور، وقایع بی‌نظیری در آسمان شب رخ می‌دهد که دیدن آن‌ها نه‌تنها برای منجمان آماتور، بلکه برای خیلی از مردم عادی هم خالی از لطف نیست.

کسانی که از دور هم دستی بر آتش علم نجوم دارند، می‌دانند که مرداد ماه با بارش زیبای برساووشی شناخته می شود که یکی از معروف‌ترین و پرشهاب‌ترین بارش‌های آسمان است. اما اگر این بارش را از دست‌داده‌اید، نگران نباشیدو شب‌های هیجان انگیزی پیش روی شماست.

در هفته جاری بارش شهابی ناآشنایی به اوج می‌رسد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با توفانی از شهاب روبه‌رو خواهیم بود؛ بارش شهابی ارابه‌رانی. این بارش چندان معروف نیست زیرا گاهی بسیار پرفروغ بوده و گاهی هم برعکس. علت اصلی بارش‌های شهابی، گذر زمین از مسیر دنباله‌دارهایی است که به  دور خورشید می‌گردند.

در اثر برخورد جو زمین با ذرات کوچک به‌جا مانده از یک دنباله‌دار و ورود آن‌ها به جو، که اندازه‌های میلی‌متری و سانتی‌متری هم دارند، چنین آتش‌بازی زیبایی در آسمان دیده‌می‌شود. علت رفتار عجیب بارش ارابه‌رانی به دنباله‌دار مولد آن بازمی گردد.

این دنباله‌دار، برخلاف بارش حاصل از آن، دنباله‌دار معروفی است؛ دنباله دار کی‌اس که آخرین بار سال 1911 در آسمان ظاهر شد و مدارش مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد گذر قبلی این دنباله دار در سال 82 پیش از میلاد رخ داده است، یعنی زمانی که ژولیوس سزار در قید حیات بوده  این دنباله دار در آسمان رصد شده‌است.

سایت پارس اسکای هم دراین باره می‌نویسد که به دلیل فعالیت متفاوت هسته این دنباله‌دار، بارش شهابی منتظمی از آن به وجود نیامده است؛ اما امسال پیش‌بینی می‌شود آتش بازی بزرگی در راه باشد.

زمین در ساعت 15:07 دیروز (10 شهریور) با توده ذرات این دنباله دار برخورد کرده‌است. این ذرات یادگار گذر دنباله دار در سال 82 پیش از میلاد است ، بنابراین شهاب‌هایی که شما در آسمان خواهید دید بخشی از آن دنباله‌ای هستند که در زمان امپراتور روم در آسمان دیده شده‌بود.

پیش‌بینی می‌ شود در زمان اوج،  بارش به اوجی معادل 300 شهاب در ساعت با عدم قطعیت یک تا 3 برسد؛ به این معنی که ممکن است در شرایط بد ، تعداد شهاب ها در ساعت به 100 و در بهترین شرایط ، نزدیک به 300 شهاب در ساعت برسد که در این صورت باید آن را یک توفان کامل به شمار آورد.

اگرچه اوج این بارش برای ما در نیمه های روز اتفاق می‌افتد اما نباید ناامید شد؛ ماهیت غیرقابل پیش بینی بارش‌های شهابی ممکن است غافل‌گیری دیگری هم در آستین داشته باشد.

کانون این بارش غیرمعمول در صورت فلکی ارابه‌ران و نزدیکی ستاره معروف عیوق قرار دارد. این بارش شهابی در بیشتر سال‌ها یا خاموش است یا فعالیت بسیار اندکی دارد.

اما در سال‌های 1935، 1986 و 1994 فوران هایی بروز داده است و امسال برای اولین بار است که دانشمندان توانسته اند با محاسبه مدار توده ذرات به جای مانده از دنباله‌دار تولیدکننده این بارش، حدس بزنند که امسال نیز این بارش نمایش خیره‌کننده‌ای خواهد داشت.

کد خبر 30307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز