مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

‌مدیرعامـــل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تأکید کرد: سیاست شهرداری تهران کمک به مالکین برای حفظ باغات خصوصی و برخورد با عاملین تخریب باغات است.

باغ امیر سلیمانی در شمال تهران به فضای عمومی تبدیل شده اس

علي‌محمد مختاري در گفت‌وگو با همشهري، با اشاره به اينكه بهبود وضعيت محيط‌زيست شهروندان و مقابله با آلودگي هواي كلانشهر تهران يكي از دغدغه‌هاي شهرداري است، افزود: به همين منظور حفظ و گسترش فضاي سبز و غرس درختان نقش بسيار مؤثري در دستيابي به اين هدف خواهد داشت. در همين راستا سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرتهران تلاش كرده شهروندان تهراني را با مقررات مرتبط با فضاي سبز و ظرفيت‌ها و همچنين محدوديت‌هاي حقوقي و قانوني اين مقررات آشنا كند.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران با اشاره به تبصره يك ماده4 آيين‌نامه قانوني اصلاح قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مصوب سال1359 شوراي انقلاب كه مصوب 1388.8.13 مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده كه اين آيين‌نامه نيز مصوب 1389.2.15 شوراي‌عالي استان‌هاست، اظهار كرد: حفظ و نگهداري و آبياري درختان موجود در باغات خصوصي بر عهده مالكين، ساكنين و متصرفين آنهاست.

وي با توجه به اينكه طبق اطلاعات واصله از طريق بازديدهاي مستمر كارشناسان و پيام‌هاي مردمي ثبت شده در سامانه 1888 و 137 و همچنين مطبوعات، مالكين تعدادي از اين باغات با بي‌توجهي عامدانه موجبات از بين رفتن درختان را فراهم مي‌كنند، ادامه داد: سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران با ابلاغ بخشنامه‌اي مناطق 22گانه شهرداري تهران را مكلف كرده كه نسبت به اطلاع‌رساني مناسب درخصوص اين مفاد قانوني به مالكين اقدام و درصورت مشاهده هرگونه اهمال در نگهداري درختان مشمول قانون مذكور، با هماهنگي و نظارت سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران اين اقدامات را به انجام رسانند.

مختاري با بيان اينكه درصورت اعلام مالك يا مالكين مبني بر عدم‌توانايي در نگهداري درختان، شهرداري برابر تبصره3 ماده4 آيين‌نامه يادشده همكاري‌هاي لازم را جهت تسهيل در عمليات نگهداري به عمل مي‌آورد، اذعان كرد: ‌درصورت اهمال در نگهداري درختان، شهرداري‌هاي مناطق طبق تبصره3 ماده4 آيين‌نامه مذكور راساً نسبت به آبياري و نگهداري آنها اقدام كرده و هزينه‌هاي آن برابر ضوابط و مقررات همين تبصره از آنها دريافت مي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه درصورت عدم‌همكاري مالكين يا متصرفين در هر مرحله با شهرداري، ضمن هماهنگي با سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران و مراجع قضايي، اقدامات لازم را در جهت حفظ و نگهداري باغ به عمل مي‌آورد، گفت: به همين منظور براي تنوير افكار و آشنايي عمومي با قوانين و مقرراتي كه در همين ارتباط وضع شده، تبصره3 ماده4 آيين‌نامه قانوني اصلاح قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها ارائه شده است.

وي در توضيح تبصره3 ماده4 افزود: درصورت اهمال در نگهداري درختان مشمول قانون، شهرداري موظف است با اخذ مجوز از دادستان، راساً نسبت به آبياري و نگهداري آنها اقدام و هزينه‌هاي متعلقه را با 15درصد اضافي به‌عنوان كارمزد از مالك دريافت كند. اين در حالي است كه درصورت اعلام مالك مبني بر عدم‌توانايي در نگهداري درختان، شهرداري مجاز است، درخصوص حفظ و نگهداري درختان به مالك مساعدت كرده و تنها هزينه‌هاي مترقبه را از وي دريافت كند.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران همچنين اضافه كرد: درصورت استنكاف مالك يا متصدي از پرداخت هزينه‌هاي فوق‌الذكر، اداره اجراي احكام ثبت محل، با دستور دادستان مكلف است نسبت به وصول و واريز آن به‌حساب شهرداري طبق اجراي اسناد لازم‌الاجرا اقدام كند.

مختاري در خاتمه با اشاره به همكاري شهرداري در زمينه نگهداري درختان باغات افزود: بنا به تصريح ماده686 قانون مجازات اسلامي و ماده4 اصلاحي قانون حفظ و گسترش فضاي سبز، درصورت مشاهده هرگونه قطع يا خشك نمودن درخت، شهرداري‌هاي مناطق موظفند نسبت به تعقيب قضايي متخلفين اقدام كنند. چنانچه قطع درخت به‌نحوي باشد كه موجب از بين رفتن باغ شود براساس تبصره‌يك ماده6 لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز از طريق مراجع قضايي نسبت به ضبط ملك به نفع شهرداري اقدام كنند تا به بوستان عمومي تبديل شود.

  • به فكر فرداي باغ ها

در تاريخ تهران قديم به باغ‌هاي متعدد و سرسبزي اشاره شده است كه براي روزگار طولاني محل تفريح و استراحت شهروندان بوده است. اگرچه اين روزها بسياري از اين باغات ديگر وجود ندارند اما هنوز مي‌توان ردي از آنها را در شهر ديد. معاون خدمات شهري شهرداري تهران خبر داده است كه 30 باغ در تهران شناسايي شده‌اند كه تلاش مي‌شود براي استفاده عمومي تملك شوند. به گفته مجتبي عبداللهي قرار است آبياري زمين‌هايي كه در پهنه فضاي سبز قرار دارند نيز با حكم مراجع قضايي در اختيار شهرداري قرار بگيرد.

کد خبر 303214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha