شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفتادودومین جشنواره فیلم ونیز فیلم گمشده‌ی «اورسن ولز» را به بهانه تولد این کارگردان بزرگ تاریخ سینما به روی پرده خواهد برد.

به گزارش ايسنا،‌ مسئولان برگزاری هفتادودومین جشنواره فیلم ونیز از نمایش فیلم گمشده‌ی «تاجر ونیزی» محصول 1969 و همچنین نسخه کامل و ایتالیایی فیلم «اُتلو» به کارگردانی «اورسن ولز» به بهانه جشن یکصد سالگی این کارگردان بزرگ تاریخ سینما خبر دادند.

در سال 1982، «اورسن ولز» اعلام کرد که نگاتیوهای فیلم «تاجر ونیزی» به سرقت رفته و تنها بخش‌هایی از آن در چند آرشیو موجود است، اما اخیرا با کشف فیلمنامه اصلی این اثر و یادداشت‌های مربوط به آن، فیلم «تاجر ونیزی» مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

همچنین قرار است موسیقی اصلی این فیلم اثر «آنجلو فرانچسکو لاوانیو» نیز توسط ارکستر کلاسیک «دی الکساندریا» در جریان جشنواره فیلم ونیز اجرا شود.

فیلم «اُتلو» همان فیلمی است که قرار بود در سال 1951 در جشنواره فیلم ونیز به روی پرده برود، اما «اورسن ولز» در اقدامی جنجال برانگیز این فیلم را در نشست مطبوعاتی جشنواره از فهرست فیلم‌ها بیرون کشید تا نسخه کوتاه شده و انگلیسی آن را سال بعد در جشنواره کن به نمایش بگذارد و در نهایت جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کرد.

هر دو فیلم «تاجر ونیزی» و «اتلو» روز اول سپتامبر و به عنوان بخشی از مراسم پیش افتتاحیه جشنواره به نمایش گذاشته خواهند شد.

از جمله افتخارات «اورسن ولز» که ساخت فیلم‌هایی چون «همشهری کین» و «امبرسون‌های باشکوه» را در کارنامه سینمایی درخشان خود دارد می‌توان به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن در سال 1952 برای «اتللو»، جایزه بهترین بازیگر کن در سال 1959 و دریافت جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره در سال 1966 اشاره کرد.

او همچنین در سال 1970 شیر طلای افتخاری ونیز را به خانه برد و در سال 1971 جایزه اسکار افتخاری گرفت.

وی در ادامه موفقیت‌هایش در سال 1983 جایزه «لوکینو ویسکونتی» را از جوایز «دیوید دوناتلو» معروف به اسکار سینمای ایتالیا کسب کرد و در سال 1984 جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد.

اورسن ولز روز دهم اکتبر 1985 در سن 70 سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. وی با وجود آن‌که در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است و فیلم «همشهری کین» او "عنوان بهترین فیلم اول" یک کارگردان در تاریخ سینما را در اختیار دارد.

امسال فیلم «اورست» به کارگرانی «بالتازار کورماکور» که براساس داستان واقعی صعود دو گروه رقیب به بام جهان در سال 1996 ساخته شده، از سوی مسوولان برگزاری جشنواره ونیز به‌عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی انتخاب شده است.

هفتادودومین جشنواره فیلم ونیز از دوم سپتامبر آغاز می‌شود و تا ۱۲ سپتامبر (11 تا 21 شهریورماه) ادامه خواهد داشت.

کد خبر 303394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha