ارزش کل بورس تهران پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ۲۶ هزار میلیارد تومان معادل ۸میلیارد دلار نزول کرده است.

بورس

سهامداران هم در اين مدت به‌طور ميانگين بيش از 5درصد زيان كرده‌اند، اين در حالي است كه سهامداران 8صنعت در اين مدت با افت بسيار سنگين10 تا 27درصدي مواجه شده‌اند.به گزارش همشهري، قبل از پايان مذاكرات هسته‌اي در وين روند صعودي بورس تهران مانند بسياري از تصميم‌هاي اقتصادي به بعد از مذاكرات ارجاع داده مي‌شد، حتي برخي دولتمردان ازجمله وزير اقتصاد در سخناني به‌صورت تلويحي سرمايه‌گذاران را تشويق به سرمايه‌گذاري در بورس مي‌كردند با اين اميد كه پس از مذاكرات هسته‌اي شاخص بازار سهام با رشد مواجه خواهد شد؛ اما مذاكرات به اتمام رسيد و روند نزولي شاخص‌هاي بورس نه فقط به پايان نرسيد بلكه بر سرعت نزول شاخص بورس هم اضافه شد.

روند معاملات بورس تهران در‌ماه سپري‌شده از پايان مذاكرات هسته‌اي نشان‌دهنده يك افت بي‌سابقه در بورس تهران است. امروز يك‌ماه از پايان مذاكرات هسته‌اي مي‌گذرد و آمار‌ها نشان مي‌دهد كه در اين مدت از ميان كل صنايع بورس ارزش 34صنعت كاهش يافته و فقط ارزش سهام 8صنعت با رشد مواجه شده است. ارزش 9صنعت نيز در اين مدت با وجود نوسان‌هايي كه داشته دستخوش تغيير نشده است.

اين آمار‌ها نشان مي‌دهد سهامداران 8صنعت بزرگ بورس تهران با سنگين‌ترين نزول‌ها مواجه شده‌اند و در طول يك‌ماه گذشته بين 10تا 27درصد از ارزش كل سهامشان را از دست داده‌اند.سهامداران شركت‌هايي كه در حوزه پيمانكاري صنعتي فعاليت مي‌كنند بزرگ‌ترين زيان ديده‌ها بوده‌اند و در طول يك‌ماه گذشته 27درصد از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند. سهامداران شركت‌هاي خودرو‌سازي‌ نيز شرايطي مشابهي داشته‌اند و در اين مدت ارزش سهامشان 13.2درصد افت كرده است.سهامداران شركت‌هاي فعال در صنعت غذايي، قندوشكر، استخراج معادن، استخراج زغال سنگ، زراعت، حمل و نقل و تجارت‌هاي عمده نيز چنين وضعي دارند و ارزش دارايي سهامداران‌شان در كمتر از يك‌ماه بيش از 10درصد كاهش يافته است.

ارزش سهام شركت‌هاي خود‌رو ساز در اين مدت 1600ميليارد تومان كاهش يافته است.همچنين بررسي ارزش كل بازار سهام با احتساب شركت‌هاي بورس و فرابورس نشان مي‌دهد كه ارزش كل بازار سهام در‌ماه گذشته از 395هزار ميليارد تومان به 369هزار ميليارد تومان رسيده است. اين به‌معناي اين است كه ارزش سهام كساني كه در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند در يك‌ماه گذشته 26هزار ميليارد تومان معادل 8ميليارد دلار كاهش يافته است.

بررسي شاخص بورس تهران هم نشان مي‌دهد كه اين شاخص در يك‌ماه گذشته بيش از 5درصد نزول كرده است.اين به‌معناي اين است كه ‌سهامداران به‌طور متوسط در يك‌ماه گذشته 5درصد زيان كرده‌اند كه البته اين ميزان زيان، در صنايع مهم بازار بيش از اين رقم بوده است.

  • مولفه‌هاي نزول از ديد سازمان ‌

در شرايطي كه روزبه‌روز بر عمق زيان سهامداران اضافه مي‌شود ديروز سايت رسمي سازمان بورس در يك يادداشت بي‌نام و نشان به تشريح دلايل نزول شاخص پرداخت و بدون اشاره به آنچه قبل از مذاكرات به آن پرداخته مي‌شد دلايل جديدي براي نزول شاخص برشمرد.

سازمان بورس براي نخستين بار به عواملي چون نزول قيمت نفت، كاهش قيمت فلزات اساسي، ركود اقتصادي و گزارش عملكرد شركت‌هاي بورس پرداخته است و نقش اين عوامل را در نزول شاخص بورس پررنگ‌تر از بقيه عوامل برشمرده است.در اين يادداشت اما اشاره‌اي به كاهش شديد حجم معاملات بورس تهران و فرار سرمايه‌گذاران نشده است.

در هفته سوم تير‌ماه حجم سرمايه‌گذاراني كه تحت‌تأثير مذاكرات هسته‌اي و اميدوار نسبت به رشد شاخص‌هاي بورس شده بودند به 109هزار نفر رسيد كه اين رقم در هفته گذشته با كاهش شديدي به 40هزار نفر رسيد، اين به‌معناي اين است كه در اين مدت حجم مشاركت سرمايه‌گذاران در بورس بيش از 69هزار نفر كاهش داشته است.

هفته گذشته همچنين ارزش كل سرمايه‌گذاري در بورس تهران با كاهش 60درصدي به زحمت به 343ميليارد تومان رسيد كه رقم بي‌سابقه‌اي براي بازار سهام تلقي مي‌شود. در هفته سوم تير‌ماه سرمايه‌گذاران روي موج اميدواري هسته‌اي نزديك به 1200ميليارد تومان سهام در بورس خريده بودند.

در شرايطي كه سايت رسمي سازمان بورس و اوراق بهادار در يك موضع‌گيري آشكار در يك ياد‌داشت بي‌نام و نشان به تشريح و واكاوي دلايل نزول شاخص بورس پس از مذاكرات هسته‌اي پرداخته است ارزش دارايي سهامداران روزبه‌روز در حال نزول است.

کد خبر 303872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha