به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه این رویداد هنری شامگاه (پنج شنبه، 29 مرداد) با حضور مسئولان استانی، مدیران فرهنگی و هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی از سراسر کشور در تالار گلشن بجنورد برگزار شد و برگزیدگان در 7 رشته مختلف با لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در ابتدای این مراسم که با اجرای خسروی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی امام جمعه بجنورد گفت: تئاتر رضوی آن نمایشی است که امامت، ولایت، کرامت و رأفت امام هشتم را به نمایش میگذارد و مخاطب را با دنیایی نو روبرو و متحول میکند.
وی با بیان اینکه سیره و منشی که در زندگی حضرت رضا(ع) وجود دارد، میتواند منشاء یک هنر متعالی باشد، ادامه داد: سوژههای متعالی در فرهنگ رضوی وجود دارد که باید کار فراوان صورت گیرد تا زوایای زندگی امام رضا(ع) را نمایشی و همایشی کرد تا شیفتگان عالم از اقصا نقاط دنیا با آن آشنا شوند.
آثار جشنواره در آرشیو نماند
در ادامه، حسین ثابت قدم وحید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز مردم با فرهنگ و هنرمندان فرهیخته خراسان شمالی مفتخرند به بهانه بزرگترین رویداد هنری استان، میزبان خادمین فرهنگ رضوی از سراسر کشور باشند.
وی با اشاره به وقفه دوساله در اجرای جشنواره تئاتر رضوی، توضیح داد: خوشبختانه قطار جشنواره تئاتر رضوی پس از دو سال با رویکردی بدیع و جذاب به حرکت درآمد و دونتیجه مثبت داشت؛ نخست همایش گفتمان تئاتر که زمینه گفتگوی 50 تن از اساتید تئاتر و صاحب نظران این عرصه را فراهم کرد و ثانیا جشنواره صحنهای تئاتر رضوی برگزار شد و زمینه نقش آفرینی و هنرنمایی 200 تن از هنرمندان حوزه نمایش از سراسر کشور را آماده ساخت و در هر بخش نیز کتابی ارزشمند برای ماندگار تالیف شد.
دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، با اشاره به اینکه 150 اثر به دبیرخانه دهمین جشنواره رسیده، تصریح کرد: 12 اثر در بخش مسابقه، 3 نمایش ویژه، یک اثر از کارگردانان 3 استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و یک اثر مشترک میان هنرمندان ایران و تاجیکستان به نمایش درآمد.
ثابت قدم خواستار حمایت از بین المللی شدن جشنواره تئاتر رضوی و تبدیل شدن استان خراسان شمالی به پایگاه تئاتر دینی کشور شد و تاکید کرد: نباید آثاری که با زحمت بسیار آماده شده و در جشنواره دهم شرکت کردند، در آرشیو بمانند؛ بلکه لازم است مورد حمایت برای اجرای عمومی قرار گیرند و در طول سال در شهرهای مختلف به اجرا در آیند.
همچنین پرویزی استاندار خراسان شمالی با ابراز امیدواری از اینکه دبیرخانه جشنواره بتواند مسائل خود را به خوبی تدوین و اطلاع رسانی را بیشتر کند، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا آن دسته از گروههای تئاتری که آمادگی عزیمت به مناطق مختلف کشور را داشته باشند، حمایت شود تا این آثار به مردم سراسر کشور عرضه شود.
وی خواستار بررسی معایب کار و رفع نواقص و ایرادات آن برای استفاده بهتر در ادوار بعدی جشنواره تئاتر رضوی شد.
معرفی 2 نمایش به جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر/ تقدیر ویژه از آتش تقی پور و عزت الله مهرآوران
در ادامه قاسم زارع از داوران دهمین جشنواره تئاتر رضوی، بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و برگزیدگان بخشهای مختلف به شرح زیر انتخاب شدند:
میثمِ مولا زینل طراحِ لباس نمایش چهار قدم ، حسین کارگر طراحِ صحنهی نمایش بیداری در خواب هزار من ، آرش خوشنام آهنگسازِ نمایش آسا برنده تندیس جشنواره شدند.
تجلیلِ ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزهی نقدی به مبلغِ یک و نیم میلیون تومان به دلیلِ تلاشهای مستمر و بیچشمداشت به هنرمند پیشکسوت و ارزندهی تئاتر کشور، عزتالله مهرآوران اهدا شد.
در بخش بازیگری مرد، رتبهی سوم به صورت مشترک به سامان حیدریان بازیگر نمایش عکسِ اتفاقِ عزیز و محسن خدادادی بازیگر نمایش آسا داده شد. رتبهی دوم به صورت مشترک به حسین شفیعی بازیگر نمایش مسلخ عشق و جمال ساقینژاد بازیگر نمایش سفر رسید و رتبهی نخست را میثم گودرزی بازیگر نمایش چهار قدم از آن خود کرد.
در بخش بازیگری زن، رتبهی سوم به صورت مشترک به سودابه جعفرزاده بازیگر نمایش آش با طعمِ زهر ، سعیده حامد بازیگر نمایش سفر و سمیه مهری بازیگر نمایش روزهای اتفاق تعلق گرفت. رتبهی دوم را سارا مشعل بازیگر نمایش آسا و مهنوش بلیان بازیگر نمایش آسا به دست آوردند و رتبهی نخست به بهاره کاظمی بازیگر نمایش چهار قدم اهدا شد.
در بخش نمایشنامهنویسی نیز رتبهی سوم به مهدی آشوغ نویسنده نمایش آسا رسید و پویان اصغری نویسندهی نمایش چهار قدم دوم شد و رتبهی نخست به علی میرزا عمادی نویسندهی نمایش سفر تقدیم شد.
در بخش کارگردانی، رتبهی سوم به صورت مشترک به محمد حسن زاده کارگردان نمایش تاکسی زرد و سعید نوروزی کارگردان نمایش عکسِ اتفاقِ عزیز اهدا شد؛ رتبهی دوم به صورت مشترک به محمد رسائلی کارگردان نمایش آش با طعمِ زهر و حسین کارگر کارگردان نمایش بیداری در خوابِ هزار من داده شد.
رتبهی نخست جشنواره را نیز یعقوب صدیق جمالی کارگردان نمایش سفر از آن خود کرد.
همچنین هیئت داوران 2 نمایش را به جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر معرفی کرد که عبارتند از: نمایش آش با طعمِ زهر به کارگردانی محمد رسائلی از شهرستان رشت و نمایش سفر به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی از شهرستان تبریز.
در حاشیه :
مراسم رونمایی از کتاب جشنواره و کتاب گفتمان تئاتر دینی توسط حسین ثابت قدم وحید دبیر جشنواره، پرویزی استاندار خراسان شمالی و حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی امام جمعه بجنورد انجام شد.
حاج سهراب محمدی، هنرمند پیشکسوت و برجسته خراسانی به چاوشی خوانی پرداخت.
آیتم نمایشی عریضه به کارگردانی نادر برهانی مرند و بازی حمیدرضا آذرنگ به اجرا در آمد.
پرویزی استاندار خراسان شمالی، ارغوان بهداروند مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و حسین ثابت قدم وحید، از برخی هنرمندان جشنواره دهم تئاتر رضوی تقدیر کردند که عبارتند از: عطیه غبیشاوی(بازیگر)؛ آتش تقی پور(بازیگر)؛ محمد شاکری، حسین ابراهیمی و علی حاتمی نژاد (کارگردانان اثر مشترک 3 استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی)؛ سپیده نظریپور (استاد کارگاه نمایشی)؛ علی عابدی (کارگردان نمایش مشترک ایران و تاجیکستان)؛ سارا صابر، ترزا زائورگ و قربان صابر(بازیگران نمایش نیم مرده اثر مشترک ایران و تاجیکستان)؛ دکتر سمیعی (از مؤثران احداث تماشاخانه شمس)؛ براتیان (شهردار بجنورد)؛ پرویزی (استاندار خراسان شمالی).
بیانیه هیات داوران دهمین جشنوارهی سراسری تئاتر رضوی متشکل از قاسم زارع، محمد رضا الوند و دکتر مهرداد رایانی مخصوص به شرح زیر است:
«خرسند و مسروریم که یک بار دیگر در نزدیکیِ بارگاه ملکوتی ثامنالحجج - حضرت امام رضا (ع) -تئاتر پیشگان گرد هم آمدند تا با همدلی و همراهی و با تلاشهای خلاقانهشان در پیشبرد و نُضجِ تئاتر کشورمان موثر واقع شوند. هیات داوران دهمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر رضوی، ضمن تشکر از تمامی اعضا و مسئولانِ برگزاری این جشنواره و هنرمندانِ جوان و پیشکسوتی که در این حرکتِ فرهنگی و هنری حضور پیدا کردند، ذکر نکات زیر را برای ارتقای سطحِ کیفی جشنواره ضروری میداند:
1-تعطیلی و یا وقفهی هر حرکتی و در اینجا جشنوارهی تئاتر رضوی، موجب میشود تا تولید و عرضهی آثار نمایشی دچار اختلال شود و این موضوع هم بر هنرمندان و هم بر تماشاگرانِ پیگیر، تاثیری نامطلوب دارد و استمرار این حرکت و رشدِ کیفی آن را متوقف میکند. شروع مجددِ جشنوارهی تئاتر رضوی بسیار امیدوارانه است؛ اگرچه زیرساختهای کیفی و حرفهای آن نیازمند بازنگری است.
2-جریان تئاتر رضوی به عنوانِ نوعی از اشکالِ تئاتر دینی - مذهبی، نیازمند استمرار است؛ استمراری مبتنی بر اجراهای عمومی و منطبق با سرفصلِ جشنواره و سپس مرتبط کردنِ آن به جشنوارهی تئاتر رضوی. صرفِ برگزاری جشنوارهی تئاتر رضوی در ارتقای کیفی این حرکت موثر نخواهد بود. شکل یافتنِ اجراهای عمومی، مهمتر از برگزاری جشنواره است.
3-راهاندازی دبیرخانهی دایمی جشنواره برای حفظِ نیروهای ستادی و هنرمندانِ علاقهمند به این حوزه از ضروریات است. شکل دادنِ دبیرخانهی دایمی انگیزههای کیفی برای حضور همگان را افزایش خواهد داد؛ ضمن آنکه ستاد جشنواره، همواره یک رصدِ حرفهای و مبتنی بر واقعیت را همراه خواهد داشت.
4-فراهم آوردنِ منابعِ مطالعاتی لازم در این عرصه برای نمایشنامهنویسان، یکی از راههای تقویتِ تئاتر رضوی است. ساماندهی پژوهش برای تبیینِ بزنگاههای دراماتیکِ زندگی حضرت امام رضا (ع) و مسایلِ مرتبط با ایشان، میتواند در رسیدن به نتایجِ محتوایی و تنوعِ داستانی موثر و مفید باشد.
5-یکی از شروطِ اصلی برای بقا و اهمیت یافتنِ تئاتر رضوی، راه انداختنِ چرخهی تولیدِ آثارِ حرفهای و حضورِ بیشتر و کیفیتر هنرمندانِ زبده و کار آزموده است. بیتردید نخستین راه، سرمایهگذاری مناسب و کافی در این عرصه خواهد بود. حفظِ برگزیدگان و هنرمندانی که در تئاتر رضوی خوش درخشیدند، سوی دیگر این بقا و اعتلا خواهد بود.»
نظر شما