فریبا خانی: هر پوستر سینمایی کلیدی به دست ما می‌دهد تا با کمک آن دروازه‌ی دنیای فیلم را به روی خود باز کنیم.

پوسترها دريچه هم هستند؛ دريچه‌هايي كه در يك نگاه كوتاه حال و هواي كلي فيلم را به ما نشان مي‌دهند و كمك مي‌كنند تا به درك كلي از فيلم برسيم. پوسترهاي جذاب مي‌توانند در فروش فيلم نقش مهمي داشته باشند و شايد بتوان گفت كه اقتصاد سينما هم به نوعي به پوسترها بستگي دارد.

نمایشگاه پوسترهای سینمایی سیروس سلیمی با عنوان70 × 100،  در گالری پردیس ملت برپا بود. سیروس سلیمی، طراح گرافیک، نقاش و خوش‌نویس است و در معرفي اين نمايشگاه مي‌نويسد: «پوستر يك فيلم، چونان نوشيدن عصاره‌اي مقوي است براي كسي كه قرار است با نسخه‌اي معجزه‌آسا از طراحي گرافيك آن ارتباطي دقيق، رو راست و در حد امكان كامل را با فيلم كه نديده و يا ايده  به‌خاطر سپرده برقرار كند. پوستر فيلم قادر نيست تمام قصه‌ي آن را براي بيننده روايت كند، بلكه بايد در چند دقيقه يا حتي همان چند ثانيه‌اي كه چشمان وي درنقاط حساس و درگيركننده‌ي پوستر گردش مي‌كند با صداي بلند آن‌چه را كه لازم است براي مخاطبش تعريف كند. براي درك پوستر نيازي به دانستن زبان آن فيلم نيست، ارتباط بصري تصوير و تصويرسازي و حتي نوع تايپوگرافي آن حرف اول و آخر را مي‌زند.»

 در این نمایشگاه50 پوستر فيلم به‌نمايش درآمده بود؛ پوستر فیلم‌هایی که از سال 1383 تا 1394 به دست سيروس سليمي طراحی شده و نسخه‌ی بین‌المللیِ بسیاری از مشهورترین آثار و رویدادهای سینمای ایران را در بر مي‌گرفت که در مطرح‌ترین جشنواره‌های جهانی به نمایش درآمده‌اند. از جمله‌ی این آثار می‌توان به پوستر فیلم‌هایی چون: «آواز گنجشک‌ها»، «خون‌بازی»، «مرهم»، «گلچهره»، «روز سوم»، «ناهید» ، « اشباح » ،‌« فرش ايراني»و... اشاره كرد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

سيروس سليمي درباره‌ي تفاوت طراحي پوستر براي مخاطبان ايراني و خارجي به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «متأسفانه ناگزيريم كه در طراحي پوستر براي مخاطبان ايراني و خارجي تفاوت قائل شويم. در كشور ما متأسفانه مخاطبان عام داخلي سواد بصري پايين‌تري دارند و جنبه‌هاي هنري كار را كم‌تر درك و با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. پوسترهاي غيربازاري را نمي‌پسندند و تهيه‌كنندگان براي اين‌كه بفروشند ترجيح مي‌دهند كه پوسترها تجاري باشند. در پوسترهاي خارجي جنبه‌ي هنري كار بيش‌تر مورد توجه قرار مي‌گيرد.»

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

او درباره‌ي فرايند طراحي يك پوستر توضيح مي‌دهد كه: «فرايند كار به اين شكل است كه ما اول بايد فيلم را ببينيم، بدون ديدن فيلم طراحي پوستر موفقيت‌آميز نخواهد بود و كار  خيلي خوب در نخواهد آمد. گرافيك، تصويرسازي و تايپوگرافي عناصري هستند كه براي طراحي پوستر به‌كار مي‌روند.»

در اين نمايشگاه شما با ديدن پوسترهاي فيلم، لحظه‌اي خود را در سالن بزرگ سينما حس مي‌كرديد. جايي كه بازيگران در تعقيب و گريز زندگي هستند و گوش‌هايت پر از روايت‌هاي سينما مي‌شد. اين نمايشگاه تا 23 مرداد،  در گالري پرديس ملت در ابتداي نيايش  داير بود.

کد خبر 305522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha