سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

طرح رتبه بندی بیمارستان های کشور با هدف اعاده حقوق بیماران و با در نظر گرفتن 120 شاخص ارزشیابی از تیرماه سال جاری از سوی وزارت بهداشت آغاز می شود.

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه همشهری فرم هایی برای بررسی و ارزیابی بیمارستان ها و رتبه بندی آنها تهیه شده است که نکات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهد، مهم ترین این نکات، رعایت حقوق بیماران در بیمارستان ها، رضایتمندی بیماران، نحوه ارایه خدمات در اورژانس های بیمارستانی، نحوه دفع زباله های عفونی، توجه به تعرفه های قانونی و وضعیت تجهیزات بیمارستانی هستند که از مهم ترین عوامل ارزیابی و رتبه بندی به شمار می روند.

سید مؤید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت هدف از این اقدام را اصلاح وضعیت موجود دانست و افزود: زمانی بیمارستانی درجه یک خوانده می شد که اورژانس آن درجه یک باشد.

60 درصد تخت های بیمارستانی فرسوده اند
وی با بیان این که 50 تا 60 درصد تخت های بیمارستانی فرسوده اند و از 700 بیمارستان موجود در کشور 108 بیمارستان باید جایگزین شود ،گفت: یکی از شاخص های ارزشیابی بیمارستان ها، تفکیک زباله های بیمارستانی است که در حال حاضر دفع 30 درصد از زباله های بیمارستانی مطلوب و 70 درصد آنها نامطلوب است.

وی افزود: امسال با تخصیص اعتباری معادل 2 میلیارد و 150 میلیون تومان زباله های عفونی بیمارستانی تفکیک می شود.

علویان در مورد فضای بیمارستانی کشور نیز توضیح داد: 80 بیمارستان کشور در حال حاضر شناسایی شده که باید وضعیت اورژانس بیمارستانی آنها از هر نظر اعم از فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی متحول شود، ارتباط بین اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی نیز به همین منظور تقویت می شود علاوه برآن حداقل 500 آمبولانس نیز به مراکز اورژانس بیمارستانی کشور اضافه می شود.

وی گفت: امسال همه مراکز بیمارستانی کشور، آزمایشگاه ها، مراکز فیزیوتراپی اعم از دولتی، خصوصی و خیریه براساس ملاک های مشخصی که حدود 260 آیتم است رتبه بندی می شوند.

کد خبر 306

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز