مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

توجه به مشکلات مالکان، حفظ باغات، توجه به ساخت‌وسازهای پنهانی و نیمه‌کاره، ایجاد صندوق احیای باغات کن و تأمین اعتبارات لایروبی رودخانه ازجمله موضوعاتی بود که در رابطه با ۲ منطقه کن و فرحزاد در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد.

چند روز پيش بود كه گزارش روستاهاي اطراف تهران و همچنين مشكلات روستاي كن در جلسه شوراي شهرستان تهران مورد بررسي قرار گرفت و احمد مسجدجامعي از كمك 4ميليارد توماني شهرداري تهران براي حفظ باغات و فضاي مشجر كن كه در سيلاب اخير دچار خسران شده بود، تشكر كرد. ديروز هم در جريان جلسه يكصد و هشتادم شوراي شهر تهران موضوعات مربوط به فرحزاد و كن مورد بررسي قرار گرفت.

همچنين يك فوريت لايحه «مجوز تأمين اعتبار احداث و تجهيز بوستان جنگلي ياس» در يكصد و هشتادومين جلسه شورا به تصويب رسيد. در اين بين رئيس كميسيون معماري و شهرسازي، گزارشي درخصوص مشكلات‌2منطقه كن و فرحزاد ارائه كرد.
محمد سالاري با بيان اينكه يكي از چالش‌هاي موضوعي كه كميسيون به آن ورود كرده بحث رود دره فرحزاد و كن بوده، افزود: اعضاي شورا چندين بازديد ميداني و جلساتي هم با معتمدين محل داشته‌اند.

وي عنوان كرد: در نهايت مجموعه‌اي از مشكلات از جمله بافت فرسوده در محل استخراج و براي رفع خطر به كميسيون‌هاي رفع خطر ارجاع داده شده است. به گفته وي، تعيين تكليف املاك تجاري و نحوه اجراي كميسيون ماده 100نيز با همكاري بسيار خوب و اثرگذار معاونت شهرسازي شهرداري در حال انجام است. رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا در ادامه به فعاليت‌هايي كه درخصوص كن صورت گرفته است اشاره كرد و گفت:

در ارتباط با اين محل نيز مصوبات خوبي را در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي و كميسيون ماده 5 درخصوص تملك و تبديل اين محل به پارك عمومي و پهنهG داشته‌ايم كه به تناسب آن، مشاور در حال بررسي راهكارهايي براي اجراي مصوبات قانوني است. سالاري خاطرنشان كرد: در ابتدا تملك باغات توسط شهرداري تهران مطرح بود كه بيش از 3هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد و در فرايند مشاركتي بينابيني به‌عبارتي نصف تملك و نصف مشاركت نيز حدود 1500تا 2هزارميليارد تومان اعتبار لازم دارد.

وي اضافه كرد كه با توجه به حجم بالاي اعتبار مورد نياز مشاور طرح در حال بررسي گزينه‌هاي ديگر است كه ضمن حفظ باغات حق و حقوق مالكان نيز لحاظ شود. احمد مسجدجامعي نيز در سخنان پيش از دستور جلسه يكصدوهشتادم شوراي شهر تهران با اشاره به مرگ «آيلان» كودك سوري، گفت: ‌ما در همراهي از اين كودك مقابل ايدئولوژي‌هاي مذهبي خودساخته، مي‌توانيم نقطه‌اي را در شهر به نام اين كودك كرد كوباني به نام آيلان نامگذاري كنيم. وي همچنين پيشنهاد داد تا خانه پدري شهيد تندگويان كه در محله‌خاني آباد قرار دارد، مرمت و احيا شود.حين بررسي موضوعات مربوط به رود دره كن و محله فرحزاد چند عضو ديگر شورا نيز نظرات خود را بيان كردند كه آنها را در جدول مقابل مي‌خوانيد.

جدول

  • تكميل بوستان ياس تا 2سال آينده


عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در جريان بررسي لايحه «مجوز تأمين اعتبار احداث و تجهيز بوستان جنگلي ياس» ابتدا اشاره‌اي به اين نكته كرد كه شهرداري تهران بنا به دستور مقام معظم رهبري در اسفند سال گذشته بوستان جنگلي ياس را تحويل گرفت. به گفته وي از آنجايي كه بودجه سال94 تدوين شده بود و فرصت تأمين اعتبار مورد نياز براي تجهيز اين مكان امكان پذير نبود بنا بر توصيه كميسيون مقرر شد شهرداري تهران در سال94 اعتبارات هزينه شده را در يك لايحه اصلاحيه بودجه و يا متمم بودجه به شورا ارائه دهد. الهه راستگو اما به‌عنوان يكي از مخالفان لايحه برآمد. به گفته وي در لايحه مذكور رديف‌هاي برداشت اين اعتبارات و حتي ميزان آن مشخص نيست. رحمت‌الله حافظي نيز گفت: دغدغه‌اي كه بايد به آن توجه شود نامشخص بودن رديف برداشت اعتبارات و هزينه‌كرد آنهاست. وي همچنين تأكيد كرد: چگونگي مالكيت اين زمين بايد مشخص شود اگر به شرط تمليك است هزينه كرد‌ها توجيه پذير است در غيراين صورت چه ضرورتي دارد كه در اين محل اين همه هزينه شود.

شهردار تهران هم كه در جلسه ديروز شورا حضور داشت، در اين رابطه توضيحاتي را ارائه داد. محمدباقر قاليباف با تأكيد بر اينكه حضور شهرداري در اين محل جزو پروژه‌هاي غيرقابل پيش‌بيني بوده، اظهار داشت: سوابق كار روشن است و نشان مي‌دهد كه اگر شهرداري در همان ساعات و روزهاي اوليه پس از دستور مقام معظم رهبري اقدامي انجام نمي‌داد الان يك متر از اين بوستان در اختيار شهرداري و درنهايت بهره‌برداران اصلي آن‌كه مردم هستند، نبود.

وي خاطرنشان كرد: تمام تعهدات مالي و احداثات در اين بوستان كه توسط مالكين قبلي انجام شده بود مشخص است و شهرداري تهران در قبال آنها تعهداتي دارد. وي اطمينان خاطر داد كه تمام اسناد مالكيت به شهرداري تهران داده خواهد شد. وي همچنين يادآور شد: تمامي هزينه‌كردها و اعتبارات مورد نياز در قالب اين لايحه به شورا ارائه مي‌شود. قاليباف افزود: آسيب‌پذيري اين محل به‌شدت بالاست بنابراين تكميل و تجهيز آن جزو اولويت‌هاي شهرداري در سال‌هاي پيش رو خواهد بود، چراكه تكميل آنجا 2سال زمان خواهد برد.

در نهايت اعضاي شورا يك فوريت لايحه مذكور را به تصويب رساندند. بررسي مشكلات مربوط به تعاوني‌هاي واقع در حريم شهر تهران موضوعي بود خارج از دستور ديروز شورا و با توضيح مرتضي طلايي وارد دستور جلسه شد. طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر در اين رابطه گفت كه اين مشكلات قابل حل است كه مي‌توان با تدبير مديريت شهري و حمايت شوراي شهر از شهردار و ورود ساير دستگاه‌هاي ذيربط حل شود. چمران نيز عنوان كرد كه دليل وقوع مشكلات اين است كه اين تعاوني‌ها در خارج از محدوده شهر تهران هستند؛ بنابراين نمي‌توان به آنها در داخل شهر تهران زميني به‌عنوان معوض ارائه كرد.

وي با تأكيد بر اينكه زمين در اختيار دولت است، از پيگيري مشكلات اين تعاوني‌ها از سال‌ها پيش و پس از فرمايشات مقام معظم رهبري خبر داد و گفت: آخرين تصميم گرفته شده در دستگاه‌هاي ذيربط اين است كه در نقاطي به غير از شهر تهران زميني به‌عنوان معوض به اين تعاوني‌ها داده شود.محمد سالاري هم در اين بين با بيان اينكه اگر 5سال پيش اين موضوع حل مي‌شد اعضاي اين تعاوني‌ها امروز دچار مشكل نبودند، پيشنهاد داد كه اين موضوع در نخستين جلسه شوراي شهر در دستور جلسه قرار بگيرد.

شهردار تهران نيز در تشريح اين موضوع گفت: اين مشكلات در نقاطي همچون سرخه حصار، تلو، دارآباد، منطقه 2، حصارك و منطقه 5 و بخشي در منطقه21 وجود دارد. شهردار تهران گفت: وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازي و وزارت جهادكشاورزي هرسه وزارتخانه‌هايي هستند كه آمادگي همكاري در اين خصوص را دارند. قاليباف پيشنهادي درخصوص تشكيل كميسيون دائمي براي حل اين مشكل ارائه داد.

  • قدرداني از اقدام عضو قديمي شوراي شهر

روز گذشته مهدي چمران در جريان تورق تاريخ و نطق پيش از دستور جلسه شوراي شهر، به حادثه انفجار خودرويي توسط رژيم صدام در 15شهريور 61 كه منجر به شهادت ده‌ها ايراني شد، اشاره كرد و عملكرد دكتر عباس شيباني در بازسازي خيابان ناصرخسرو را قابل تقدير دانست.

وي در ادامه، به سالگرد شهادت آيت‌الله قدوسي دادستان كل كشور و سرتيپ وحيد دستجردي رئيس شهرباني پس از انقلاب اشاره كرد و ياد اين شهدا را گرامي داشت. چمران در بخش ديگري از سخنانش بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مجلس خبرگان رهبري‌ را سرنوشت ساز و پراهميت عنوان كرد و افزود: جا دارد كه ما در مديريت شهري از اين بيانات ايده گرفته و براساس آن عمل كنيم.

کد خبر 306327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha