اخبار خوشی درباره ارتقای جایگاه شوراها و افزایش اختیارات آنها به گوش می‌رسد. صحبت بر سر همصدایی میان دولت و مجلس با مدیریت شهری بر سر تحقق مدیریتی یکپارچه است.

قضيه اصلا ساده نيست چون تا كار به اينجا برسد كه مسئولان حداقل به فكر تقسيم قدرت در ابعاد محلي برسند، دست‌كم 15سال طول كشيده است. مدت‌هاست كه مسئولان و كارشناسان شهري ريشه مشكلات نظام اجرايي و اداري كشور را در متمركز بودن قدرت مي‌دانند به اين معني كه دولت حتي در جزئي‌ترين مسائل در دورافتاده‌ترين روستاها هم دخالت دارد درحالي‌كه دولت مي‌تواند با واگذاري برخي اختيارات، وظايف و مسئوليت‌ها در ابعاد محلي و منطقه‌اي به شوراها و شهرداري‌ها از حجم تصدي‌گري‌هايش كاسته و به شكل بهتر و با دست بازتري به امور تولي‌گري در كشور بپردازد.

با وجود اظهار تأسف محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر بابت اينكه رويكرد وزارت كشور در اصلاحيه قانون شوراها، دولت‌محور است بر لزوم برون‌سپاري امور و ايجاد مديريت يكپارچه شهري تأكيد مي‌كند. حتي به پيشنهاد شوراي شهر تهران كميسيوني در دولت تحت عنوان كميسيون بررسي چالش‌هاي كلانشهر تهران و ساير كلانشهرها شكل گرفت كه در آن 11نفر از وزراي دولت به همراه شهردار تهران و رئيس شوراي شهر تهران عضو هستند و يكي از مباحثي كه در اين كميسيون دنبال مي‌شود، سند جامع مديريت شهري است.

اينطور كه محمد سالاري مي‌گويد بخش عمده‌ا‌ي از كارهاي تخصصي و كارگروه‌هاي فني براي بررسي اين سند انجام شده و هم‌اكنون در آستانه تصويب دولت قرار دارد. اين سند براي نهايي‌شدن نيازمند تصويب مجلس نيز هست اما تا همينجا هم مي‌توان اميدوار بود كه شهرداري تهران و شوراي اسلامي شهر بتوانند به مديريت يكپارچه‌اي بر پايتخت دست يابند كه در سايه آن تمامي سازمان‌ها و نهادها در حيطه اختيارات محلي و منطقه‌اي با شهرداري هماهنگ باشند.

نظر رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر نيز اين است كه براساس اصل يكصد و سوم قانون اساسي، استانداران، فرمانداران، بخشداران و ساير مقامات كشوري كه از طرف دولت تعيين مي‌شوند، در حدود اختيارات شوراها ملزم به رعايت تصميمات آنها هستند بنابراين، اين ماده از قانون اساسي به خوبي بيانگر مديريت يكپارچه شهري است كه متأسفانه تاكنون سازوكار آن پيش‌بيني نشده است.

احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شهر تهران نيز از وجود چند چالش جدي در زمينه اداره امور شهر سخن گفت كه شامل پراكندگي در حوزه برنامه‌ريزي، چالش‌هاي عملكردي، چالش‌هاي مديريتي، تفرق ساختار سازماني و چالش‌هاي مالي و اقتصادي است. از سوي ديگر امير خجسته، رئيس فراكسيون شوراها درمجلس اسلامي نيز با اشاره به اينكه اساسا تحقق مديريت يكپارچه شهري خواسته مجلس از دولت بوده، گفت: به همين دليل انتظار داريم كه دولت هرچه سريع‌تر به اين مهم جامه عمل بپوشاند زيرا اگر مي‌خواهيم شاهد رشد و پيشرفت شهرها باشيم بايد به اين باور برسيم كه تمام امور شهر در اختيار مديريت شهري قرار گيرد.

کد خبر 309410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha