چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

موژان اردانی: بچه‌ها، این موجودات کوچک دوست داشتنی، هر چند ممکن است با تولدشان دنیا را به کام‌مان شیرین‌تر کنند اما هزینه‌هایی هم دارند که لازم است حتی پیش از تولد از آنها آگاه باشیم و برایش برنامه‌ریزی کنیم.

نوزاد

بخشي از هزينه‌ها مربوط مي‌شود به پيش از تولد و دوران بارداري مادر، اما كودك ما پس از تولد در هر مرحله از زندگي نيازهايي دارد كه شايد بتوان بسياري از آنها را با ابتكارهاي خاص و كمترين هزينه رفع كرد. با وجود اين، هميشه بخشي از نيازها را به ناچار بايد در قالب كالا يا خدمات خريداري كرد. هزينه‌هايي مانند شيرخشك، پوشك، واكسن و درمان و... . اگر قصد بچه‌دار شدن داريد و تا به حال هم تجربه آن را نداشته‌ايد، اين مطلب مي‌تواند راهنماي خوبي براي شما باشد. از قديم گفته‌اند: «هر آنكس كه دندان دهد، نان دهد» حرفي كه حتي در مورد كودك ناز و بي‌دندان ما هم مصداق دارد!

  • شيرخشك

درست است كه هيچ تغذيه‌اي براي كودك شما مناسب‌تر از شير مادر نيست اما در شرايط خاصي و به‌ويژه از زماني كه رشد كودك شتاب مي‌گيرد، ممكن است شير مادر براي او كافي نباشد و به تجويز پزشك، شيرخشك و بعدها غذاي مكمل به برنامه غذايي او اضافه شود. شيرخشك‌ها در بازار انواع مختلفي دارند و بسته به نوع و شركت سازنده قيمت‌شان متفاوت است. معمولا تمام قوطي‌هاي شيرخشكي كه موجود هستند ۴۰۰ گرمي‌‌اند، پس مقدار آنها در قيمت‌شان تأثيري نگذاشته‌ است.

شير‌خشك‌هايي كه تحت ليسانس كشور‌هايي مثل بلژيك هستند كمي گران‌ترند؛ حدود ۲۲ تا ۲۷هزار تومان براي هر قوطي. شيرخشك‌هاي ساخت ايران هم كيفيت خوبي دارند و شايد پزشك هم به شما آنها را توصيه كند. قيمت آنها تقريبا ۱۷ تا ۲۵هزار تومان است كه تفاوت چنداني هم با همتاهاي خارجي ندارد. شيرخشك‌هاي تحت ليسانس كشور سوئيس بازار داغ‌تري دارند چون ارزان‌تر هستند و هزينه‌اي كه براي هر قوطي بايد بپردازيد بين ۱۸ تا ۲۰هزار تومان است كه البته سطح كيفي آن متوسط است.

بسته به اينكه كودك شما در چندمين هفته از زندگي‌اش به سر مي‌برد و چقدر وزن دارد، مصرف شير‌خشك او هم متفاوت است. به‌طور ميانگين، اگر در شرايط خاصي قرار بگيريد كه نوزاد فقط شيرخشك مصرف كند، حدود ۸قوطي شير خشك در ‌ماه مصرف خواهيد داشت. اين يعني اگر شما براي هر قوطي ۲۰ هزار تومان بپردازيد، در ‌ماه حدود 150هزار تومان بايد به تغذيه كودك با فرض عدم‌امكان استفاده از شير‌مادر اختصاص بدهيد.

  • هزينه پزشكي

پس از متولد شدن نوزاد هزينه‌هاي پزشكي او نيز شروع مي‌شود. حتي اگر نوزاد شما هيچ مشكلي در سلامت نداشته ‌باشد، باز هم بايد براي بررسي وضعيت رشدش به پزشك متخصص اطفال مراجعه كنيد كه هزينه هر بار ويزيت حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است كه البته اگر تحت پوشش بيمه باشيد، تنها قسمتي از آن را شما مي‌پردازيد. اين كار را بايد تا يك‌سالگي فرزندتان هر‌ماه تكرار كنيد. علاوه بر اين از بدو تولد تا ۱۲ ماهگي كودك شما نياز به ۴ دوره واكسيناسيون دارد كه براي آنها در 2،4،6 و ۱۲ ماهگي بايد به پزشك مراجعه كنيد و علاوه بر مبلغ ويزيت، هزينه‌اي را براي واكسيناسيون بپردازيد. البته اگر به خانه‌ بهداشت محله خود مراجعه كنيد، لازم نيست هزينه‌اي براي واكسن بپردازيد و فقط درصورت لزوم بايد حق ويزيت پزشك را پرداخت كنيد.

  • پوشك

پيش از آنكه كودك شما ياد بگيرد از دستشويي استفاده كند شما موظف هستيد برايش پوشك ببنديد و هر چند ساعت يك‌بار آن را عوض كنيد. به‌طور متوسط هر كودك در هفته 40پوشك استفاده مي‌كند كه مي‌شود حدود 150عدد در ماه. كارخانه‌هاي مختلف داخلي و خارجي ممكن است بسته‌هاي پوشك را در تعداد متفاوتي عرضه كنند كه هنگام خريد بايد آن را درنظر بگيريد. علاوه بر آن بايد وزن كودك خود را هم مدنظر قرار دهيد. در حال حاضر در بازار داخلي، هر بسته ۱۴ تا ۱۸ تايي پوشك از ۷هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان يافت مي‌شود.

اگر اين پوشك با همين كيفيت در بسته‌هاي ۳۴ تا ۴۶ تايي قرار بگيرد قيمت آن به حدود ۱۶ تا ۲۵ هزار تومان تغيير مي‌كند كه قيمت آن مقرون به‌صرفه است. اگر اصرار داشته باشيد از پوشك‌هاي خارجي استفاده كنيد، ناچاريد هزينه بيشتري بپردازيد، درحالي‌كه در عمل تفاوت چنداني در كيفيت ندارند بلكه عادت كودك به يك پوشك مناسب و استاندارد مهم است. به هر حال، يك بسته ۷۲ تا ۷۴تايي تقريبا ۴۲ تا ۴۸هزار تومان برايتان خرج برمي‌دارد. البته اگر بسته‌هايي با تعداد كمتر مثلا ۳۴تايي بخريد اين مقدار به حدود ۲۹هزار تومان كاهش پيدا مي‌كند.

توجه كنيد كه اگر از برخي فروشگاه‌ها به‌صورت عمده يعني ۱۰بسته يا بيشتر خريد كنيد برايتان تخفيف درنظر مي‌گيرند؛ مثلا قيمت پوشك ۴۸هزار توماني را هر بسته ۴۵ هزار تومان حساب مي‌كنند و از آنجا كه پوشك قطعا مصرف مي‌شود، خريد عمده كاملا منطقي است. فرض كنيد يك نوزاد ۳ تا ۵كيلوگرمي داريد و براي او پوشك ايراني با كيفيت مي‌گيريد كه قيمت آن 20هزار تومان براي بسته 40تايي است در اين صورت بايد در يك‌ماه با درنظر گرفتن ميانگين مصرف، 80هزار تومان هزينه داريد.

  • لباس نوزاد

كودك تا يك‌سالگي به چند تكه لباس معمول بيشتر نياز ندارد؛ مثل لباس‌هاي سرهمي، تي‌شرت، زيرپوش و شلوار راحتي. براي خريد لباس مي‌توانيد به برندهاي داخلي كه سال‌ها در اين زمينه تجربه دارند هم اطمينان كنيد. قيمت يك سرهمي تابستانه حدود ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان و زمستانه بين ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان است. قيمت يك تي‌شرت آستين‌كوتاه برابر ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان و شلوار بين ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان براي شما هزينه دارد. اگر بخواهيد از برندهاي خارجي خريد كنيد بايد هزينه بسيار بيشتري را متقبل شويد، مثلا خريد يك سرهمي بين ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزينه خواهد داشت كه با توجه به رشد سريع كودك شما در اين سن، به‌صرفه نيست. جنس پوشاك نوزادي معمولا ۱۰۰درصد پنبه است و به همين دليل نسبت به لباس بزرگسال كه پارچه بيشتري در آن به‌كار مي‌رود گران‌تر است.

  • لوازم تغذيه

مهم‌ترين وسيله تغذيه پيش از يك‌سالگي شايد شيشه شير باشد كه بيشتر پزشكان توصيه كرده‌اند از نوع پلاستيكي آن استفاده نكنيد و سعي كنيد شيشه‌اي آن را بخريد كه البته هم سنگين‌تر است و هم گران‌تر. شيشه‌هاي جنس طلقي يا سيليكوني كه انعطاف‌پذير هستند بسته به ظرفيت‌هاي مختلف و شركت‌هاي سازنده از حدود ۱۴ تا ۴۷هزار تومان در بازار يافت مي‌شوند و بهتر است هر ۳ تا ۴‌ماه يك‌بار تعويض شوند.

شيشه‌شيرهايي كه جنس پيركس هستند قيمتي برابر ۲۵ تا ۷۷ هزار تومان دارند كه البته در مواردي بسته به شركت سازنده تا حدود ۱۴۰ هزار تومان هم مي‌رسند. اين شيشه‌ها اين مزيت را دارند كه ديگر لازم نيست هر چند‌ماه آن را تعويض كنيد و فقط تعويض سر شيشه كفايت مي‌كند. وسيله ديگري كه در اينجا اهميت پيدا مي‌كند سرشيشه است كه قيمت بسته دوتايي آن با توجه كيفيت و سن نوزاد مورد نظر شما متغير است و از حدود ۱۲ تا ۵۸هزار تومان خرج بر مي‌دارد.

دقت داشته باشيد كه سرشيشه‌ را هر يك تا 2‌ماه تعويض كنيد و هنگام خريد سعي كنيد جنس سيليكوني آن را بخريد كه معمولا نوزادان به آن آلرژي پيدا نخواهند كرد. علاوه بر آن خريد سرشيشه‌هاي ارتودنسي كه تفاوت چنداني در قيمت با نوع معمولي ندارند باعث مي‌شود كه دندان‌ها و فك كودك شما رشد طبيعي داشته باشد.

  • لوازم بهداشتي

هنگام تعويض پوشك براي تميز كردن نوزاد خود بهتر است از دستمال مرطوب‌كننده هم استفاده كنيد. اين دستمال‌ها در يك پكيج ۶۰ تا ۸۰ برگي ساخت ايران حدود ۵ تا ۸ هزار تومان است و برندهاي خارجي آن را از ۱۹ تا ۲۸ هزار تومان در بازار مي‌توانيد پيدا كنيد. كرم سوختگي هم از آن محصولات بهداشتي‌اي است كه براي راحتي نوزاد و جلوگيري از ايجاد حساسيت استفاده مي‌شود و قيمت نوع ايراني آن حدود ۵ تا ۶ هزار تومان اما نوع خارجي آن حدود ۱۹ تا ۳۵ هزار تومان است. براي حمام كردن نوزاد هم شامپو و صابون مخصوص آنها را بايد بخريد كه قيمت يك شامپو بچه ايراني ۳۰۰ ميلي‌ليتر حدود ۳هزار و ۵۰۰تومان و نوع خارجي آن حدود ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان تمام مي‌شود. براي خريد يك صابون بچه ۱۰۰گرمي توليد شركت ايراني يك‌هزار و ۴۰۰ تومان و نوع

 

کد خبر 306584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha