چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

کابوس جنگ داخلی و فرقه‌ای در ترکیه که خیلی‌ها به‌دنبال حملات هوایی این کشور به شمال سوریه و عراق درباره آن هشدار داده بودند حالا دارد به واقعیت تبدیل می‌شود.

ترکیه

با بالاگرفتن درگيري‌ها ميان پ‌ك‌ك و ارتش تركيه حالا ملي‌گراهاي افراطي حملات خود عليه كردها را شروع كرده‌اند و هرروز گزارش‌هاي وخيم‌تري از درگيري‌ها در داخل اين كشور به‌گوش مي‌رسد. ملي‌گراهاي افراطي طي 2روز گذشته به دفاتر حزب دمكراتيك خلق (حامي‌كردها) حمله كرده‌اند و در تظاهرات عليه پ‌ك‌ك برخي ساختمان‌هاي متعلق به اين حزب به آتش كشيده شده‌ است. بي‌بي‌سي گزارش داده كه چندين دفتر حزب دمكراتيك خلق در شهرهاي مختلف اين كشور ازجمله آنكارا و استانبول هدف حمله قرار گرفته‌اند. در آلانيا هم 2هزار معترض دفتر اين حزب را به آتش كشيده‌اند.

تركيه هفته‌هاست بمباران مواضع پ‌ك‌ك را در داخل و خارج اين كشور در دستور كار قرار داده اما تلفات اخير نظاميان اين كشور در حملات تلافي‌جويانه پ‌ك‌‌ك‌ شعله درگيري‌هاي داخلي را روشن كرده است. آمارها نشان مي‌دهد كه طي 50روز گذشته حداقل 100نظامي تركيه در حملات انتقامي پ‌ك‌ك‌ كشته شده‌اند. از روز سه‌‌شنبه هزاران نفر از ملي‌گراهاي افراطي پس از كشته شدن 14مأمور پليس در حمله پ‌ك‌ك به خيابان‌ها ريخته‌اند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه خواستار حفظ آرامش در كشور شده اما گزارش‌ شاهدان عيني نشان مي‌دهد كه نيروهاي امنيتي تركيه عملا كاري براي جلوگيري از خشونت‌ها انجام نمي‌دهند. علاوه بر تظاهرات و حملات ملي‌گراهاي افراطي، خشونت‌هايي در نقاط مختلف تركيه رخ داده است. در يكي از موارد، ملي‌گراهاي افراطي يك مرد كرد را به‌شدت كتك زده و با مجبوركردن او به بوسيدن مجسمه آتاترك، تصاويرش را منتشر كرده‌اند.

همچنين چند مهاجم در تاريكي شب به دفتر روزنامه حريت در استانبول هم حمله كرده‌اند. صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب دمكراتيك خلق چندي پيش در انتقادي شديداللحن از دولت اين كشور تأكيد كرد كه عمليات نظامي اين كشور در عراق و سوريه از سوي حزب عدالت و توسعه با هدف تسلط مجدد تك‌حزبي بر قدرت برنامه‌ريزي شده است. او هشدار داده بود اين طرح حزب عدالت و توسعه مي‌تواند تركيه را به ورطه يك جنگ داخلي و منطقه‌اي بكشاند.

  • ورود نيروهاي زميني تركيه به خاك عراق

هر چند آتش جنگ داخلي در تركيه درحال شعله‌ور شدن است اما حملات هوايي اين كشور هم شدت بيشتري پيدا كرده است. همچنين در تحولي جديد نيروهاي ويژه تركيه از مرز‌هاي عراق گذشته و در تعقيب نيروهاي‌ پ‌ك‌ك‌ وارد خاك اين كشور شده‌اند. يك مقام ارشد تركيه تأييد كرده كه نيروهاي اين كشور در تعقيب نيروهاي پ‌ك‌ك از مرز عراق گذشته و وارد شمال اين كشور شده‌اند. مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه ورود نيروهاي زميني اين كشور به داخل خاك عراق يك اقدام كوتاه‌مدت است. مقام‌هاي دولت عراق بارها از حملات تركيه به‌شدت انتقاد كرده‌اند.

حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق با محكوم‌كردن حملات هوايي تركيه اعلام كرده اين حملات، حاكميت عراق را نقض مي‌كند. تركيه و نيروهاي پ‌ك‌ك 2.5سال در آتش‌بسي نانوشته بودند اما از حدود 2‌ماه قبل تركيه حملات خود را عليه اين گروه بار ديگر از سر گرفت. طي 3دهه گذشته درگيري‌هاي دوطرف كشته‌شدن بيش از 30هزار نفر را رقم زده است.

مقام‌هاي احزاب حامي كردها مي‌گويند حزب حاكم عدالت و توسعه در تلاش است با اين حملات آراي خود را در انتخابات زودهنگامي كه قرار است به‌زودي برگزار شود بالا برده و حزب دمكراتيك خلق را از گردونه رقابت خارج كند. حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخير اكثريت خود را در پارلمان از دست داد اما موفق به تشكيل دولت ائتلافي هم نشد. به همين‌خاطر اين كشور در انتظار برگزاري انتخاباتي جديد است كه آينده تركيه را رقم خواهد زد. مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند حملات خود را تا زمان خلع‌سلاح پ‌ك‌ك و خروج كامل آنها از خاك تركيه ادامه خواهند داد. آتش درگيري‌ها ميان كردها و ملي‌گراهاي تركيه و جنگ داخلي اما شايد حتي با پايان حملات هوايي تركيه هم خاموش نشود و سال‌ها اين كشور را زير سايه قرار دهد.

کد خبر 306723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha