یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای پلیس استانبول در ادامه فشارهای دولت ترکیه به رسانه‌ها و فعالان سیاسی این کشور، شامگاه جمعه با یورش به ساختمان روزنامه تودی‌زمان، پرتیراژترین روزنامه ترکیه، دفتر آن را اشغال کرده و با روزنامه نگاران و طرفداران این روزنامه درگیر شدند.

حمله پلیس ترکیه به دفتر روزنامه  تودی‌زمان

اين اقدام پليس تركيه در پي صدور حكمي از سوي دادگاهي در استانبول مبني بر در اختيار گرفتن كنترل مؤسسه رسانه‌اي منتشر‌كننده روزنامه تودي‌زمان صورت گرفت. نيروهاي پليس با بريدن در فلزي دفتر تودي‌زمان وارد محوطه و ساختمان اصلي شدند. همزمان، اين نيروها كه با مقاومت روزنامه نگاران و طرفداران اين روزنامه روبه‌رو شدند، به زدوخورد با آنها پرداخته و براي متفرق كردن آنها از گاز اشك‌آور و ماشين‌هاي آبپاش استفاده كردند.

براساس حكم شعبه ششم دادگاه كيفري استانبول، ضمن بركناري مسئولان فعلي، شورايي كه از سوي دولت تركيه تعيين شده از ديروز مسئوليت مديريت مؤسسه رسانه‌اي «فزا» را برعهده گرفته است. طبق اين حكم اين مؤسسه از اين پس مؤسسه‌اي «دولتي» محسوب مي‌شود. مؤسسه فزا كه خبرگزاري جيهان، روزنامه زمان، روزنامه تودي‌زمان و 2مجله ديگر را منتشر مي‌كند، به روحاني ترك، فتح‌الله گولن، وابسته است. روزنامه تودي‌زمان طي سال‌هاي اخير يكي از اصلي‌ترين رسانه‌هاي منتقد سياست‌هاي دولت اردوغان بوده است. گولن از سوي رجب طيب‌اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه و ديگر اعضاي حزب حاكم يعني حزب عدالت و توسعه متهم است كه در صدر «يك سازمان تروريستي» به فعاليت عليه دولت مشغول است.

تنها ساعتي قبل از يورش پليس به روزنامه تودي‌زمان، پليس تركيه گروهي از بازرگانان برجسته اين كشور را به اتهام تأمين مالي آنچه «گروه تروريستي گولنيست» خوانده شده، بازداشت كرد. فتح‌الله گولن كه در تبعيد خود خواسته در آمريكا به سر مي‌برد، در دي‌ماه امسال به‌صورت غيابي محاكمه شد. اردوغان، گولن را به توطئه براي سرنگوني دولت با ايجاد شبكه‌اي از هوادارانش در قوه قضاييه، پليس و رسانه‌ها متهم كرده است؛ اتهامي كه گولن آن را رد كرده است.

انجمن روزنامه نگاران تركيه ديروز با صدور بيانيه‌اي «تعيين ساختار مديريتي جديد براي رسانه‌ها را ابزار جديد دولت تركيه براي ساكت كردن رسانه‌هاي منتقد» خواند. پيش از اين نيز مؤسسه رسانه‌اي «كوزا آيپك» كه يكي از مؤسسه‌هاي وابسته به گولن به‌شمار مي‌رود، با سرنوشت مشابهي روبه‌رو شد. اين مؤسسه داراي 2روزنامه و 2كانال تلويزيوني است كه ضمن انتقاد از سياست‌هاي دولت اردوغان، اخبار مربوط به حمايت‌هاي دولت تركيه از مخالفان بشار اسد در سوريه را منتشر مي‌كرد. تجمع معترضان به اقدام دولت تركيه در حمله به دفتر تودي‌زمان در مقابل ساختمان اين روزنامه همچنان ادامه دارد.

کد خبر 327301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha