همشهری آنلاین: رئیس مرکز قرآن، طب و حدیث دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با تأکید لزوم تجمیع پژوهش‌های قرآنی، از وجود ۴ هزار حدیث متقن پزشکی خبر داد.

قرآن و حدیث

به گزارش ایکنا، مهدی مصری رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در نشست مطالعات میان رشته‌ای قرآن با موضوع قرآن و سلامت به همراه گروه پژوهشی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه قرآن آیات زیادی در رابطه با سلامت و بهداشت فردی دارد، عنوان کرد: باید به سمتی پیشرفت که بتوان در این بحث ایده‌‌ها و موضوع شناسی‌های مختلفی را استخراج کرد و باید بتوانیم موضوع‌ها و مبانی علوم مختلف را از قرآن و حدیث احصا کنیم.

وی افزود: وقتی اعتقاد داریم منطق علم از قرآن بر‌می‌آید باید ببینیم مبانی آن در قرآن چیست، مثلا در رابطه با فلسفه علم تغذیه باید مبانی قرآنی آن را جست‌وجو کرد، موضوعاتی مانند غذای حلال، طیب و بهداشت آن همچنین ارتباط بین تغذیه و سلامت معنوی را کشف کنیم، اگر به کنکاش و بررسی این موارد بپردازیم قطعا به مبانی قرآنی علوم می‌رسیم که می‌توان از آن استفاده‌های فراوانی کرد.

مصری با اشاره به آیات طبی قرآن به وجود حدیث‌های پزشکی نیز اشاره و اظهار کرد: 4 هزار حدیث متقن پزشکی وجود دارد که بعضی‌ها عدد آن را به 40 هزار می‌رسانند اما اخیرا در یک بررسی دقیق مشخص شد که چهار هزار درست است، این حدیث‌ها باید احصا شده و در کنار آیات قرآن مورد بحث و استفاده قرار گیرند.

وی تجمیع پژوهش‌های قرآن و حدیث در طب را مورد نیاز خواند و گفت: یکی از مشکلات موجود بر سر راه گسترش فعالیت‌های پژوهشی قرآنی عدم تجمیع فعالیت‌ها و پژوهش‌هاست اگر این کار انجام نگیرد موازی‌کاری پیش آمده و نمی‌توان پیشرفتی در کارها دید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تأکید کرد: بهترین طرح پژوهشی احصا و جمع آوری آیات و حدیث‌های متقن مرتبط با سلامت است وقتی این کار انجام شد نتایج آن دایره‌المعارفی بزرگ می‌شود، لذا باید در این رابطه تحقیقات زیادی انجام گیرد تا نتایج آن به تدوین دانشنامه سبک زندگی اسلامی منجر شود.

این فعال قرآن و طب بیان کرد: باید دانست که تمام علوم فرزند فلسفه بوده و فلسفه نیز خود فرزند دین است این سخن بدین معنی است که باید ارزش‌های حاکم بر دین را استخراج کرده و در نگرش تولید علم این سلسله را به پیش برد.

وی افزود: باید به دین فراتر از یک نگاه میان رشته‌‌ای توجه کرد زیرا که می تواند همه ساختارها، تفکرات و موضوع شناسی علمی را تحت تاثیر قرار دهد، علم هم که از فلسفه نشات و فلسفه هم از دین نشأت می‌گیرد، دردین هم غیر از قرآن و حدیث چیز دیگری وجود ندارد.

مصری یادآور شد: است همه چیز طبیعت در محدوده خاصی قرار دارد به همین دلیل انسان این‌قدر تجربه کرده و توانسته است علم را گسترش دهد، قند انسان در یک محدوده و کلیسم نیز در یک محوطه دیگر. قرآن و حدیث به کلیات اشاره کرده و جزئیات را به تجربه بشریت سپرده‌ است لذا باید تجربه بشریت بر مبانی آن اصول و موضوعات باشد.

کد خبر 306826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha