چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

علی اصغر محمدی: در حالی که مدارس کشور در آستانه بازگشایی است، اما ساماندهی سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان همچنان بلاتکلیف است.

این در حالی است که سهمیه بندی بنزین و مشکلات و پیامدهای مستقیم آن بر حمل و نقل دانش‌آموزان، در کنار مشکل ترافیک در روزهای آغازین مهر ماه امسال دغدغه‌های خانواده‌ها را دوچندان کرده است.

براساس این گزارش با وجود اعلام آمادگی مسئولان امور شهری مبنی بر همکاری در این زمینه و برگزاری نشست‌های مشترک، مسئولان آموزش و پرورش مناطق، تاکنون نسبت به اعلام تعداد و نوع خودروهای مورد نیاز خود به سازمان تاکسیرانی اقدامی نکرده‌اند که این مسئله کار ساماندهی سرویس مدارس را با اخلال مواجه می کند.

قرارداد انفرادی با رانندگان، تخلف است

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران با انتقاد از اظهارات رئیس اتحادیه سازمان تاکسیرانی کشور در گفتگو با یکی از جراید در باره عقد قرارداد انفرادی با رانندگان خودروهای ون به همشهری گفت: این قراردادها خلاف قانون و سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران است و تاکسیرانی شهر تهران مخالف این گونه قراردادها است.

حسین تیموری کرمانی افزود: تعداد این خودرو‌ها بستگی به نیاز مدارس دارد و این هماهنگی از سوی تاکسیرانی صورت گرفته است و نرخ‌های سرویس مدارس تحت نظارت تاکسیرانی اعمال می‌شود و در صورت هماهنگی یک طرفه مدارس با مسافربر‌های شخصی و یا ون‌ها این امر تخلف محسوب خواهد شد.

وی در باره علت تاکید تاکسیرانی بر نظارت سرویس‌های مدارس اظهار داشت: علت اصلی، انتخاب رانندگان با صلاحیت برای این سرویس‌ها است و رانندگانی برای این سرویس‌ها انتخاب می شوند که از لحاظ رانندگی تخلفی نداشته باشند و معتاد هم نباشند.

نیازها اعلام نشده است

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: مناطق آموزش و پرورش هنوز میزان نیاز قطعی خود به خودرو برای سرویس مدارس را به سازمان تاکسیرانی اعلام نکرده اند.

سرویس مدارس

وی افزود: برای ساماندهی و تامین سرویس مدارس نشست‌های مشترکی با مسئولان مناطق آموزش و پرورش داشتیم و مقرر شد که مناطق آموزش و پرورش میزان نیاز قطعی خود به سرویس را به صورت کتبی به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند تا از سوی شرکت‌های تاکسیرانی مناطق مختلف نسبت به ساماندهی و ارائه خدمات اقدام شود.

تیموری کرمانی افزود: با توجه به اعلام آمادگی مکرر سازمان تاکسیرانی شهر تهران تا این لحظه درخواستی از مناطق آموزش و پرورش در این باره دریافت نکرده‌ایم، که این امر موجب اختلال در ارائه سرویس مناسب به مدارس می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران درباره خودروهایی که برای جا به جایی دانش‌آموزان به عنوان سرویس مدارس پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: مسافربرهای شخصی و خودروهای ون را برای اول مهر ماه پیش‌بینی کرده‌ایم که با همکاری مناطق آموزش و پرورش و سازمان‌های تاکسیرانی مناطق مختلف این خودروها همراه با راننده‌هایی با صلاحیت انتخاب می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران درباره نرخ خودروها نیز گفت: نرخ خودروهای دربستی ون هر ساعت 3 هزار و 200 تومان و نرخ سایر خودروهای دربستی هر ساعت 2 هزارتا 2 هزار و 200‌تومان است.

آیین‌نامه جامع سرویس مدارس در کمیسیون امور زیربنایی

از سوی دیگر مدیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: سومین نشست بررسی آیین‌نامه سرویس‌های حمل‌و‌نقل مدارس 11 شهریور در وزارت کشور برگزار شد و آیین نامه پس از تدوین در این کارگروه، برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون امور زیربنایی هیات دولت ارسال شد.

محمدعلی لقایی افزود: این آیین‌نامه پس از تصویب نهایی در کمیسیون امور زیر بنایی دولت 3 سال به شکل آزمایشی و با رویکردی جدید اجرا خواهد شد. ویژگی‌های فنی خودرو، نوع خودرو، علائمی که نشانگر سرویس مدرسه باشد، صلاحیت رانندگان و ضوابطی که مدارس و خانواده‌ها باید در این زمینه رعایت کنند، از جمله مواردی است که در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: کارت و گواهی صلاحیت رانندگان سرویس مدارس، مشترکاً توسط آموزش و پرورش و شهرداری‌ها صادر می‌شود.

تعداد سرویس مدارس طی سال‌های اخیر و امسال هنوز مشخص نیست و به منظور جمع‌آوری این اطلاعات از مسئولان استان‌ها خواستار ارائه آمار شده‌ایم که در صورت دریافت اعلام خواهیم کرد.

لقایی در پاسخ به این سوال که «در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم و بررسی آیین‌نامه سرویس‌های حمل‌و‌نقل مدارس در کمیسیون زیربنایی دولت نیز زمانبر است؛ چه راهکاری در نظر دارید؟» گفت: پیش‌بینی می‌شود برای امسال در این زمینه به ویژه در کلانشهرها با سازمان‌های تاکسیرانی توافقنامه‌ای در این زمینه تنظیم و اجرا شود.

وی تصریح کرد: در صورت توافق با سازمان‌های تاکسیرانی، نرخ مصوب شورای شهر در این زمینه اعمال خواهد شد.

متولی ساماندهی سرویس مدارس

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در باره تولیت ساماندهی سرویس مدارس کشور گفت: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سیاست‌گذاری کلی، اداره کل امور حمل و نقل وزارت کشور تولیت ساماندهی سرویس مدارس در حوزه فنی و تخصصی اعم از تعیین نوع سرویس و مشخصات استاندارد فنی آن در دوره‌های مختلف تحصیلی و انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس مسئولیت اجرای این آیین‌نامه را تحت نظر مدیران مدارس بر عهده دارند.

ابوالفضل خادمیان با اشاره به این که طبق بند 13 شرح وظایف انجمن اولیا و مربیان آیین‌نامه اجرایی اولیه سرویس مدارس از سال تحصیلی 83-82 به مدارس ابلاغ شده افزود: این آیین‌نامه به مدت 4 سال دارد اجرا شده است، اما متاسفانه دارای نواقص زیادی که در نظر نگرفتن شرایط فنی سرویس مدارس یکی از آن موارد است و تدوین آیین‌نامه جامع سرویس مدارس برای رفع این نواقص است.

رئیس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان مسئولیت احراز شرایط راننده سرویس به لحاظ اخلاقی و مدیریت کلی برنامه سرویس‌دهی اعم از تعیین نرخ درخواست سرویس را بر عهده انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس سراسر کشور دانست و عنوان کرد:

هزینه درخواست سرویس و تعداد و نوع وسایل نقلیه فعال در سرویس‌دهی به دانش‌آموزان با توجه به مسافت خانه و مدرسه، جمعیت دانش‌آموزان درخواست کننده سرویس و در مجموع متناسب با اقتضای زمانی، مکانی و فرهنگی مدرسه و دانش‌آموزان تعیین می‌شود.

البته خانواده‌ها نمی‌توانند در این زمینه به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده باشند و باید متناسب با شرایط مدرسه، منطقه و شهر محل سکونت خود با هماهنگی مدیر مدرسه، سرویس فرزند خود را انتخاب کنند.

وی با تاکید بر این که نظارت جدی و دقیق بر شرایط مذکور که توسط مدیر مدرسه تعیین می‌شود، از وظایف قطعی انجمن‌های اولیا و مربیان است، در مورد نحوه انتخاب سرویس مدرسه دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: انتخاب راننده و شرکت‌های سرویس مدرسه مورد اعتماد، اطلاع از سلامت راننده و سرویس، نظارت بر تعهدات راننده اعم از انتقال دانش‌آموزان به مدرسه و خانه در زمان معین و خلف وعده نکردن ازجمله وظایف مستقیم انجمن اولیا و مربیان به عنوان نمایندگان اولیا در مدارس است، تا از دغدغه خانواده‌ها در مورد وضعیت سرویس مدارس دانش‌آموزان شان هرچه بیشتر کاسته شود.

کد خبر 30715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز