مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان ژاپنی موفق به ایجاد سیستم عایق صوتی شده‌اند که می‌تواند ۹۹.۷ درصد از امواج صوتی را به خود جذب کند، این یعنی سکوتی نزدیک به سکوت مطلق.

براساس گزارش انگجت، شايد فكر كنيد معني سكوت مطلق را مي‌دانيد، اما اشتباه مي‌كنيد،‌زيرا در غياب كامل هرنوع صدا مغز خود توليد صدا را آغاز مي‌كند زيرا اتكاي زيادي بر امواج صوتي دارد كه روزانه در اطرافمان مي شنويم. علاوه‌بر اين ساكت‌ترين نقطه جهان جايي نيست كه شما به آن دسترسي داشته‌باشيد،‌از اين رو تجربه‌اي از آن نخواهيد داشت. محققان دانشگاه علوم و فناوري هنگ‌كنگ سيستم جديدي را ابداع كرده‌اند كه از توانايي جذب 99.7 درصد از امواج صوتي را دارد كه در معرض آنها قرار مي‌گيرد.

اين سيستم جديد به جاي يك رزوناتور يا تشديد‌كننده از دو رزوناتور برخوردار است، دستگاه‌هايي كه به گونه‌اي تنظيم شده اند تا پس از برخورد با هر نوع فركانسي از صوت دچار ارتعاش شوند.

عایق

مشكل رويكرد‌هاي سنتي جذب صوت اين است كه عايق‌هاي صوتي مورد استفاده تركيب‌هايي براي مهار فركانس‌هاي مختلفي از صدا هستند،‌با اين‌همه جلوگيري از نفوذ تمامي فركانس‌هاي صوتي فراتر از توانايي‌هاي مواد مدرن است. در اينجاست كه رزوناتورها كارايي پيدا مي‌كنند.

در سيستم جديد رزوناتور اول به هواي آزاد و يا هرچير ديگري كه جاذب را احاطه كرده اجازه مي‌دهد امواج صوتي را از خود عبور دهند. تشديد‌گر ديگر مسئوليت دفع هرنوع امواج صوتي سرگردان كه از تشديد‌گر اول ساطع شده‌اند را به عهده دارد و عملكرد تركيبي اين دو رزوناتور، صرف‌نظر از شدت امواج صوتي به قدرت جذب 99.7 درصدي صوت دست پيدا مي‌كند.

سيستم جديد برپايه آزمايشي ساخته شده كه سال گذشته توسط همين گروه انجام شد. در آن آزمايش لايه نازكي از مواد جاذب در كنار لايه‌اي بازتابنده و سخت مورد استفاده قرار گرفته‌بود و به اين شكل امواج صوتي در هواي ميان اين دو لايه به دام مي‌افتادند. سيستم جديد همين استراتژي را در پيش گرفته‌است با اين تفاوت كه در آن از يك تك لايه استفاده شده‌است.

محققان مي‌گويند اين سيستم جديد يكي از كامل‌ترين عايق‌هاي صوتي است كه هيچ صدايي در آن پخش نمي‌شود و نيازي به ديواره بازتابنده يا ديگر تكنيك‌هاي كنترل كننده امواج نيز ندارد و مي‌تواند امواج صوتي با هر زاويه‌اي را كاملا خنثي سازد.

با ابداع چنين اتاقي كه در برابر صوت كاملا غيرقابل نفوذ است اين پرسش به ذهن مي‌آيد كه انسان چه مدت زماني را مي‌تواند در سكوت مطلق دوام بياورد؟ گروهي بر اين باورند كه انسان تنها مي‌تواند سكوت مطلق را تا 45 دقيقه تحمل كند و پس از آن احتمال ديوانگي وجود دارد.

کد خبر 307877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha