تأکید بر نحوه اهمیت آموزش محصلان و حفظ وحدت جامعه حول ولایت فقیه ۲ نکته مهمی بود که شهردار تهران در مراسم‌های جداگانه پایان هفته گذشته بر آنها تأکید کرد.

قالیباف

شهردار تهران روز گذشته در مراسم اربعين شهداي گمنام همدان حاضر شد و البته حادثه تلخ صحراي منا را به خانواده‌هاي داغدار تسليت گفت. محمدباقر قاليباف با تأكيد بر حفظ وحدت جامعه اظهار داشت: جامعه بايد منسجم باشد و وحدت جامعه هم بايد حول يك محور باشد؛ آن هم رهبري و امام جامعه؛ آن هم حول ولايت فقيه. شهردار تهران‌در اين مراسم‌ با اشاره به هفته دفاع‌مقدس گفت: هفته دفاع‌مقدس يادآور رشادت‌هاي فرزندان اين مرز و بوم و امام شهداست و بايد قدرشناسي كنيم از خانواده‌هاي معظم شهدا و براي همه جانبازان عزيز مخصوصا جانبازان اعصاب و روان و جانبازان شيميايي كه مظلوم‌ترين جانبازان هستند، آرزوي شفاي عاجل داشته باشيم.

وي با تسليت به خانواده‌هاي داغدار حادثه بيت‌الله الحرام نيز بيان كرد: اين حادثه تلخ همه را غمزده كرده است. در اين حادثه تعدادي از مومنين و هموطنان مان را از دست داده‌ايم؛ حادثه‌اي كه حاصل بي‌لياقتي و بي‌تدبيري آل‌سعود است. محمدباقر قاليباف با تأكيد بر اينكه بايد از دفاع‌مقدس و پديده‌هاي آن ايام كه بسيار مهم بود، درس بگيريم، تصريح كرد: عقل حكم مي‌كند كه به موضوعات و وقايع دوران دفاع‌مقدس توجه داشته باشيم و از آن 3 درس بگيريم؛ اول آنكه از حضور مردم و نقش آنها در دفاع‌مقدس ساده نگذريم.

اگر حضور مردم در اين جنگ نبود حتما در دفاع‌مقدس به پيروزي نمي‌رسيديم. وي در ادامه خاطرنشان كرد: اكثر افراد تفكرات بني صدر را در سال59به‌خاطر دارند. او معتقد بود كه مردم نبايد در عرصه دفاع حضور پيدا كنند. اما سرنوشت جنگ زماني تغيير كرد كه حضرت امام(ره) بني صدر را از فرماندهي كل قوا عزل كرد و اجازه داد كه مردم در دفاع‌مقدس حضور پيدا كنند.

شهردار تهران با بيان اينكه باور رهبر انقلاب اين است كه هر كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند بايد به آنها واگذار شود، گفت: مشكل امروز ما در عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي از آنجا شروع مي‌شود كه ما كارها را به‌دست مردم نسپرده‌ايم و كارها به‌صورت دولتي انجام مي‌شود. يا اگر خواستيم به مردم واگذار كنيم به آنها كه خودمان مي‌شناختيم واگذار كرديم، نه به توده‌هاي مردم.‌
شهردار تهران افزود: چطور مي‌شود وقتي دوران دفاع‌مقدس و عرصه خون دادن و مجاهدت است، فرصت براي حضور همه فراهم باشد اما وقتي جريان اقتصاد و توليد ثروت در ميان است، همه نمي‌توانند در آن نقش داشته باشند.

  • اعتقاد امام به اصل مشورت

محمدباقر قاليباف اهميت توجه به نقش رهبري را به‌عنوان درس دوم دفاع‌مقدس خواند و گفت: وقتي امام راحل فرماندهي جنگ را از بني صدر گرفتند، فضا را براي حضور همه فراهم كردند تا تمام اقشار مردم در جنگ حضور داشته باشند وهركس بنا بر ظرفيت، توان و لياقتش رشد كند. وي همچنين گفت: امام در جنگ معتقد به اصل مشورت بود و درتصميم‌گيري قاطعيت داشت. چه در زماني كه تصميم به ادامه جنگ بود و چه زماني كه طبق مشورت‌هاي انجام‌گرفته بنا بر پذيرش قطعنامه598 بود.

وي ادامه داد: از طرفي هم امام(ره) مسئوليت پذير بود. آن باور كه امام به فرزندانش داشت و آن رابطه خالصانه كه بين فرمانده و سرباز بود قابل بيان نيست. امام(ره) فرمودند كه حصر آبادان بايد شكسته شود و شكسته شد. وقتي امام(ره) نظرش اين بود كه مهران آزاد شود، مهران با كمترين تجهيزات و امكانات و در گرماي بالاي 50درجه آزاد شد. لذا رابطه‌اي كه بين امام و فرزندانش بود، بسيار عميق بود و تحت هيچ شرايطي هرگز از محور ولايت خارج نشده و از رهبري نه جلوتر حركت مي‌كردند و نه عقب‌تر و هرگز به تفكرات مادي گوش نمي‌كردند.

شهردار تهران ايمان به خدا و سنت‌هاي الهي را درس سوم دفاع‌مقدس خواند و گفت: رزمندگان و امام شهدا به خدا و امدادهاي غيبي ايمان داشتند. سنت‌هاي الهي را باور داشتند و هرگز امكانات دشمن، پول و تجهيزات آنان و حمايت‌هاي آمريكا از دشمن، آنها را هراسان نكرد. وي تأكيد كرد: قصد صدام از حمله نظامي شكست انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي و تجزيه ايران بود، اما به‌رغم قطعنامه‌هاي ظالمانه‌اي كه آن موقع وضع كردند به هدف‌شان نرسيدند.

مغفرت الهي را در ايمان به خدا و توجه به سنت‌هاي الهي جست و جو كنيم و از امكانات كم مان و قدرت بالاي دشمن نااميد نشويم. وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش اظهار كرد: در هر فراز و نشيب بايد بدانيم كه وحدت جامعه را از بين نبريم. جامعه بايد منسجم باشد. و وحدت جامعه هم بايد حول يك محور باشد؛ آن هم رهبري و امام جامعه؛ آن هم حول ولايت فقيه. همانطور كه در دوران دفاع‌مقدس كه همه گوش به فرمان امام بودند، امروز هم همه بايد گوش به فرمان رهبري باشند. ما اگر قبل از انقلاب هم وحدت نداشتيم، انقلاب به پيروزي نمي‌رسيد.

  • دهه جهش براي نظام

شهردار تهران در مراسم آغاز سال تحصيلي در مدرسه مكتب‌الاسلام منطقه 12تهران هم بر مسئله تمركز 2 وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالي براي حركت به سمت رشد و تعالي جامعه تأكيد كرد. محمدباقر قاليباف در اين مراسم كه چهارشنبه گذشته برگزار شد، گفت: اگر مجموعه حاكميت در يك دوره 12، 10ساله متمركز بر اين موضوع شود، در اين بخش غفلتي نكنيم و همه امكانات مادي و معنوي را فراهم كنيم؛ آن دهه، دهه جهش نظام مقدس جمهوري اسلامي در همه ابعاد خواهد بود.

شهردار تهران در سخنان خود كه در محل مدرسه مكتب الاسلام منطقه 12ايراد كرد، با بيان اينكه آموزش تنها يادگيري يا بالا بردن معلومات بچه‌ها نيست، تأكيد كرد: يكي از كارهايي كه بايد به آن دقت كنيم اين است كه در دوران آموزش بتوانيم گوهر دروني دانش‌آموزان را كشف كنيم و اين فرصت را هم براي خود دانش‌آموز به درستي ترسيم كنيم و هم بتوانيم اين فرصت را باور كرده و حفظ كنيم تا اين استعداد شكوفا شود.

وي تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيد كه بچه‌ها در دوران دانش‌آموزي با واقعيت‌هاي زندگي روبه‌رو شوند و همه موضوعات را تنها به‌صورت ذهني دنبال نكنند. از اين‌رو بسيار مهم است كه آموزش سبك زندگي در همين دوران دانش‌آموزي مورد توجه قرار گيرد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت سبك زندگي و مهارت‌آموزي دانش‌آموزان اظهار داشت: بايد به‌گونه‌اي به موضوعات سبك زندگي بپردازيم تا دانش‌آموز احساس دوگانگي نكند كه يك چيزي را آموزش ديده است و واقعيت‌هايي كه مشاهده مي‌كند، چيز ديگري است، چرا كه اين مسئله باعث ايجاد مشكلاتي خواهد شد.

قاليباف در ادامه تأكيد كرد: همه ما معتقديم آموزش و پرورش تنها متعلق به وزارت آموزش و پرورش نيست و تنها اين وزارتخانه نيست كه بايد اين رسالت را بر عهده بگيرد. با همه وجودم اين باور را دارم كه اگر ما مي‌خواهيم آينده كشور خود را براي هر تحولي در حوزه مسائل علمي، اقتصادي، سلامت اجتماعي و... آماده كنيم، بايد به اين حوزه توجه داشته باشيم.

شهردار تهران با تأكيد بر توجه تمامي بخش‌ها به 2 حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالي، تصريح كرد: ممكن است بگوييم شهرداري تهران از جهت قوانين و مقررات نسبت به آموزش و پرورش وظيفه ندارد اما واقعيت اين است كه همه بايد نسبت به اين مسئله انجام وظيفه كنيم. قاليباف در ادامه كسب علم و دانش را مهم‌ترين وظيفه و رسالت دانش‌آموزان دانست و خطاب به آنها گفت: مطمئن باشيد كه مهم‌ترين پس‌انداز براي آينده شما توجه به كسب علم و دانش است.

شهردار تهران همچنين در بخش ديگري از سخنان خود ضمن گراميداشت هفته دفاع‌مقدس، تأكيد كرد: دفاع‌مقدس يادآور رشادت‌هاي اين ملت است كه به رهبري امام راحل مجاهدت كردند و براي اسلام و مسلمانان افتخار آفريدند. وي همچنين به ذكر ياد و خاطره دانش‌آموزان شهيد دوران دفاع‌مقدس پرداخت و ابراز داشت: در دوران دفاع‌مقدس بيشترين حضور و شهيد را دانش‌آموزان داشتند و همه ما مكلف هستيم زماني كه پا به مدرسه مي‌گذاريم و حرف از مدرسه و دوران دانش‌آموزي مي‌زنيم، ياد اين دانش‌آموزان عزيز را گرامي بداريم.

  • دلايل قانع‌كننده براي ساخت 37 كيلومتر مترو

شهردار تهران در مراسم اربعين شهداي گمنام همدان به فعاليت‌هاي انجام شده در تهران و همچنين راه‌اندازي خط3مترو اشاره كرد و گفت: ما براي ساختن اين 37كيلومتر مترو بيش از 100دليل قانع‌كننده داشتيم كه با اين استدلال‌ها همچون تحريم‌ها، شرايط بد مالي و مباحث فني نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.

همين كافي است تا با فرهنگ جهادي تلاش كنيم و خدا هم به كارمان بركت مي‌دهد. وي تصريح كرد: بايد بفهميم امروز جبهه و سنگرمان كجاست. اگر ديروز وظيفه ما تلاش در جبهه نظامي و مجاهدت از جنس نظامي، مبارزه با آمريكا در ميدان جنگ بود امروز تنها جبهه مبارزه ما با دشمن كار است و كار و كار. نبايد تسليم اين بهانه جويي شويم كه اين و آن را نداريم. فرهنگ جهادي يعني فرهنگ خدمت به مردم. يعني فرهنگ كار. ما اگر نتوانيم معضلات اقتصادي و اجتماعي را حل كنيم، آب به آسياب دشمن ريخته‌ايم. اراده انسان وقتي خالصانه باشد سنت‌هاي الهي پابرجاست. دراين مسير وظيفه داريم كه دست مستضعفان را هم بگيريم چرا كه اين انقلاب، انقلاب مستضعفان است.

کد خبر 308403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha