دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از «مسئولان اطلاعاتی» آمریکا گزارش داده که از سال ۲۰۱۱ تاکنون، حدود ۳۰ هزار نیروی خارجی از ۱۰۰ کشور دنیا با هدف پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه و عراق وارد شده‌اند.

داعش

آمار ارائه شده در مورد تعداد نيروهاي خارجي عضو داعش در گزارش نيويورك‌تايمز، دوبرابر آماري است كه سال گذشته از سوي نهادهاي امنيتي آمريكايي منتشر شده بود. سال گذشته همچنين تعداد كشورهاي مبدا 80كشور بوده است. پيش از اين دولت آمريكا در گزارش ديگري تعداد تقريبي غربي‌هاي عضو داعش را حدود 4هزار و 500نفر اعلام كرده بود.

نيويورك‌تايمز اشاره مي‌كند كه افزايش تعداد نيروهاي خارجي ملحق شده به داعش طي 12‌ماه گذشته «به خوبي نشان مي‌دهد كه تلاش‌هاي بين‌المللي براي نظارت بيشتر بر مرزها و اعمال قوانين ضدتروريستي از سوي كشورهاي دنيا ناموفق بوده است».
گزارش نيويورك‌تايمز با انتشار نتايج تحقيقات 6ماهه كميته امنيت داخلي كنگره آمريكا در مورد پيوستن اتباع اين كشور به گروه‌هاي تروريستي، به‌خصوص گروه داعش، كه فردا ارائه خواهد شد همزمان شده است.

به نوشته اين روزنامه در گزارش كنگره آمده است:‌ «با وجود تلاش براي جلوگيري از پيوستن آمريكايي‌ها به گروه‌هاي تروريستي خارجي، ما در اين كار موفق عمل نكرده‌ايم.» نيويورك‌تايمز به نقل از منابع اطلاعاتي خود مي‌نويسد، با وجود كنترل شديد امنيتي در آمريكا تعداد آمريكايي‌هايي كه طي سال‌هاي اخير به داعش پيوسته‌اند اكنون به بيش از 250نفر مي‌رسد. تعداد اين افراد سال گذشته 100نفر بوده است.

براساس اين گزارش همچنين حدود 750نفر از اتباع انگليس خود را به سوريه و عراق رسانده و به داعش پيوسته‌اند. اين تعداد هم در مقايسه با سال گذشته حدود 250نفر افزايش داشته است. نيويورك‌تايمز به نقل از دنيل بيمن، كارشناس تروريسم و استاد دانشگاه جورج تاون مي‌نويسد: «اعضاي داعش به‌صورت شبكه‌اي عمل كرده و ابتدا اعضاي خانواده و سپس دوستان خود را وارد فعاليت‌هاي تروريستي اين گروه مي‌كنند.»

گزارش‌هاي اخير وزارت دفاع آمريكا نشان مي‌دهد در اثر حملات هوايي ائتلاف كشورهاي غربي به رهبري آمريكا تاكنون حدود 10هزار نفر از اعضاي داعش كشته شده‌اند اما نيويورك تايمز مي‌نويسد اين حملات بي‌فايده بوده چرا كه اين گروه تروريستي همچنان مشغول عضوگيري است و به‌طور متوسط در هر‌ماه حدود هزار نيروي جديد به عضويت آن در مي‌آيند.

  • پول‌هاي داعش در بانك‌هاي عربستان، مصر، الجزاير و تونس

روزنامه «الفجر» الجزاير به نقل از گزارش سالانه اتحاديه بانك‌هاي عربي نوشته است كه اعضاي گروه تروريستي داعش پول‌هاي خود را در بانك‌هاي برخي كشورهاي عربي ازجمله عربستان، مصر، الجزاير و تونس ذخيره كرده‌اند و از اين پول‌ها براي تأمين مالي عمليات‌هاي تروريستي خود بهره مي‌برند.

وسام فتوح، دبير كل اين اتحاديه گفته است ميزان ورودي دارايي‌هاي اين افراد به بانك‌هاي عربي به حدود 2 ميليون دلار در هفته يا در بعضي موارد در يك روز مي‌رسد. به گفته او قوانين بين‌المللي مشخصي براي جلوگيري از انتقال اين دارايي‌‌ها به كشورهاي ديگر وجود ندارد و كشف اين پول‌ها دشوار است زيرا با نام‌هايي سپرده‌گذاري مي‌شود كه مشخص نيست به چه گروهي منتسب هستند.

کد خبر 308658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha