رضا سیفی: از آن روزی که هیأت رئیسه مجلس ششم با ورود دوربین‌های صداوسیما به مجلس مخالفت کرد تا همین چند وقت پیش که ممانعت از ورود دوربین های صدا و سیما به کمیسیون ویژه برجام، فرصت مشاهده مناظرات نمایندگان با دیپلمات ها را از مردم گرفت، دوربین ها وسیله حاشیه ساز خانه ملت فرض شده اند.

پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون برجام با استقبال مردم همراه بود.

تجربه خوب پخش تلويزيوني جلسات كميسيون برجام نشان داد، مي توان به جاي توليد مناظره هاي دو نفره خسته كننده، آنتن صدا و سيما را به برنامه هاي جذابي مثل همين بحث هاي تخصصي نمايندگان پشت درهاي بسته كميسيون هاي تخصصي مجلس اختصاص داد. چه اينكه اين تجربه يك بارهم در شهريور 92 و پخش تلويزيوني جلسات راي اعتماد به وزيران دولت يازدهم خود را ثابت كرده و نشان داده بود مردم تا چه اندازه علاقه‌مند به پيگيري مذاكرات وكلايشان در خانه ملت هستند.

با اين حال سيدرمضان شجاعي كياسري نماينده مجلس نهم و عضو سابق شوراي نظارت بر صداوسيما در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد پخش تلويزيوني مشروح مذاكرات مجلس لزومي ندارد. شايد مباحث محرمانه و موضوعاتي در جلسات صحن علني مطرح شود كه پخش آن از رسانه ملي به صلاح نباشد.

كياسري از منتقدان پخش تلويزيوني مذاكرات كميسيون برجام مجلس نيز بود و آن را باعث دوقطبي شدن جامعه مي‌داند. شايد برخي نمايندگان مخالف پخش مشروح مذاكرات صحن علني مجلس و يا جلسات مهم بهارستان همچون جلسه استيضاح و رأي اعتماد و حتي جلسات كميسيون تلفيق مجلس در زمان بررسي لايحه بودجه باشند اما اوضاع كمي فرق كرده است؛ گاهي مشروح مذاكرات مجلس به پربيننده‌ترين برنامه رسانه ملي براي مردم بدل مي‌شود.

  • استقبال مردم

پس از پيروزي حسن روحاني در انتخابات سال 92وي وزيران پيشنهادي‌اش را براي اخذ رأي اعتماد به مجلس معرفي كرد. در اين بين ابتكارعزت‌الله ضرغامي رئيس سابق سازمان صداوسيما در پخش مستقيم مذاكرات علني مجلس براي بررسي صلاحيت گزينه‌هاي پيشنهادي دولت با استقبال مردم مواجه شد و يكي از پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي تاريخ شبكه خبر و طولاني‌ترين برنامه زنده تاريخ تلويزيون را رقم زد كه در نوع خود رخدادي منحصر‌به‌فرد بود.اين در حالي است كه در قانون اساسي هيچ صراحتي براي پخش تلويزيوني مشروح مذاكرات مجلس وجود ندارد.

  • شنيدن كي بود مانند ديدن

در اصل ۶۹ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است: «مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود.‌‌» اما شايد آن زمان كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را مي‌نوشتند يا حتي اصلاحيه‌اي بر آن نگاشتند، امكانات فني صداوسيما براي نمايش و پخش صداي نمايندگان مردم، در حد همان راديو و كمبود امكانات بود و شبكه‌ها هم معدود؛ اين بود كه در قانون تنها بر پخش مذاكرات از طريق راديو و روزنامه رسمي كشور تأكيد كردند.

با اين حال راديو هيچ‌گاه ظرفيت لازم براي اطلاع‌رساني وقايع مجلس را نداشته، به‌ويژه ‌كه بسياري از رويدادهاي مجلس با صوت قابل درك نيست و ازدحام مجلس نيز گاه‌ تشخيص كيفيت مذاكرات را به دشواري ممكن مي‌سازد؛ به همين دليل، هيچ‌گاه شنيدن مذاكرات مجلس براي عموم مردم‌ جذاب‌ نبوده و قشر اندكي از اصحاب رسانه و مردمي كه مذاكرات درباره آنها بود، ‌بسيار محدود پيگير مذاكرات برخي روز‌ها بودند و طبيعتاً در روزهايي همچون استيضاح وزرا، ماجرا فرق مي‌كند.چالش پخش تلويزيوني مشروح مذاكرات صحن علني مجلس و يا كميسيون‌هاي مهم خانه ملت همواره ميان نمايندگان و مديران رسانه ملي مطرح بود ه است.
برخي كارشناسان معتقدند اگر قرار است مذاكرات مجلس از طريق رسانه ملي به اطلاع مردم برسد نبايد گزينشي
عمل كرد.

كارشناسان مي‌گويند آن چيزي كه مطلوب است افزايش مستمر تحليل و اطلاعات سياسي مخاطبان هر رسانه است اما اگر يك رسانه مخاطب خود را غيرسياسي پرورش دهد و هر چند وقت يك‌بار انبوهي از اطلاعات سياسي را بر سر مخاطب بريزد آن مخاطب قدرت تحليل جامع را نخواهد داشت و احتمال خطا خيلي زياد مي‌شود.

  • مصداق مردم سالاري ديني

محمدرضا تابش نماينده اصلاح‌طلب مجلس در ايام رأي اعتماد وزيران دولت يازدهم از پخش مستقيم مذاكرات مجلس استقبال كرده و گفته بود رسانه ملي و مجلس شوراي اسلامي براي ادامه اين روند بايد آسيب شناسي‌هاي لازم را درباره اين دو نهاد انجام ‌دهند.نماد مردم سالاري ديني با اين اقدام صدا و سيما به تصوير كشيده شد و مردم كشورمان متوجه شده‌اند كه نمايندگان آنها در مجلس شوراي اسلامي چقدر به سرنوشت‌شان اهميت مي‌دهند.

از پخش مستقيم مذاكرات مجلس در ايام رأي اعتماد به وزيران پيشنهادي كابينه يازدهم 2سال مي‌گذرد با اين حال پخش مشروح مذاكرات كميسيون برجام مجلس در روزهاي گذشته حكايت از آن دارد كه مخاطب رسانه ملي از چنين برنامه‌هايي استقبال مي‌كند.هر چند كه در اوج بررسي‌هاي برجام با حضور مسئولان اقتصادي دولت در كميسيون برجام، يكباره مديران صدا و سيما تصميم گرفتند پخش تلويزيوني برنامه‌هاي كميسيون برجام را قطع كنند.‌

کد خبر 308792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha