اتوبوسرانی پایتخت روز مهمی را پشت سر گذاشت. ورود ۲۰۰ اتوبوس دوکابین با استاندارد یورو ۴، آغاز به‌کار خطوط اتوبوس برقی با ۶۴ دستگاه اتوبوس بازسازی (اورهال) شده و بهره‌برداری از خطوط شبانه و ۴ اتوبوس هیبریدی تلاشی برای نوسازی و کارآمدسازی تنها وسیله حمل ونقل عمومی تهران در معابر شهری است.

قالیباف

هرشهروند تهراني‌اي‌كه صف اتوبوس‌هاي نو و به‌خط شده را در بوستان ولايت مي‌ديد، به آينده اين ناوگان اميدوار مي‌شد. براساس آمارهاي شركت واحد اتوبوسراني تهران، نيمي از 6500اتوبوس شهر فرسوده هستند و بايد براي نوسازي آنها گامي جدي برداشته شود. در عين حال محمدباقر قاليباف شهردار تهران روز گذشته در تالار استاد شهريار بوستان ولايت اعلام كرد كه دولت در 4سال گذشته يك ريال يارانه خريد اتوبوس نداده است، البته نبايد فراموش كرد كه طبق اسناد موجود، در سال 84 دولت در زمينه كمك به اتوبوسراني 82درصد پول اتوبوس‌ها را به‌عنوان سهميه يارانه حمل‌ونقل عمومي پرداخت مي‌كرد و شهرداري‌ها تنها 18درصد بابت هر اتوبوس پرداخت مي‌كردند.

در آينده بسيار نزديك اتوبوس‌هاي جديد با اتوبوس‌هاي فرسوده تعويض شده و همه اين مناطق در شبكه قرار مي‌گيرند. شهردار تهران البته به كاستي‌هاي شبكه فعلي حمل و نقل اشاره كرد و گفت:‌ هنوز اشكالاتي هم داريم و در نقاطي از شهر، مردم پوشش اتوبوسراني ‌يا حمل‌و نقل عمومي مطمئني ندارند. در اين زمينه نقاطي در جنوب، غرب و شمال شرق در مناطق 18، 19،20و21 بخش‌هايي از مناطق 15و 4وجود دارد كه بعضا از اتوبوس‌هاي مناسبي برخوردار نيستند.

قيمت هر اتوبوس 2كابين جديد هم‌اكنون حدود 950ميليون تومان است كه دولت براي ورود آن هيچ يارانه‌اي نمي‌دهد. قاليباف گفت: همين يك دليل كافي بود تا ما اتوبوس نخريم يا اگر مي‌خريم به ميزان يك‌پنجم تعداد فعلي اتوبوس خريداري كنيم. اين كار در شرايطي انجام مي‌شود كه ركود اقتصادي امروز شرايط سختي را در حوزه اقتصاد كشور ايجاد كرده است چرا كه بخش عمده‌اي از درآمد شهرداري‌ها از ساخت‌وساز است و هم‌اكنون ساخت‌وساز در شهر كاهش يافته است.

  • دليل خدمت به مردم

باور شهردار تهران اين است كه تنها دليل كار كردن در اين راه، خدمت به مردم است و اينكه خداوند ما را مي‌بيند. وقتي كار نكني، دستگاه‌هاي نظارتي از تو سؤال ندارند اما وقتي كار كني، هر چه بيشتر كار كني بيشتر بايد توضيح بدهي، البته هيچ اشكالي ندارد. وي تصريح كرد: ما حتما توضيح مي‌دهيم و خسته هم نمي‌شويم. بخش ديگر از سخنان قاليباف به روحيه جهادي و مقاومت اختصاص داشت؛ آنجا كه گفت: انسان نبايد هرگز خسته و نااميد شود. اين افتخار ماست كه دشمنان قطعي نظام جمهوري اسلامي كه عناد آنها در تاريخ روشن است، زماني كه وارد جمهوري اسلامي مي‌شوند و شهر را بعد از چندين سال تحريم مي‌بينند، ناگزير هستند زبان باز كنند و از عظمت انقلاب و نظام اسلامي حرف بزنند. دغدغه ديگر شهردار مربوط به آلودگي هواي شهر تهران بود. بدين‌ترتيب حمل‌ونقل پاك در دستور كار جدي شهرداري قرار دارد و شخص قاليباف از همه سرمايه‌گذاران و بانك‌ها دعوت كرد در حل معضل موتورسيكلت‌هاي بسيار قديمي كه آلوده‌كننده‌ترين وسايل در آلودگي صوتي و هوا هستند و ايمني را كاهش مي‌دهند، مشاركت كنند.

توافقات انجام شده در زمينه تاكسي‌هاي هيبريدي تهران نيز مورد اشاره وي بود. در اين زمينه به‌منظور ورود تاكسي‌هاي هيبريدي بخشي از تاكسي‌ها، بخش خصوصي و شهرداري به ميدان آمده‌اند و در آينده حتما بانك‌ها نيز همراهي خواهند كرد. شهردار تهران يادآور شد: گاهي مي‌شنويم و مي‌خوانيم كه انتخابات تمام شد و كار عمراني در شهر نيز تعطيل شده است. اين در حالي است كه بارها گفته‌ايم با همه اين مشكلات، امروز كار عمراني در شهرداري تهران با سرعت بيشتري نسبت به گذشته انجام مي‌شود.

البته ما ده‌ها اشكال هم داريم اما وقتي عملكرد 10ساله را دنبال مي‌كنيم بايد بدانيم چه كار مي‌كنيم و منصفانه به موضوعات نگاه كنيم. وي تأكيد كرد: در 2سال گذشته 37كيلومتر تونل مترو را احداث و بهره‌برداري كرده‌ايم و بيش از 400جبهه كاري نيز در مترو به‌صورت شبانه‌روز در حال فعاليت هستند. قاليباف تصريح كرد: با همكاران خودمان تصميم بسيار سختي گرفتيم كه در پايان اين دوره مديريت شهري در سال 96، 7خط مترو را به اتمام برسانيم. هم‌اكنون خطوط 6و 7مترو باقي مانده است كه طول اين خطوط حدود 60كيلومتر است. اين در حالي است كه از سال 63تا 84در مجموع 34كيلومتر مترو در اين شهر احداث شده است.

احداث خطوط LRT در مناطق11و 12

ديروز علاوه بر رخدادهاي مثبت در اتوبوسراني، خبر احداث خطوط قطار سبك شهري (LRT) در مناطق11و 12نيز شنيده شد. قاليباف در جمع خبرنگاران در اين‌باره گفت: هيچ وقت حمل‌ونقل عمومي از اولويت كاري ما خارج نمي‌شود. هم‌اكنون با دوستان در شوراي شهر روي اين موضوع كار مي‌كنيم تا لايحه‌اي را ارائه دهيم و بتوانيم از LRT در مركز شهر و مناطق 11و 12استفاده كنيم. همچنين خبرنگاران سؤالاتي را مطرح كردندكه قاليباف در پاسخ ‌ از مشكلات گمركي ورود اتوبوس‌ها، سامان دادن تاكسي‌ها با امكانات هيبريدي، كمك براي مقابله با پديده مگس‌هاي سفيد و پيگيري تخلفات از طرح تفصيلي تهران در زمينه ساخت‌وساز در ارتفاعات شمالي شهرسخن گفت.

  • كمك ارزنده بخش خصوصي و بانك‌ها

به گفته پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران، با فعال كردن بخش خصوصي بازسازي اين ناوگان هرچه زودتر انجام مي‌شود. همچنين 700دستگاه اتوبوس خطوط مختلف شهر تهران بازسازي شده است كه اميدواريم اين روند تسريع پيدا كند. نوسازي 200اتوبوس جديد با سرمايه‌گذاري بانك صنعت و معدن(سرمايه‌گذاري بيمارستان پروفسور سميعي) صورت گرفته است.

کد خبر 309024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha