یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

دیروز هفتمین نمایشگاه فصلی و جشنواره گل‌های پاییزی با حضور شهردار تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران در بوستان گفتگو آغاز به‌کار کرد.

نمایشگاه گل و گیاه

همچنين همزمان با اين مراسم نخستين بوستان دوستدار كودك در منطقه18و در محله خليج‌فارس كه در زميني به مساحت 4هكتار ساخته شده است، افتتاح شد.

بنابراين گزارش رئيس و تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز در مراسم افتتاحيه نمايشگاه گل و گياه شهردار تهران را همراهي مي‌كردند. محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح نمايشگاه فصلي گل‌هاي پاييزي در سخناني شهادت سردار پرتلاش سپاه پاسداران انقلاب حاج حسين همداني را به ملت، رهبر انقلاب و خانواده اين شهيد تسليت گفت و از شهيد همداني به‌عنوان چهره‌اي نام برد كه از قبل از انقلاب تا روز شهادتش لحظه‌اي از مجاهدت در راه دفاع ازاين سرزمين و نظام مقدس جمهوري اسلامي و برقراري امنيت مردم كم نگذاشت.

شهردار تهران همچنين در ادامه اظهارات خود بابت برگزاري مرتب نمايشگاه‌هاي گل و گياه از سال‌هاي دور تاكنون قدرداني كرد و از مقوله محيط‌زيست به‌عنوان مهم‌ترين بحث روز و يكي از مهم‌ترين استراتژي‌هاي حياتي دنياي امروز نام برد كه در همه شئونات زندگي اثر‌گذار است. وي با اشاره به اينكه همه جوامع در هر سطحي كه باشند نمي‌توانند نسبت به محيط‌زيست بي‌توجهي نشان دهند، گفت: يكي از چالش‌هاي امروز ما در حوزه مسائل محيط‌زيست بد مصرف كردن نعمت‌هاي الهي است.

قاليباف در توضيح منظور خود گفت:‌ نمي‌گويم كم مصرف كنيم يا قناعت كنيم بلكه اسراف نكرده و بد مصرف نكنيم زيرا ما با شيوه غلط مصرفمان صدمات جبران ناپذيري به محيط‌زيست مي‌زنيم كه نشانه آن توليد حجم عظيم زباله به ميزان 8هزار تن زباله در روز است. وي بابت مصرف بي‌رويه آب آشاميدني، بهداشتي و كشاورزي و همچنين بنزين هشدار داد و گفت: نوع مصرف ما با هركدام از كشورهاي ديگر كه مقايسه شود غيرقابل‌قبول و دفاع است كه نشان مي‌دهد بايد به سمت اصلاح الگوي مصرف حركت كنيم. مثلا كشور ما سرزميني نيمه‌خشك است كه متوسط بارندگي در آن 230ميلي‌ليتر در سال است. اين ميزان محدود البته با توجه به بحران خشكسالي كمتر هم خواهد شد و از اين بابت نيازمند اصلاح الگوي مصرف هستيم. در حوزه مواد غذايي هم شيوه مصرف ما بي‌رويه است كه البته با عدالت اجتماعي هم ناسازگار است.

شهردار تهران از تلاش براي اصلاح سبك زندگي و درست مصرف كردن سخن گفت و تأكيد كرد كه در اين حوزه نمي‌توان از دستگاه‌هاي دولتي انتظار داشت بلكه كاري است كه همه بايد براي تحقق آن قدم برداريم كه البته درعين حالي‌كه نيازمند حوصله، دقت، همراهي، مطالعه و اجراي دقيق است به اطلاع‌رساني و آموزش همگاني هم نياز دارد.

  • رونق كسب و كار توليد‌كنندگان گل و گياه

ديروز در حاشيه هفتمين نمايشگاه فصلي گل‌هاي پاييزي محمدباقر قاليباف، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. شهردار تهران يكي از اهداف اين نمايشگاه را توجه به رشد توليد و كمك اقتصادي به فعالان اين عرصه اعلام كرد و گفت: اگر از خود اين عزيزان سؤال كنيد يكي از علل رونق اقتصادي و توسعه فرهنگ گل و گياه را همين نمايشگاه‌ها مي‌دانند.

قاليباف همچنين آلودگي هوا را مهم‌ترين معضل شهر تهران دانست كه براي مقابله با آن توسعه حمل‌ونقل عمومي، خروج كارخانه‌هاي آلاينده از شهر، توسعه مترو و گسترش خطوط BRT و جايگزيني موتورهاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني درنظر گرفته شده است. به گفته وي هيبريدي شدن تاكسي‌ها از ديگر سياست‌هاي شهرداري تهران است كه به‌طور جدي دنبال مي‌شود. وي ادامه داد: ما در شهر تهران بالغ بر 1/2ميليون تن توليد آلايندگي داريم كه بخش عمده آن مربوط به‌خودروهاي فرسوده است مثلا تردد يك پيكان در شهر به اندازه وزنش در يك سال آلايندگي به هوا تزريق مي‌كند. شهردار تهران از توسعه فضاي سبز به‌عنوان عامل مهمي در كاهش آلودگي هوا نام برد و گفت: آمارها به‌طور دقيق نشان مي‌دهد در 10سال گذشته سرانه فضاي سبز از 9/5متر به 15/5متر افزايش پيدا كرده است و اين مسئله در شهر كاملا مشهود است.

علاوه براين كمربند فضاي سبز در حريم شهر تهران ظرف 10سال گذشته از 22هزار هكتار به 38هزار هكتار رسيده و درصورتي كه 12هزار هكتار ديگر آن نيز انجام شود، كمربند سبز شهر تهران به‌طور كامل در شمال، جنوب، غرب و شرق تهران تكميل خواهد شد.

بنابراين گزارش مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز به‌عنوان يكي ديگر از سخنرانان اين مراسم بابت اينكه با وجود ظرفيت طبيعي كشور، صنعت گل و گياه نه درميان مردم و نه در صادرات جايگاه مناسبي ندارد، ابراز تأسف كرد.

چمران با اشاره به اينكه كشور ما چه از لحاظ گردشگري و چه توليد گل و گياه مي‌تواند ظرفيت ارزآوري و اشتغال‌زايي بالايي داشته باشد، گفت: اين زيبنده كشور ما نيست كه با وجود اين همه امتيازات اما دراين حوزه‌ها موفق نباشد و رشد نكرده باشد.

رئيس شوراي شهر تهران همچنين بابت ورود گل‌هاي مصنوعي به كشور نيز انتقاد كرد و حتي خواستار ممنوعيت ورود گل مصنوعي به كشور شد. وي گفت:‌ من نمي‌دانم اين چه سليقه و فرهنگي است كه رايج شده من در مكه ديدم كه حجاج ايراني ازآنجا گل مصنوعي مي‌خرند و به دوش مي‌كشند و با خود به كشور مي‌آورند يا صداوسيما براي دكور صحنه‌هايش از گل‌هاي مصنوعي استفاده مي‌كند درحالي‌كه اين گل‌ها هرگز نشاط و طراوت ندارد و واردات اينگونه اقلام واقعا موجب شرمند‌گي است. وي دربخش ديگري از اظهارات خود بابت گسترش چشمگير فضاي سبز پايتخت در 10سال گذشته ابراز خوشحالي كرد و گفت: يكي از اقدامات خوب شهرداري تهران خريد باغات و تبديل آن به بوستان بوده است كه اگر شهرداري تهران اين كار را نمي‌كرد معلوم نبود چه بلايي سرشان مي‌آمد.

رئيس شوراي شهر تهران از مردم نيز براي حفظ و نگهداري فضاي سبز شهري درخواست همكاري كرد و گفت: ما حاضريم براي نگهداشت فضاي سبز خانه‌هاي با وسعت بيش از 500مترمربع تسهيلات اعطا كنيم.

  • ايست كاروان گل به احترام جان‌باختگان منا

علي محمد مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران در مراسم افتتاح هفتمين نمايشگاه فصلي و جشنواره گل‌هاي پاييزي گفت: به‌دليل همدردي و همدلي با خانواده‌هاي سوگواري كه در حج امسال عزيزان خود را در منا از‌دست دادند برخلاف جشنواره‌هاي قبل كاروان گل در شهر تهران به حركت درنخواهد آمد. وي ضمن اعلام خبر راه‌اندازي نخستين بوستان دوستدار كودك در منطقه18 خبرداد: در مناطق 15و 20نيز بوستان‌هاي دوستدار كودك دردست طراحي و اجراست.

  • هفتمين نمايشگاه فصلي گل و گياه از نگاه اعداد

مدت برگزاري نمايشگاه: 5 روز، 18تا 22مهر
ساعت كار: 10 صبح تا 9شب
تعداد توليدكنندگان حاضر در نمايشگاه: 200
وسعت نمايشگاه: 9هزار مترمربع
سرانه مصرف گل در ايران: 10شاخه در سال
سرانه مصرف در كشورهاي اروپايي: 100تا 200شاخه
رتبه ايران در بين 120كشور صادر‌كننده گل: 67
سهم ايران و 107كشور ديگر از بازار گل: كمتر از 20درصد
درآمد سالانه ايران از صادرات گل: 60 تا 70ميليون دلار
تعداد كل توليدكنندگان گل در ايران: 10هزار توليدكننده

کد خبر 310064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha