پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

شورای پول و اعتبار، سه‌شنبه در جلسه‌ خود، ۹مصوبه برای خروج از رکود را از سر گذراند که ۲ بند از این مصوبات به افزایش مبلغ وام مسکن اختصاص دارد.

مسکن

بر اين اساس وام خريد مسكن كه از محل اوراق حق‌تقدم و به‌طور فوري قابل دريافت است، از 35 به 60ميليون تومان در تهران افزايش يافت. در ديگر شهرهاي بزرگ اين وام به 50ميليون تومان و ساير شهرها نيز به 40ميليون تومان رسيد. همچنين وام 80ميليوني مسكن با شرط سپرده‌گذاري كه در ساير شهرها به غير از تهران با مبالغ كمتري پرداخت مي‌شد، به تمامي مراكز استان‌ها تسري پيدا كرد.

دولت در سياست‌هاي جديد خروج از ركود، برنامه تقويت تقاضا را در پيش گرفته است.در بخش مسكن نيز شرايط براي افزايش مبلغ تسهيلات فراهم شده است تا پيشنهادهاي وزارت راه و شهرسازي پس از ماه‌ها به نتيجه برسد. تا پيش از اين بانك مركزي به‌دليل مراقبت از سياست‌هاي كنترل تورم در چند نوبت پيشنهاد افزايش مبلغ وام مسكن را ارائه داد اما بانك مركزي از آن حمايت نكرده بود.

معاون طرح و برنامه بانك مسكن در اين زمينه به همشهري گفت: «ابتدا بايد مصوبه به‌طور رسمي به‌دست ما برسد تا بخشنامه آن تدوين شود اما آنچه از مصوبه برمي‌آيد، در تهران وام مسكن از 35 به 60ميليون تومان افزايش يافته است. طبق صحبت‌هاي اوليه قرار است ضوابطي براي خريد اوراق گذاشته شود تا قيمت اوراق نيز كنترل شود.» محمدحسن مرادي ادامه داد: «پيشنهادهايي در اين زمينه مطرح شده است.

يكي از پيشنهادها اين است كه براي دريافت 25ميليون تومان وام اضافه شده بايد اوراقي خريداري شود كه تاريخ انتشار آن پس از مصوبه باشد. به اين معني كه اوراق موجود در بازار تنها براي دريافت 35ميليون تومان وام اعتبار دارد و براي دريافت وام 60ميليوني بايد مازاد اوراق مورد نياز از محل اوراق جديد تأمين شود.» معاون بانك مسكن اظهار داشت: «ممكن است افزايش تقاضا براي اوراق موجود موجب افزايش قيمت شود. از طرفي محدودبودن اوراق جديد نيز موجب مي‌شود تا امكان پرداخت وام 60ميليون توماني محدود باشد. اين موضوع حتي ممكن است قيمت اوراق جديد را افزايش دهد اما به هر حال عرضه و تقاضا تعيين‌كننده است.

قيمت تا حدي كه براي خريدار صرفه داشته باشد، بالا مي‌رود پس از آن با عدم‌تمايل به خريد باز قيمت اوراق كاهش خواهد يافت تا بازار آن تنظيم شود.» در شرايط فعلي وام 10ميليون توماني جعاله مسكن نيز در كنار وام 35ميليوني پرداخت مي‌شود. مجموع 45ميليون تومان وام مسكن با مصوبه جديد به 70ميليون تومان افزايش مي‌يابد.

براي دريافت وام 70ميليون توماني نياز به خريد 140سهم اوراق حق تقدم است. قيمت هر سهم هم‌اكنون حدود 70هزار تومان است كه با رونق گرفتن معاملات امكان افزايش آن وجود دارد. با نرخ فعلي اوراق، دريافت 70ميليون تومان وام، حدود 10ميليون تومان هزينه اوليه دارد. ازطرفي وام 45ميليون توماني فعلي با قسط 750هزار توماني همراه است كه احتمالا دريافت 70ميليون تومان وام اقساطي در حدود يك ميليون و 100هزار تومان را به‌دنبال خواهد داشت و مدت بازپرداخت آن نيز همان 12سال است.

کد خبر 311258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha