دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روایتی تازه از مجموعه «هفتاد و دو تن» علیرضا آدم‌بکان به‌نمایش گذاشته شده است.

نقاشی

به گزارش ایسنا، در نمایشگاه «اسر» (به معنای بدون سر و بی‌پایان) آثاری با رویکرد اجتماعی که می‌کوشد حرفش را از دریچه هنر و رنگ‌های نقاشانه با مخاطب در میان بگذارد و هیچ‌گاه محتوا را فدای فرم نمی‌کند، به‌نمایش گذاشته شده است. این مجموعه مانند دیگر آثار آدم‌بکان در مرزی میان فیگور و انتزاع در رفت‌وآمد است و هنرمند به لطف رنگ‌شناسی و کمپوزسیون‌های خوب، بیننده را همراه خود می‌کند.

این نهمین نمایشگاه انفرادی علیرضا آدم‌بکان است که در آن، هفت تابلو از نقاشی‌های اخیرش از مجموعه «هفتاد و دو تن‌ها» با تکنیک‌های مرکب، آکریلیک، مداد و پاستل گچی روی بوم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و درونیات وی را در بستر اجتماعی با زبان ویژه‌ی نقاشانه‌اش به نمایش گذاشته است.

این آثار هریک راوی داستان و دل‌گویه‌های هنرمند هستند. المان‌های مذهب در رنگ‌بندی ها و فیگورها غلبه‌ی هویدا دارد و آدم‌بکان با ارائه آن‌ها به‌صورت اینستالیشن، خوانش تازه‌ای برای درک معنایی آن می‌گشاید؛ امر مهمی که معماری و دیزاین تازه گالری «اثر» به آن کمک شایان توجهی می‌کند.

صالح تسبیحی - منتقد هنر - مجموعه «اسر» را یکی از دقیق‌ترین بازتاب‌های جامعه کنونی ما ارزیابی کرده است.

او در کاتالوگ این نمایشگاه نوشته است: «هجوم همه‌جانبه‌ای که در بطن آثار علیرضا آدم بکان هست، هرگز متوقف نمی‌شود و میان ایده‌ی بنیادین و آنچه در نهایت به سرانجام می‌رساند دائم می‌توان این هجوم را حس کرد. تأکیدها و پرش‌های رنگ و حرکات اندام در هر اثر به‌گونه‌ای است که انگار هنرمند به بوم سفید یورش برده است. نوعی ازهنر که در آن روان هنرمند مدام در تنزل و صعود است و هنر در این مرحله به معنایی فراتر از تکنیک‌های معمول دست پیدا می‌کند و نوعی هنردرمانی در آن است. یعنی انگار هر آنچه نقاش را می‌آزارد، از کلیات هستی‌اش تا جزییات اجتماعی، ریز به ریز ترجمه می‌شود به نقش و بافت. از این رو است که مجموعه تازه علیرضا آدم بکان می‌تواند یکی از دقیق‌ترین بازتاب‌های جامعه کنونی ما باشد ...»

آدم‌بکان تا کنون در ۳۰ نمایشگاه گروهی حضور داشته که در میان آن‌ها شرکت در نمایشگاه گروهی در گالری اِتان کوهِن نیویورک آمریکا در سال ۱۳۹۲، نمایشگاه ۱۰۰۱ رنگ هنر معاصر ایران در نیویورک آمریکا در سال ۱۳۸۸ و آرت اسپیس لندن ۱۳۸۶ دیده می‌شود. او در سال‌های اخیر در آرت فرهای بین‌المللی معتبری در اروپا و منطقه خاورمیانه از جمله کانتمپورِری استانبول در سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۴، اروپ آرت ژنو و آرت اینترنشنال استانبول دریچه‌ای تازه از نقاشی معاصر ایران را به تماشا گذاشته است.

نمایشگاه «اَسَر» از 8 آبان تا 10 آذرماه، یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۰ در گالری «اثر» به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره ۱۶، میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

کد خبر 312395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha