ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتيدار را كه بهخاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاهها متوقف ميكنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نميتوانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفتوآمد ناچار از پرداخت كرايه حملونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرفكنندگان پيشبيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نميشود يا بهندرت اجرايي ميشود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگيها شگرد جديدي را بهكار ميگيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاهها نگهداري ميكنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي ميكنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آييننامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاهها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
اين اصلاحيه ميتواند به يكي از مهمترين مطالبات مصرفكنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركتها ناراضي هستند.
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهمترين دلايل نارضايتي مصرفكنندگان ايراني از خدمات شركتهاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آييننامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شدهاند بهصورت دورهاي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
نظر شما