سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

خاورمیانه این روزها بیش از هر زمان دیگری درگیر جنگ و آشوب است.

کودکان جنگ

از هر گوشه اين منطقه تاريخ‌ساز، آتشي بلند شده كه هم عوامل داخل منطقه و هم قدرت‌هاي جهاني در شعله ور كردن آن نقش دارند و براي شعله‌ور ماندنش در آن مي‌دمند. اما آنچه اين روزها در كشورهاي اين منطقه مي‌گذرد، فقط به همين روزها و حتي چند سال آينده محدود نمي‌ماند. جنگ‌هاي خاورميانه تا دهه‌هاي آينده اين منطقه را رها نمي‌كند. دليل آن هم اين نيست كه بحران‌هاي سوريه، عراق، فلسطين و يمن پاياني نخواهند داشت.‌حتي اگر همين فردا جنگ عراق پايان يابد يا گروه‌هاي مسلح سوريه سلاح‌هايشان را زمين بگذارند، مصيبت اين كشورها تا دهه‌ها بعد ادامه مي‌يابد.

دليل اين ادعا، كودكاني هستند كه قرار است نسل بعدي را تشكيل دهند؛ كودكاني كه اكنون به جاي تحصيل و آماده‌شدن براي آينده، يا در اردوگاه‌هاي مرزي و مستقر در كشورهاي ديگر آواره و سرگردانند، يا سلاح به‌دست گرفته‌اند و مشغول جنگ هستند. آنها هر كاري مي‌كنند غيراز آماده‌شدن براي ساختن آينده كشورهايشان.

  • سازمان ديده‌بان حقوق بشر

2 روز پيش در گزارشي اعلام كرد، 400هزار كودك آواره سوريه‌اي در تركيه به مدرسه نمي‌روند. ندانستن زبان تركي، مشكلات و موانع پيش روي مهاجران و پناهجويان و مشكلات مالي ازجمله دلايل اين موضوع اعلام شده‌است. ديده‌بان حقوق بشر از جامعه جهاني خواسته‌است فورا با اختصاص بودجه يا امكانات يا هر كار ديگري، فكري به حال اين كودكان محروم از تحصيل كند چرا كه اين موضوع، كل نسل جامعه سوريه را به خطر مي‌اندازد.

تركيه ميزبان بيش از 2ميليون آواره سوريه‌اي است. براساس آمار ديده‌بان حقوق بشر از اين تعداد بيش از 708هزار كودك در سن مدرسه هستند. سال گذشته تركيه اعلام كرد كه به پناهجويان اجازه مي‌دهد كودكانشان را در مدارس دولتي ثبت‌نام كنند اما اين امر محقق نشده‌است.

كمي آن طرف‌تر از سوريه در عراق، گزارش‌ها از وضعيت وخيم كودكان حكايت دارد. هر روز اخباري تازه از كمپ‌هاي آموزش نظامي براي كودكان كه توسط تروريست‌هاي داعش برپا شده منتشر مي‌شود. در كنار اينها، باندهاي قاچاق در كمين كودكان عراقي هستند. در همين هفته گزارش تكان‌دهنده‌اي منتشر شد حاكي از آنكه داعش 200كودك عراقي را به‌خاطر خودداري آنها از سلاح به‌دست گرفتن، به رگبار بسته و كشته است. فيلمي از اين واقعه هولناك منتشر نشده و تنها گزارش شاهدان عيني درباره آن وجود دارد. گفته شده كه احتمالا اين واقعه در استان نينوا صورت گرفته‌است. كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل گفته‌است، داعش دست‌كم 4 پايگاه بزرگ نظامي مخصوص آموزش كودكان در موصل ايجاد كرده‌است. تكفيري‌ها 1200كودك عراقي را از سراسر اين كشور ربوده و در اين پايگاه‌ها آموزش مي‌دهند.

در يمن، درحالي ‌كه 228روز از آغاز حملات عربستان و چند كشور عربي ديگر به اين كشور مي‌گذرد، ميليون‌‌ها كودك ماه‌هاست كه به مدرسه نرفته‌اند. سازمان ملل شمار كودكان كشته شده در حملات عربستان را تا 500نفر اعلام كرده‌است. اين در حالي است كه براساس گزارش سازمان ملل بيش از 3ميليون كودك به‌دليل اوضاع وخيم يمن در معرض گرسنگي قرار دارند. يمن فقيرترين كشور جهان عرب است كه پيش از اين هم وضعيت وخيم اقتصادي و اجتماعي داشت اما 8‌ماه حمله عربستان، زندگي فقيرانه مردم يمن را سياه‌تر كرده‌است.

  • آمار تكان دهنده قاچاق كودك در عراق

اخيرا روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي به آمار تكان‌دهنده قاچاق كودكان در عراق اشاره كرده و از چند برابر شدن اين پديده طي يك دهه گذشته در عراق خبر داده‌است. به نوشته اين روزنامه، مقصد اين كودكان قاچاق شده، كشورهايي چون اردن، تركيه و سوريه است. اين در حالي است كه رسانه‌هاي تركيه هفته گذشته از كشف چندين مركز آموزش نظامي كودكان در شهر استانبول خبر دادند. اين مراكز درواقع آپارتمان‌هايي بودند كه در بطن شهر و ميان مردم قرار داشتند. داعش در اين ساختمان‌ها، كودكاني از منطقه را آموزش نظامي مي‌داد.

کد خبر 313403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha